Wat zijn de belangrijkste SEO-trends voor 2021?

Wat zijn de belangrijkste SEO-trends voor 2021?
Shannon-1
Shannon
3 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Elk jaar zijn er weer nieuwe veranderingen op het gebied van SEO. Vooral de veranderingen die doorgevoerd worden door Google spelen hier een grote rol in. Het is belangrijk om in te spelen op deze wijzingen om de content op jouw website SEO-proof te houden. Google wordt steeds slimmer en de oude trucjes werken steeds minder goed. In deze blog bespreken we de belangrijkste SEO-trends van 2021!

Goede en prettige gebruikerservaring

Eén van de belangrijke punten van dit jaar is de gebruikerservaring op jouw website. Google wil natuurlijk dat haar gebruikers de beste ervaring krijgen op de website die ze bezoeken. Daarom kondigt Google de zogenoemde Core Web Vitals aan. Hierin zijn een aantal punten verzamelt waar jouw website aan moet voldoen om hoog in de zoekresultaten te komen. Deze update wordt in mei 2021 doorgevoerd in het algoritme. Vanaf dan bekijkt Google de volgende punten van jouw website:

  1. LPC (Largest Contentful Paint): Hier gaat het om de laadsnelheid van de belangrijkste content op de pagina. Dus bijvoorbeeld de laadsnelheid van de tekst van een blog, terwijl de afbeeldingen nog niet geladen zijn.
  2.  FID (First Input Delay): Hier wordt de tijd gemeten die het kost voordat een pagina interactief is.
  3. CLS (Cumulative Layout Shift): Hier wordt de hoeveelheid onverwachte lay-outverschuivingen gemeten van een pagina.

Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website goed scoort op deze metingen. Is dit niet het geval? Dan word je hiervoor afgestraft door Google.

Naast de laadsnelheid van website wordt de gebruikersvriendelijkheid op mobiele apparaten ook steeds belangrijk. De zoekmachine van Google wordt het meest gebruikt via mobiele apparaten en dit aantal zal alleen maar blijven stijgen. Dit is ook de reden dat Google steeds meer let op de snelheid en de gebruiksvriendelijkheid van de mobiele versie van jouw website.

Kwalitatieve en betrouwbare content

Google wil haar klanten natuurlijk betrouwbare content aanbieden als zij ergens naar zoeken. Het wordt in 2021 dus steeds belangrijk om te zorgen dat jouw website betrouwbaar is. Maar hoe laat je Google zien dat het betrouwbare informatie is die gedeeld wordt op jouw website? Er zijn een aantal dingen die je kunt doen. Gebruik bijvoorbeeld betrouwbare bronnen om bepaalde feiten te onderbouwen of zorg ervoor dat betrouwbare domeinen naar jouw content linken. Daarnaast is het belangrijk dat je Google laat weten wie je bent. Maak een Google Mijn Bedrijf-profiel aan en koppel deze aan jouw website om de betrouwbaarheid van jouw website te verhogen.

Naast de betrouwbaarheid van jouw content wordt in 2021 de kwaliteit van de content nog belangrijker dan dat het al was. Google kan steeds beter kwalitatieve content onderscheiden van niet kwalitatieve content. Voorheen was het vooral van belang om een bepaald zoekwoord veel in de tekst voor te laten komen en bijvoorbeeld in de koppen en de alt-tag. Google heeft ondertussen door dat het plaatsen van het zoekwoord in de tekst niet direct betekent dat deze tekst beter is. Het is vooral van belang dat je de tekst richt op het onderwerp in plaats van op de zoekwoorden. Geef hierbij antwoord op eventuele problemen of vragen die lezers kunnen hebben.

De ervaring van gebruikers staat centraal

De belangrijkste trends van 2021 zijn dus gericht op de ervaring van de Google-gebruikers. Google wordt er steeds beter in om de beste content aan te bieden aan haar klanten. Het is dus belangrijk dat je hierop gaat inspelen! Twijfel je erover hoe je dit het beste kunt aanpakken? Neem vrijblijvend contact op met Designpro! Wij helpen je hier graag bij.

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2