Heb je een eigen bedrijf of ben je een SEO-specialist? Dan wil je zo hoog mogelijk in de SERP komen. De SERP is de zoekmachine resultaat pagina, oftewel Search Engine Result Page. Als iemand op een zoekterm zoekt, komt diegene op de zoekmachine resultaat pagina terecht. Diegene kijkt meestal alleen naar de resultaten die bovenaan staan en klikt op het resultaat waar diegene naar zocht. Slechts 9% scrolt helemaal naar de onderkant van de SERP. Als je dus niet bovenaan op de zoekmachine resultaat pagina staat, zullen er veel minder mensen op jouw website terechtkomen dan als je wel bovenaan staat. Maar hoe kom je dan bovenaan te staan? Er zijn meerdere eisen waar je als bedrijf aan moet voldoen en meerdere aspecten waar je op moet letten. Google maakt het je daarbij ook niet makkelijk, door de SERP pagina steeds aan te passen. Natuurlijk wel met doel om de zoeker zo snel mogelijk het antwoord te laten vinden, maar voor bedrijven wordt het lastiger om als eerste tevoorschijn te komen. In deze blog ga ik je uitleggen hoe je toch met de nieuwe aanpassingen zo hoog mogelijk kan komen in de SERP van Google.
Wat staat er allemaal in de SERP?
De SERP bestaat kortgezegd uit paid search en organic search. Een bedrijf kan dus betalen om hoog in de SERP te komen, maar kan ook ‘gratis’ hoog in de SERP komen door goede content aan te bieden. Hoe je SEA kan inzetten voor jouw bedrijf lees je hier. In deze blog gaan we ons focussen op hoe je organisch zo hoog mogelijk de in SERP komt. Maar wat kun je allemaal naast de reguliere zoekresultaten in de SERP zien?
- Geadverteerde producten met productplaatjes
- Google Maps kaart
- Videoresultaten
- Recepten
- Featured snippet: een uitgelicht resultaat van een webpagina dat het antwoord geeft op de vraag van de zoeker
- Knowledge pannel: een blok dat je snel van je gezochte informatie voorziet. Zoals informatie over een bedrijf of over een persoon
- Frequently asked questions: uitklapbare vragen en antwoorden onder een zoekresultaat
- People also ask: een blok met vragen en antwoorden die Google zelf relevant vind aan jouw zoekopdracht
- News carrousel: toont nieuwskoppen
Elke zoekopdracht laat je weer een andere soort combinatie van SERP features op de SERP zien. De ene feature zal relevanter voor jou zijn dan de ander. Als online marketing en webdesign bureau hoeven wij niks met uitgelichte recepten te doen, maar om in de ‘people also ask’ te komen is wel erg gunstig voor ons. Bepaal dus voor jezelf wat voor jou relevant is en leg hier je focus op.