Pop-ups op een website, je hebt er vast al een aantal voorbij zien komen. Bijvoorbeeld een pop-up met de vraag of je je aan wil melden voor de nieuwsbrief, waarna je gelijk een kortingscode aangeboden krijgt. Wanneer je dan serieus overweegt om een product van die webshop te kopen, is de kans groot dat je je aanmeldt. De ander biedt vaak extra informatie, zoals aangepaste openingstijden of met de vraag of je nog extra hulp nodig hebt. Soms zijn de pop-ups erg fijn, omdat je op deze manier direct weet of jouw favoriete winkel open is en hoef je hier niet naar op zoek. Maar… de pop-up kan ook irritaties opwekken wanneer je deze niet op de juiste manier gebruikt. In deze blog vertel ik je graag wanneer je wel en wanneer je juist niet een pop-up kunt gebruiken.
Wanneer werkt een pop-up juist niet?
Het doel van een pop-up is om de bezoeker van jouw website of webshop extra informatie te bieden of over te halen om een actie uit te voeren. Mijn advies: gebruik het alleen als het nuttig is. Je wil je website natuurlijk zo rustig en overzichtelijk mogelijk houden. Een bezoeker moet makkelijk kunnen navigeren waarnaar hij op zoek is, zonder eerst drie verschillende pop-ups weg te hoeven klikken. Naast dat het gebruik van pop-ups irritant kan zijn voor de bezoeker van je website, straft Google overmatig gebruik hiervan ook nog eens af.
Naast de pop-up krijgt de bezoeker ook nog de melding om de cookies van jouw website te accepteren en bij een meer commerciële website vaak de vraag om push notificaties aan te zetten. Het scherm is als het ware helemaal vervuild en de bezoeker ziet niet eens duidelijk op welke pagina hij terecht is gekomen. Op deze manier werkt een pop-up dus niet. Laat de bezoeker eerst letterlijk landen op de pagina, voordat je hem bestookt met allerlei meldingen.