Waar moet je op letten bij de bruikbaarheid van je website?
Er zijn 3 factoren waar je website aan moet voldoen:
De eerste factor is efficiëntie. Dit gaat over hoe snel de website doet wat hij moet doen. Hoeveel moeite of tijd kost het om het doel te bereiken? Als je vaak moet klikken totdat je bent waar je wil zijn, is de website niet efficiënt ingericht. Of als je lang moet zoeken naar de informatie die je nodig hebt, is de kans groot dat je de website verlaat, omdat je niet kan vinden wat je zoekt.
De tweede factor is effectiviteit. Hierbij moet je jezelf de vraag stellen of de websitebezoeker de acties kan uitvoeren waar het product voor bedoeld is. Werken de knoppen op de website goed? Is het duidelijk als het formulier verzonden is? Als dit soort aspecten niet goed werken, neemt de effectiviteit van de website af.
De laatste factor is voldoening. Hoe denkt een websitebezoeker over de website? Als alles goed loopt en alles werkt zoals verwacht, krijgt de websitebezoeker een goed gevoel. Als het doel van de websitebezoeker niet kan worden behaald door bijvoorbeeld fouten in de website, krijgt de websitebezoeker geen goed gevoel. Hiermee wordt de mening over de website gevormd en is dus belangrijk als je wil dat de websitebezoeker terugkomt op je website.
De toekomst van technische SEO en bruikbaarheid
Het belangrijkste doel van Google is om de ervaring van een websitebezoeker te optimaliseren. Google gaat steeds beter worden in het onderscheiden van content en verschillende doelgroepen. Daarbij is de bruikbaarheid van de website leidend en krijgt nu al voorrang als het gaat om SEO. Technische optimalisatie blijft belangrijk om de gebruikservaring te verbeteren. Echter gaan technische optimalisatie en gebruikerservaringen steeds meer in elkaar overlopen. Focus daarom op het doel van je gebruikers en de bruikbaarheid van je website.