Bruikbaarheid: Dé nieuwe dominante factor van SEO

Bruikbaarheid: Dé nieuwe dominante factor van SEO
Jordi-1
Jordi
4 min. lees plezier
pulse rechts

Ontwikkelingen binnen SEO volgen elkaar razendsnel op en het algoritme van Google wordt steeds beter. Het gaat inmiddels zo snel dat Google de inhoud van een website steeds beter zelf kan begrijpen. Een toekomst waarin Google content volledig begrijpt, is niet ver weg en de bruikbaarheid van teksten wordt steeds belangrijker. Maar wat betekent dit nu concreet voor jou? En hoe kun je hier met jouw website het beste op inspelen?

De belangrijkste veranderingen voor SEO

Google kan de content van websites steeds beter zelfstandig begrijpen. Het belangrijkste gevolg van deze update van Google, is dat website-eigenaren steeds makkelijker zelf website(s) kunnen optimaliseren voor SEO. Hiervoor is minder technische SEO-kennis vereist. 

Waarom is de bruikbaarheid van een website zo belangrijk?

Google heeft steeds minder SEO-elementen nodig om de tekst van een website te begrijpen. Technische elementen zoals titels en metatags worden daarom minder relevant. In plaats van SEO-optimalisaties op deze aspecten, zal de focus van websitebeheerders gaan verschuiven naar de optimalisatie van teksten voor de gebruiker. Past de tekst bij het doel van de lezer? Draagt deze de juiste boodschap uit? De onderscheidende factor van een website wordt bepaald in hoeverre de inhoud erin slaagt het doel van het beoogde publiek te bereiken.

Waar moet je op letten bij de bruikbaarheid van je website?

Er zijn 3 factoren waar je website aan moet voldoen:

De eerste factor is efficiëntie. Dit gaat over hoe snel de website doet wat hij moet doen. Hoeveel moeite of tijd kost het om het doel te bereiken? Als je vaak moet klikken totdat je bent waar je wil zijn, is de website niet efficiënt ingericht. Of als je lang moet zoeken naar de informatie die je nodig hebt, is de kans groot dat je de website verlaat, omdat je niet kan vinden wat je zoekt. 

De tweede factor is effectiviteit. Hierbij moet je jezelf de vraag stellen of de websitebezoeker de acties kan uitvoeren waar het product voor bedoeld is. Werken de knoppen op de website goed? Is het duidelijk als het formulier verzonden is? Als dit soort aspecten niet goed werken, neemt de effectiviteit van de website af.

De laatste factor is voldoening. Hoe denkt een websitebezoeker over de website? Als alles goed loopt en alles werkt zoals verwacht, krijgt de websitebezoeker een goed gevoel. Als het doel van de websitebezoeker niet kan worden behaald door bijvoorbeeld fouten in de website, krijgt de websitebezoeker geen goed gevoel. Hiermee wordt de mening over de website gevormd en is dus belangrijk als je wil dat de websitebezoeker terugkomt op je website.
De toekomst van technische SEO en bruikbaarheid
Het belangrijkste doel van Google is om de ervaring van een websitebezoeker te optimaliseren. Google gaat steeds beter worden in het onderscheiden van content en verschillende doelgroepen. Daarbij is de bruikbaarheid van de website leidend en krijgt nu al voorrang als het gaat om SEO. Technische optimalisatie blijft belangrijk om de gebruikservaring te verbeteren. Echter gaan technische optimalisatie en gebruikerservaringen steeds meer in elkaar overlopen. Focus daarom op het doel van je gebruikers en de bruikbaarheid van je website.

Invloed van voice search op de bruikbaarheid van je website

Hey Google, hey Siri, hey Alexa. Steeds meer huishoudens maken gebruik van virtual assistents. Heb je even geen zin om de tv aan te zetten of heb je je handen vol en wil je iets op je boodschappenlijstje zetten? Dan kan zo virtual assistent goed van pas komen.  De ontwikkelingen rond voice search gaan hard. Het wordt dan ook steeds belangrijker als het gaat om de bruikbaarheid van je website. Als je iets wilt weten van de virtual assistent, doorzoekt deze Google en vertelt jou het antwoord. Wil je bijvoorbeeld het dichtstbijzijnde online marketingbureau weten, dan kijkt de virtual assistent voor jou op Google en geeft je het antwoord. Je kunt hier met je website op inspelen door vragen met wie, wat, waar, hoe etc. op je website beantwoord te hebben. Hierdoor is de kans groter dat je website ook door de virtual assistents gevonden wordt. 

Gelijk aan de slag om de bruikbaarheid te verbeteren?

Ons advies is om vandaag nog te beginnen met de bruikbaarheid van jouw website te verbeteren, daarom geven we je alvast een paar tips:
•    Schrijf geen ellenlange teksten, maar maak de content scanbaar en overzichtelijk. Je kunt dit doen door gebruik te maken van witregels en houd zinnen kort en krachtig. Gebruik ook tussenkoppen en actieve woorden.
•    Communiceer de voordelen voor de klant op een begrijpelijke en aantrekkelijke manier.
•    Gebruik niet te veel vakjargon, mix technische en creatieve informatie. Bedenk voor welke leeftijdscategorie en welk denkniveau je schrijft.

Meer weten over bruikbaarheid en SEO?

Wil je graag zo snel mogelijk aan de slag om de bruikbaarheid van jouw website te verbeteren, maar kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Wij helpen jou graag verder! Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2