In Juni 2020, tijdens de Worldwide Developers Conference, kondigde Apple de iOS14 update aan. Apple gaf met deze update aan dat zij de privacy van gebruikers wilden verbeteren door de tracking mogelijkheden binnen verschillende apps te beperken. Je kunt je natuurlijk voorstellen dat dit voor bedrijven die veel online adverteren een grote schok was. Online marketing wordt door deze update een stuk minder effectief met name voor bedrijven als Facebook en LinkedIn. Eerder schreven we al over de gevolgen van de nieuwe update, in dit artikel vertellen we je meer over deze update en wat je zelf kunt doen tegen de iOS14 update om alsnog jouw advertenties te laten werken.
Wat houdt de Apple iOS 14 update precies in?
Met de iOS14 update kondigde Apple aan de privacy van gebruikers te verbeteren met de uitrol van de App Tracking Transparency update. Dit betekent dat elke gebruiker na uitrol van deze update handmatig toestemming moet geven voor tracking mogelijkheden binnen verschillende apps. Misschien heb je zelf een iPhone en heb je deze pop up wel eens voorbij zien komen. Je kunt je voorstellen dat social advertising een stuk minder effectief wordt doordat veel gebruikers niet akkoord gaan met deze tracking mogelijkheid en er veel data verloren gaat.
Dit heeft natuurlijk een grote impact op bedrijven die veel adverteren via social media. Social advertising wordt beperkt doordat iPhone gebruikers nu zelf kiezen of zij gegevens delen met het platform. Hierdoor kunnen bedrijven niet inzien of deze gebruikers op hun advertentie klikken en kunnen deze niet teruggehaald worden door middel van retargeting. Het gevolg is dat doelgroepen minder nauwkeurig zijn, er minder data beschikbaar is voor duidelijke resultaten en hierdoor social advertising minder effectief is geworden. Gelukkig zijn er zelf een aantal stappen die je kunt nemen om deze update tegen te gaan en jouw marketing alsnog effectief te maken.