Met welke SEA trends zorg je ervoor dat jij alles uit jouw campagnes haalt? 

Wat zijn de SEA trends van 2022?
Jordi-1
Jordi
3 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Het is duidelijk, in de onlinewereld veranderd er veel! Niet alleen op het gebied van SEO (zoekmachine optimalisatie) en Social Media, maar ook de aanpak voor een effectieve SEA campagne (betaald adverteren) gaat drastische veranderen. Nu kan ik me goed voorstellen dat er als ondernemer veel op je afkomt, daarom heb ik de trends voor je uitgezocht en uitgewerkt. Samen met handige tips & tricks, waardoor je direct zelf aan de slag kunt!

In deze blog gaan we zes trends bespreken die van invloed kunnen zijn op jouw SEA campagnes:

  1. Stuur aan op POAS (de nieuwe ROAS)
  2. Maak meer koppen en beschrijvingen
  3. Vereenvoudig je accountstructuur
  4. Maximaliseer je campagne resultaten
  5. Geef de controle over met AAR (Auto Applied Reccommendations)
  6. Bereid je voor op de first-party datatoekomst

Stuur aan op POAS

Hoogstwaarschijnlijk ben je al bekend met de term ROAS (return on ad spend). Helaas kan deze vorm van bieden een verkeerd beeld geven van wat de daadwerkelijke winst op een campagne is. Nieuw en een stuk efficiënter om in te zetten is POAS (profit on ad spend). Dit is de winst per advertentie gedeeld door de advertentiekosten. Hierbij kijk je dus naar de verhouding tussen winst en advertentiekosten, in plaats van naar omzet en advertentiekosten.

Waarom is het verstandig om in te zetten op POAS in plaats van ROAS? Er verdwijnen op dit moment steeds meer optimalisatiemogelijkheden binnen de Ads campagnes. Het is daarom belangrijk om aan te sturen op winstgevendheid. Doet jouw concurrent dat wel en jij niet, dan is de kans groot dat je conversies met de hoogste winstwaarde verliest.

Maak meer koppen en beschrijvingen

Dat het belangrijk is om zoveel mogelijk koppen en beschrijvingen toe te voegen aan je advertenties wist je misschien al, maar doe je dat ook echt? Dit kan vooral bij het gebruik van responsieve zoekadvertenties (RSA). Medio 2022 kom je hier niet meer onderuit, want dat zijn uitgebreide tekstadvertenties verleden tijd. Bij een RSA kun je 15 koppen en 4 beschrijvingen toevoegen. Google bekijkt dan zelf welke combinatie voor welke Google-zoeker het beste werkt. Het is dus lastig om je eigen advertentie te bepalen, we moeten er dus maar vanuit gaan dan Google de beste combinaties maakt.

Vereenvoudig je accountstructuur

Zorg ervoor dat je een duidelijk structuur in je campagnes aanmaakt, dit kan onder andere met de Hagakure-methode. Hiermee worden zoekwoorden gebundeld binnen een aantal advertentiegroepen. Deze worden vervolgens ingedeeld per landingspagina. Je kunt op deze manier een maximale hoeveelheid gegevens per campagne verzamelen.

Maximaliseer je campagne resultaten

Goede resultaten willen we natuurlijk allemaal, maar hoe krijg je dit precies voor elkaar? De klantreis wordt steeds complexer, omdat (potentiële) klanten op steeds meer verschillende manieren contact met jouw bedrijf kunnen opnemen. Welke campagnes zet je in? Hoe verdeel je de budgetten? Dit zijn twee belangrijke vragen waar je antwoord op wilt. De oplossing? Performance Max Campaigns. Deze campagnes halen het maximale resultaat binnen de verschillende kanalen van Google (search, display, YouTube, Discovery, Gmail & Google Maps).  Dit alles op basis van machine learning en automatisering.

Geef de controle over met AAR (Auto Applied Reccommendations)

Dat Google steeds meer aan het optimaliseren is, dat wisten we al een tijdje. Zo is er vorige jaar een nieuwe functie gelanceerd, namelijk Auto Applied Recommendations (ook wel AAR genoemd). De naam verklapt het eigenlijk al een beetje, dit zijn aanbevelingen die Google automatisch toepast. Je hoeft hier dus geen toestemming meer voor te geven. Dat mate waarin deze aanbevelingen doorgevoerd worden, zijn bepalend voor de optimalisatie score van jouw campagne. Zo kun je bijvoorbeeld slecht lopende zoekwoorden automatisch laten verwijderen.

Het voordeel hiervan is dat je minder tijd kwijt bent met de basis optimalisatie van je campagnes. Het nadeel hiervan is dat sommige aanbevelingen doorgevoerd worden, die jij toch minder passend vindt voor jouw bedrijf.

Bereid je voor op de first-party datatoekomst

In 2021 schreven we al een blog over hoe je jouw online marketing werkzaamheden kunt uitvoeren zonder third party cookies en wat de impact voor adverteerders is. Eerder stond de deadline op 2022, maar inmiddels is deze verschoven naar het najaar van 2023. Je leest in onze eerdere blogs hoe je hierop in kunt spelen.

Een hoop trends waar je mee aan de slag kunt. Kom je er zelf niet uit? Neem dan contact op met een van onze online marketing specialisten.

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2