De impact van de iOS14 update op social advertising

De impact van de iOS14 update op social advertising
Suzanne-1
Suzanne
3 min. lees plezier
pulse rechts

In Juni 2020, tijdens de Worldwide Developers Conference, kondigde Apple de iOS14 update aan. Apple gaf met deze update aan dat zij de privacy van gebruikers wilden verbeteren door de tracking mogelijkheden binnen verschillende apps te beperken. Je kunt je natuurlijk voorstellen dat dit voor bedrijven die veel online adverteren een grote schok was. Online marketing wordt door deze update een stuk minder effectief met name voor bedrijven als Facebook en LinkedIn. Eerder schreven we al over de gevolgen van de nieuwe update, in dit artikel vertellen we je meer over deze update en wat je zelf kunt doen tegen de iOS14 update om alsnog jouw advertenties te laten werken.

Wat houdt de Apple iOS 14 update precies in?

Met de iOS14 update kondigde Apple aan de privacy van gebruikers te verbeteren met de uitrol van de App Tracking Transparency update. Dit betekent dat elke gebruiker na uitrol van deze update handmatig toestemming moet geven voor tracking mogelijkheden binnen verschillende apps. Misschien heb je zelf een iPhone en heb je deze pop up wel eens voorbij zien komen. Je kunt je voorstellen dat social advertising een stuk minder effectief wordt doordat veel gebruikers niet akkoord gaan met deze tracking mogelijkheid en er veel data verloren gaat.

Dit heeft natuurlijk een grote impact op bedrijven die veel adverteren via social media. Social advertising wordt beperkt doordat iPhone gebruikers nu zelf kiezen of zij gegevens delen met het platform. Hierdoor kunnen bedrijven niet inzien of deze gebruikers op hun advertentie klikken en kunnen deze niet teruggehaald worden door middel van retargeting. Het gevolg is dat doelgroepen minder nauwkeurig zijn, er minder data beschikbaar is voor duidelijke resultaten en hierdoor social advertising minder effectief is geworden. Gelukkig zijn er zelf een aantal stappen die je kunt nemen om deze update tegen te gaan en jouw marketing alsnog effectief te maken.

Wat kun je doen tegen de iO14 update?

We kunnen ons voorstellen dat je even niet weet wat je moet doen tegen deze update. Daarom hebben we een aantal praktische tips voor je op een rijtje gezet zodat jij alsnog je marketing zo effectief mogelijk maakt.

1. Check het iOS aandeel van je klanten

Bekijk hoe groot de impact van deze update op je bedrijf is door het iOS aandeel van je doelgroepen te achterhalen. Filter in Google analytics het iOS aandeel van je gebruikers en ontdek hoeveel klanten daadwerkelijk gebruik maken van een apparaat van Apple.

2. Verifieer je domein bij Facebook

Wanneer je als bedrijf veel aan social advertising doet via Facebook is deze stap essentieel. Door je domein te verifiëren bij Facebook koppelt Facebook jouw domein aan de business manager en weet zo welk domein bij welke business manager hoort. Dit is gemakkelijk zelf te doen door de stappen te doorlopen in je Facebook Business manager.

3. Stel de Facebook Conversion API in

Facebook kwam al snel met een omweg om de iOS14 update te omzeilen door data voortaan niet meer via de cookies bij te houden maar via de Facebook conversion API. Deze API kun je koppelen aan jouw website om alsnog veel data te tracken. Deze API is een alternatief op de Facebook pixel en maakt het mogelijk conversie data naar je Facebook business manager te sturen zonder dat een iOS update hier invloed op heeft. Dit komt omdat de API data verstuurt vanuit jouw eigen server en niet meer vanuit de browser.

4. Configureer de 8 populairste conversiegebeurtenissen

Je kunt momenteel 8 standaardgebeurtenissen of aangepaste conversies aanmaken voor campagneoptimalisatie in je Facebook business manager. Configureer de 8 belangrijkste voor jouw organisatie en zorg dat je de juiste data ontvangt.

Laat Designpro je helpen met online marketing en social advertising

Heb je hulp of advies nodig met het omzeilen van de iOS14 update? Of wil je meer weten over het instellen van de Facebook conversion API om jouw online marketing via social media weer zo effectief mogelijk te maken? Designpro kan je hierbij helpen door samen naar jouw situatie te kijken en je te helpen met het optimaliseren van jouw online marketing activiteiten via social media. Neem contact op met Designpro en zorg ervoor dat jouw advertenties weer het gewenste effect creëren ondanks de iOS14 update.

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Bekijk nu ook

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2