Kies het Social Media kanaal voor jouw doelgroep

Kies het Social Media kanaal voor jouw doelgroep
Dylan-1
Dylan
4 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Yes! Vandaag begin jij jouw Social Media imperium! Jouw onderneming gaat online, live, de wereld in en is klaar om jouw doelgroep al het moois te laten zien wat jouw bedrijf te bieden heeft. Je gaat in gesprek met iedereen die interesse heeft in jouw doelen, producten en visie. Social Media is bedoeld om een dialoog te creëren met (potentiële) klanten. Zenden én ontvangen dus.

First things first.

Maar. Jouw doelgroep. Waar vind je die en beter nog wie is dat?

Weet jij al wie jouw doelgroep is? Heb je al duidelijk in beeld tot wie jij je richt met jouw onderneming? Je kunt je voorstellen dat Designpro zich niet tot middelbare scholieren richt en dat de zakelijke koffiemachine producent geen huismoeders wilt bereiken.
Voordat jij jouw Social Media kanaal kiest, moet je je doelgroep duidelijk voor ogen hebben. Een hulpmiddel om jouw doelgroep te bepalen is het specificeren van dé ideale klant. Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Wat doet de klant in het dagelijks leven? Wat zijn zijn interesses etc. Door deze ene persoon te schetsen is het makkelijker om een doelgroep te formuleren. Kenmerken zijn:

  • Leeftijd
  • Regio
  • Interesse
  • Levensfase
  • Type werk

Mix and match: doelgroep en kanaal

Als je eenmaal weet wie jouw doelgroep is, is het tijd om deze te koppelen aan het juiste Social Media kanaal. Je bent immers van plan jouw Social Media imperium vandaag nog op te zetten, toch? We vertellen je graag welk bekend Social Media kanaal wanneer geschikt is.

Facebook

Oud en vertrouwd Facebook. Al een jaar of 10 is Facebook een bekend begrip in Nederland. Toch zien we in 2019 een nog sterkere daling van de gebruikers onder de 19 jaar. De oudere leeftijdsgroepen dalen ook maar minder snel. Met uitzondering van de 65+, en zeker de 80+!
Facebook is dus niet het ideale middel voor een doelgroep tot en met 19 jaar. Voor welke doelgroep is Facebook dan wel interessant? Is jouw doelgroep de oudere bevolking van Nederland? Dan is Facebook juist het kanaal voor jou. Vergeet de krant of ouderwetse flyers, kunstgebitten en gewrichtspijnmedicijnen maak je bekend via Facebook.  
Op Facebook kun je ook terecht voor een goed gesprek met hoger opgeleiden over familie, gezondheid, tv-programma’s en politiek. Zo zie je op Facebook veel groepen ontstaan omtrent politieke vraagstukken en actualiteiten.

Facebook account Designpro

LinkedIn

LinkedIn is het meest zakelijke Social Media kanaal op het internet. Vacatures, bedrijfsontwikkelingen, nieuwe vestigingen, beurzen en congressen je vindt het allemaal op LinkedIn. Nederland heeft 4,4 miljoen van de actieve accounts op haar naam staan, waarvan het merendeel hoog is opgeleid en tussen de 35 en 54 jaar oud is. LinkedIn is niet alleen een platform voor naamsbekendheid of een extra kanaal om in gesprek te gaan met jouw doelgroep. Ook is dit een van de meest gebruikte manieren om een vacature te vervullen.

LinkedIn pagina Designpro

Instagram

5 miljoen Nederlanders zijn verantwoordelijk voor content op dit platform. Vooral tussen de 15 en 19 jaar is dit platform veel gebruikt, het gebruik tussen de 20-29 jaar stijgt nog steeds. Populaire topics voor dit kanaal? Reizen, kleding, lifestyle, eten en drinken. Dit zijn dan ook niet voor niks onderwerpen die veel spelen onder jongeren. 
Ook als je geen kledingwinkel of milkshakebar hebt, kun je zeker succes halen uit je Instagramaccount. Houdt de populaire onderwerpen in gedachten en speel hierop in! Instagram is fantastisch om nieuwe mensen te bereiken, dit doe je door de juiste hashtags te kiezen.

Instagram pagina Designpro

YouTube

Video, beeld en beweging in een wereld waarin we alleen nog maar op onze telefoon kijken, moet je opvallen om de aandacht te trekken. Video is en wordt steeds populairder. De internetgebruiker en zeker op Social Media, wordt luier en makkelijker. We willen geen uitgebreide teksten meer lezen en zelfs afbeeldingen worden saai. YouTube is natuurlijk bij uitstek hét videoplatform. Maar liefst 8 miljoen Nederlanders zijn actief op het rode platform, waarvan er 2,2 miljoen dagelijks de site bezoeken. Ook dit platform is vooral populair onder de jongeren. Maar ook bij YouTube is in 2019 een duidelijke groei te zien van gebruik onder de oudere doelgroep. YouTube is een ideaal middel om producten uit te leggen of nieuwe producten te introduceren. Je kunt gelijk de werking hiervan laten zien.

Bekijk onze keuzewijzer voor een snel overzicht. Welk kanaal kies jij? Of misschien combineer jij enkele kanalen om je doelgroep optimaal te bereiken? 

Social media keuze funnel

Wil je advies voor een kanaalkeuze? Of hulp bij het opzetten van het ideale account, passend bij jou als bedrijf

Neem contact op met onze online marketeer

Welk(e) kana(a)l(en) gebruik jij op het moment? Twijfel je om een extra kanaal aan te maken voor jouw onderneming? Wij beantwoorden graag al jouw vragen.

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2