Wat ben je blij met jouw gloednieuwe webshop! Je hoopt dat er snel veel aankopen worden gedaan. Na een maand bekijk je de resultaten op Google Analytics en je ziet dat veel consumenten de website verlaten nadat ze een product hebben toegevoegd aan hun winkelwagen, maar de aankoop niet hebben voltooid. Wat gaat er mis? Hoe kun je ervoor zorgen dat de consument zijn aankoop afrondt? Van Zwienen Internetmarketing geeft je vijf tips om de conversie van jouw winkelwagen te verbeteren.
1. Hier moet de check-out minimaal aan voldoen
Consumenten verlaten vaak een website zonder de aankoop te voltooien, omdat er een (in hun ogen) onduidelijk check-out proces is. Belangrijk is om van tevoren aan te geven wat je van de consument verwacht, zodat deze niet voor verrassingen komt te staan. Een voortgangsbalk kan een handige indicatie zijn van de duur van het voltooien van een aankoop. Het is ook belangrijk om de consument niet tweemaal dezelfde gegevens in te laten voeren, maar vul zoveel mogelijk informatie al zelf in. Maak daarbij duidelijk of een veld optioneel of verplicht is. Misschien nog wel het belangrijkste: maak van de primaire button de meest prominente button. Hiermee wordt de consument overgehaald om de aankoop te voltooien.