SEO voor social media

SEO voor social media
Dylan-1
Dylan
4 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Wanneer we over SEO spreken, dan hebben we het vaak over de vind- en zichtbaarheid van een website of webshop in de zoekmachines. Google is de grootste speler op de markt, dus teksten worden dan ook geschreven volgens de richtlijnen van dit platform. Gezien de veranderende markt en de verschuiving naar andere platformen, zoals Instagram en TikTok, is het belangrijk dat we ons niet alleen meer focussen op de traditionele SEO. In deze blog neem ik je mee naar de wereld van social media en geef ik je een aantal tips voor meer zichtbaarheid op deze platformen.

Hoe zoeken we eigenlijk?

Hoe vaak weet jij het antwoord niet op een vraag en stel je die vervolgens aan Google? Ik regelmatig kan ik je vertellen. Het mooie aan de technologie achter Google; hoe je je vraag ook intypt in de zoekbalk, je krijgt altijd een antwoord. We zien dus ook met de jaren dat de manier van zoeken sterk veranderd is. Een Google-zoeker gebruikt steeds vaker een vraag in zijn of haar zoekopdracht en het is daarom ook erg belangrijk om dit als titels in de teksten op jouw website of webshop te gebruiken.

De meest traditionele manier van zoeken en is sinds de opkomst van verschillende sociale media platformen flink verouderd. Stel je voor: Je wilt op vakantie naar Italië, Rome om precies te zijn. Je bent er nog nooit geweest, maar hebt van vrienden gehoord dat het erg mooi is. Je gaat naar Google en zoekt naar: "Rome". De afbeeldingen die je te zien krijgt zijn oké, maar je wordt er niet heel enthousiast van. Het lijkt wel alsof het Colosseum het enige is dat de moeite waard is om te bezoeken. Jammer, je had er meer van verwacht.

Maar... je geeft niet op. Je ziet op Instagram en TikTok tegenwoordig veel foto's en filmpjes langskomen van vakantiebestemmingen, dus je waagt nog een poging op die kanalen.

Zoeken naar Rome in Google

Maar... je geeft niet op.

Je ziet op Instagram en TikTok tegenwoordig veel foto's en filmpjes langskomen van vakantiebestemmingen, dus je waagt nog een poging op die kanalen.

Op Instagram gebruiken we #rome en we zien gelijk al veel meer van wat Rome te bieden heeft. Verschillende bezienswaardigheden, lekker eten. Ik word gelijk enthousiast en bekijk een aantal berichten en schrijf gelijk wat tips op van mensen die ook in Rome zijn geweest of er zelfs wonen.

Instagram zoekresultaten Rome

Laten we toch nog even spieken op TikTok.

Hier gebruiken we ook #rome. Helemaal leuk! Ik stuit direct op een aantal filmpjes over mooie bezienswaardigheden en activiteiten om te ondernemen, restaurants waar je lekker kunt eten en ook nog een aantal feitjes over de stad. Ik weet het zeker, deze vakantie gaan we naar Rome!

tiktok-zoekresultaat-rome

En nu hebben we alleen nog maar een potentiële vakantie opgezocht, maar dit geldt natuurlijk voor uiteenlopende onderwerpen en vragen die je hebt. Google, of een andere zoekmachine, is niet meer de enige manier om informatie in te winnen. De mogelijkheden zijn eindeloos en ik vertel je graag hoe je dit voor jouw bedrijf kunt inzetten.

En voor wie nog steeds denkt dat bijvoorbeeld TikTok of Instagram alleen voor Millennials en de Gen Z generatie is. Localiq zocht het uit en heeft een overzicht gemaakt van wat er elke minuut van de dag in de onlinewereld gebeurt. En daar zien we duidelijk de Google geen grote speler meer is.

Internet minuut infographic

Hoe word jij zichtbaar op deze kanalen?

Houd ALTIJD in gedachten, dat je echt niet aanwezig hoeft te zijn op elk kanaal. Het kan goed zijn dat een bepaald kanaal niet bij jouw bedrijf of jouw doelgroep past. Bedenk je daarnaast ook, hoe meer exposure op verschillende kanalen, hoe meer tijd je erin moet steken. Want met half werk, bereik je niet de resultaten waar je op hoopt.

Dat gezegd hebbende, gaan we over tot de orde van de dag en de reden dat je deze blog leest: de tips!

  1. YouTube: Plaats je een video? Zorg er dan voor dat deze in de eerste 24 uur veel bekeken wordt. Dit doe je bijvoorbeeld door gebruik van notificaties en door middel van een bericht op andere social media kanalen om mensen op de hoogte te stellen dat er een nieuwe video online staat.
  2. LinkedIn: Dit platform gaat voornamelijk om netwerken, maar wordt tegenwoordig ook vaak gebruikt voor het plaatsen van vacatures. Wat is belangrijk? Reacties en interactie met het bericht in de eerste 4 uur nadat hij geplaatst is. Timing is daarom key en zorg ervoor dat je collega's, vrienden en familie in die eerste 4 uur reageren!
  3. TikTok: Wat kun je hier niet vinden, de content is oneindig en het algoritme is echt top, al zeg ik het zelf. Reacties zijn op dit platform het belangrijkst, dus lok deze uit. Stel vragen en maak ook meerdere delen van een video. Zo wordt de kijker getriggerd om naar jouw profiel te gaan en meerdere video's te bekijken en misschien wel te reageren.
  4. Facebook: Uit onderzoek van Neil Patel blijkt dat lange video's het beste werken op dit platform. Lange video's plaats je dus op dit platform en korte snippets op bijvoorbeeld Instagram en TikTok.
  5. Instagram: Dit platform vraagt om interactie. Live gaan is daarom de oplossing. Kijkers kunnen vragen stellen en je kunt deze direct beantwoorden. Meer binding met je volgers kun je online niet krijgen, toch?!
  6. Google: Last but not least. Helemaal verdwijnen zal dit platform nooit, maar verdeel je aandacht over de verschillende platformen die er zijn. Google kijkt vooral naar loyaliteit, dus met het verspreiden van waardevolle content, kom je hoger in de zoekresultaten.

Help, ik snap er niks van!

Geen paniek! Ik snap als geen ander dat dit wederom weer veel (nieuwe) informatie is en je door de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn ook onwijs veel mogelijkheden en we helpen je graag bij het maken van de juiste keuze. Hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Zelf al wat meer inspiratie opdoen? Lees dan onze blog over het kiezen van het juiste kanaal voor jouw doelgroep.

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Bekijk nu ook

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2