Google zet BERT in voor een betere zoek- en vindervaring
Google heeft één duidelijk doel: het bieden van de juiste informatie aan de juiste persoon. Door het invullen van jouw zoekopdracht in de bekende zoekbalk van Google, vraag jij Google te zoeken naar de beschikbare informatie over dit onderwerp of vraag.
Google past haar algoritme continue aan om dit proces te optimaliseren. “BERT” speelt specifiek in op de samenhang van talen. Het algoritme kan nu beter, dan ooit, de samenhang in tekst begrijpen en snapt hoe een woord in de context past, in plaats van alleen de betekenis van een los woord te begrijpen. Denk hierbij vooral aan essentiële voorzetsels en dergelijken zoals: “om” “naar” “voor” “bij” maar ook “niet” en “zonder”. Deze kleine woorden kunnen het doel van jouw zoekopdracht sterk beïnvloeden. Het begrijpen van dergelijke woorden noemen we “Natural Language Processing”, NLP.
Heb je bijvoorbeeld ooit opgemerkt dat wanneer je Google vraagt om “Pasta recepten zonder kip”, het woord “zonder” wordt vergeten en je juist recepten krijgt met kip? “Pasta pesto met kip” “Pasta Boursin met kip” etc. Dat is met deze update verleden tijd!