Wij merken dat er vaak een keuze wordt gemaakt tussen investeren in online adverteren (Search Engine Advertising) of zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization). Dat is zonde! Uit de praktijk blijkt dat een combinatie van beide de beste resultaten kan garanderen. Iedere seconde worden er zo’n 85.000 zoekopdrachten ingetypt in Google. Door SEO en SEA te combineren kun je jouw kansen optimaal benutten. Wil jij weten hoe? Lees dan snel deze blog.
Ga je voor het eerst starten met SEO en SEA combineren?
SEA en SEO zijn verschillende specialismen binnen het vakgebied zoekmachinemarketing. Er valt veel meer uit zoekmachinemarketing te halen door SEO en SEA te combineren. Start in éérste instantie met een zoekwoordenonderzoek. De activiteit waarbij je gebruikmakend van verschillende tools alle relevante zoektermen achterhaalt. Relevante zoekopdrachten zijn de zoektermen die klanten gebruiken in Google om producten of diensten van jouw bedrijf te zoeken. Dit zoekwoordenonderzoek is gebaseerd op jouw website en gerelateerde zoekopdrachten. Via een handige tool in Google Ads (zoekwoordplanner) kun je bekijken hoeveel er maandelijks op de door jou gekozen zoekwoorden gezocht wordt en wat de concurrentie hierop is. Google geeft ook andere opties aan waar je zelf misschien nog niet aan gedacht hebt. Kies voor een combinatie van short- en long tail zoekwoorden en verwerk deze in zowel SEA als SEO. Je kunt ook een andere (gratis) tool gebruiken voor jouw zoekonderzoek.
SEO en SEA gecombineerd inzetten zorgt voor betere resultaten, namelijk:
- Twee keer zoveel kans op bezoekers richting je website
- Met SEA zul je snel resultaten behalen op korte termijn en met SEO op lange termijn
- Hoe sterker je SEO-positie is hoe efficiënter je budget voor SEA kunt inzetten