Per 1 januari 2023 is het de bedoeling dat er geen third party cookies meer gebruikt worden. De grootste browsers: Chrome, Explorer, Firefox en Safari stoppen met het gebruik van third party cookies. Het betekent dat jij als adverteerder op een andere manier aan informatie moeten komen. In deze blog gaan we uitleggen wat de impact is van het verdwijnen van third party cookies voor jou. Op dit moment worden er tools ontwikkeld door platformen om op andere manieren aan gegevens van je doelgroep te komen. Aan het einde van deze blog zullen we je oplossingen en tips geven voor de huidige situatie (december 2021).
Als je geen gebruik kunt maken van third party cookies, wat dan wel?
Gelukkig zijn er voor jou als adverteerder andere manieren om aan data te komen van je doelgroep. Third party cookies zijn niet de enige optie om aan gegevens te komen. Het zorgt er alleen voor dat er verandering moet komen in het verzamelen van data. Wat zijn nog meer manieren om data te kunnen verzamelen?
- Publishers en bureaus kunnen een grotere rol gaan spelen in het verzamelen van data.
- Meer gebruik maken van first party cookies. Je verzamelt met je eigen website de gegevens van je websitebezoekers om achter data te komen.
- Een samenwerkingsverband beginnen met onderzoekspartijen zoals GfK, Kantar en Ipsos. Zij zetten enquetes uit bij mensen die zich daarvoor hebben aangemeld en verzamelen op deze manier gegevens voor je.
- Gebruik maken van de opgegeven offlinegegevens door bezoekers van je website zoals een adres of telefoonnummer.
- Ontwikkel een eigen strategie voor je bedrijf om een relatie op te bouwen met je klanten. Richt je op het vinden van een manier om aan data te kunnen komen om personalisatie en slimme targeting mogelijk te kunnen maken bij publishers.