Storytelling, wat is het en hoe zet je dit in voor jouw bedrijf?

Wat is storytelling
Shannon-1
Shannon
3 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

We weten natuurlijk allemaal dat storytelling dé manier is om een product of dienst te verkopen. Je wil dat jouw doelgroep het gevoel heeft dat ze niet zonder je kunnen en alleen door met jou in zee te gaan weer gelukkig kunnen worden. Yeah right, alsof dat niet kan zonder jouw product of dienst. Er wordt namelijk vaak een verkeerd beeld geschetst door bijvoorbeeld influencers. Een trend die helemaal hip is en waar onwijs veel geld mee omgezet wordt. Verkoop je de waarheid, zodat jouw nieuwe klanten straks terugkerende klanten zijn of verkoop je een illusie en heb je straks een hele hoop ontevreden klanten. De lijn is dun, dat snap ik en daarom vertel ik je graag de do's & don'ts van storytelling en hoe je dit kunt inzetten voor jouw bedrijf.

Verkoop een beleving

Storytelling is nu eenmaal een mooie manier om jouw doelgroep kennis te laten maken met jouw bedrijf. Het is een belangrijk middel om te communiceren, maar dit pakt helaas niet altijd even lekker uit. Prikkel verschillende zintuigen en emoties en je zult zien dat jouw doelgroep blijft hangen.

Zo ook, de inmiddels al niet meer zo nieuwe trend, VR. Tegenwoordig is het mogelijk om middels een app elkaar virtueel te ontmoeten. Zo ‘schuif’ je bij elkaar aan tafel op een virtueel evenement of plaats je via een app die mooie tafel in jouw woonkamer om te zien of hij past bij jouw interieur. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Gebruik een verhaal als betekenisgever

Je hebt de reclames vast al eens voorbij zien komen. Er wordt geld in gezameld voor een bekende ziekte en mensen die hier mee te maken hebben vertellen hun verhaal. Dit kan iemand zijn die zelf ziek is, maar ook iemand die een dierbare aan die zieke heeft verloren. Je krijgt er een gevoel bij en voelt je daarom meer verbonden en de kans dat je iets gaat doneren is dan ook sterk aanwezig.

Met een verhaal als betekentisgever kun je niet alleen een verbinding tot stand brengen, maar ook vertrouwen is hier een onderdeel van. Je creëert op deze manier draagvlak voor bijvoorbeeld grote veranderingen die gaan komen.

Ben je eerlijk of verkoop je een illusie?

Wanneer ik een influencer een product of dienst zie promoten, vraag ik me toch altijd af hoeveel hiervan waar is. Voordat je een product aanschaft, wil je natuurlijk graag weten of het doet wat het belooft. Wanneer een merk gebruik maakt van een influencer, kunnen ze deze vraag direct beantwoorden. Toch blijft er altijd een stemmetje dat zegt: ‘Ze worden hiervoor betaald, dus tuurlijk zijn ze tevreden over het product’. Zeker als het van iemand is die voor mijn gevoel helemaal niet past bij de identiteit van het bedrijf. En dat is nu precies wat belangrijk is. Ik zeg namelijk helemaal niet dat het gebruik van influencers een no go is, alleen je moet wel de juiste mensen om je heen verzamelen. Voer vooraf goed onderzoek uit en ga alleen samenwerkingen aan met influencers die bij jouw bedrijf passen, jouw identiteit versterken én jouw doelgroep als volgers hebben. Kun je al deze punten afvinken, dan weet je zeker dat het een succes wordt.

Zoek de connectie met jouw doelgroep

Bedenk vooraf goed wie jouw doelgroep is en wat het doel van jouw boodschap is en bepaal vervolgens welke manier van storytelling het beste bij jou past. Ga je voor:

  • Het verkopen van een beleving;
  • Het inzetten van een verhaal als betekenisgever;
  • Of zoek je de samenwerking op met een influencer.

Elk type storytelling brengt veel mogelijkheden met zich mee. Lastig om te bepalen welk type het beste bij jou past? Wij denken graag met je mee!

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2