Gratis SEO tips

Maak uzelf direct beter vindbaar.

De nieuwe Google Search Console Bèta

21 juni 2018

Designpro

Sinds januari 2018 heeft iedereen toegang tot de betaversie van de nieuwe versie van Google Search Console Bèta, ook wel bekend als Google Webmaster Tools. Vooral de lay-out heeft een facelift gekregen, maar de gebruiksvriendelijkheid is er ook zeker op vooruitgegaan. Daarnaast biedt de betaversie van de Google Search Console meer functies als het gaat om SEO-data. In de nieuwe versie is er meer aandacht voor ‘ouderwetse’ problemen als duplicate content, crawl budget en index bloat (wanneer er pagina’s geïndexeerd worden, die juist niet geïndexeerd moeten worden). In dit blog lees je alles over wat je met de betaversie van de nieuwe Google Search Console kunt. 

Google Search Console is een tool welke veel informatie geeft over hoe bezoekers jouw website waarderen. Daarnaast kun je in de Google Search Console ook inzicht krijgen in hoe Google jouw website nou eigenlijk leest. Door in de afgelopen jaren feedback van gebruikers te verwerken heeft Google de mogelijkheden die de tool biedt kunnen verbeteren. In de nieuwe versie zijn er nog maar twee rapporten beschikbaar, namelijk een rapport over de prestaties van de site en de indexdekking van de site. 

Het Prestatie-rapport

In dit nieuwe rapport valt op het eerste gezicht gelijk het nieuwe uiterlijk op. Het nieuwe uiterlijk is een stuk netter en daarbij is ook de gebruiksvriendelijkheid een stuk beter.  De data van het zoekanalyserapport is nu verplaatst naar het rapport ‘Prestaties’ in de betaversie van de Search Console. Het nieuwe rapport heeft, in tegenstelling toot de oude versie, meer opties om data van je website te tonen. Waar in de oude Search Console je data tot 90 dagen kon zien, is het in de nieuwe mogelijk om data te zien t/m 16 maanden terug. Een grote vooruitgang dus, met deze ontwikkeling is het eindelijk mogelijk om de prestaties van een bepaalde maand te vergelijken met de prestaties van een jaar eerder in dezelfde maand. 

De nieuwe functionaliteiten die dit rapport biedt zijn vooral de details. In vergelijking met de oude versie is het nu mogelijk om filters in te stellen op het totaal aantal klikken, totaal aantal vertoningen, de gemiddelde CTR en de gemiddelde positie.

Het Indexdekking-rapport

In het rapport ‘Indexdekking’ zijn de rapporten ‘Sitemaps’, ‘Crawlfouten’ en ‘Indexeringsstatus’ gecombineerd tot één rapport. De combinatie van deze data en de extra functies bevat ‘Indexdekking’ veel meer informatie over hoe de website in Google is geïndexeerd. 

Het rapport is opgedeeld in vier gekleurde blokken met elk hun eigen paginastatus. Zo kun je in de nieuwe Google Search Console filteren op volgende statussen: ‘fout’, ‘geldig met waarschuwing’, ‘geldig’ en ‘uitgesloten’. Waar in de oude versie alleen de crawlfouten werden getoond, kun je nu dus veel beter zien waar het goed gaat en waar het fout gaat. In vergelijking met de oude versie neemt de nieuwe Google Search Console dus veel onduidelijkheid weg.

Door te filteren op paginastatus kun je specifieke redenen vinden over de status van de ingediende pagina. Ook deze specifieke redenen zijn uitgebreider dan in de oude versie van de Google Search Console.

Oude pagina statussenNieuwe pagina statussen
Oude pagina statussen
  • Ingediende URL niet gevonden (404)
  • Niet gevonden (404)
  • Serverfouten (5xx)
  • Ingediende URL is een soft 404
  • Ingediende URL geblokkeerd door robots.txt
Nieuwe pagina statussen
  • Probleem met crawlen voor ingediende URL
  • Fout met omleiding
  • Ingediende URL gemarkeerd als noindex
  • Geïndexeerd, maar geblokkeerd door robots.txt
  • Ingediend en geïndexeerd
  • Geïndexeerd, niet ingediend in sitemap
  • Crawlafwijking
  • Pagina met omleiding
  • Geblokkeerd door robots.txt
  • Alternatieve pagina met correcte canonieke tag
  • Google heeft een andere canonieke pagina gekozen dan de gebruiker
  • Gecrawld – momenteel niet geïndexeerd
  • Uitgesloten door tag noindex
  • Gevonden – momenteel niet geïndexeerd
  • Dubbele pagina zonder canonieke tag


Zoals je kunt zien, zijn er veel meer pagina statussen beschikbaar welke informatie geven over de manier van indexeren door Google en waar een pagina van de website misschien niet goed wordt opgenomen in de zoekresultaten van Google.  

Nieuwe feature: Validatiefunctie

Een nieuwe functie binnen het rapport ‘Indexdekking’ is de validatiefunctie. Wanneer er een crawlfout werd gevonden kon je deze in de oude versie als ‘gecorrigeerd’ markeren, in de nieuwe versie van de Google Search Console kun je per crawlfout een validatie aanvragen. Bij het aanvragen van een validatie zal Google de URL opnieuw gaan crawlen. Nadat de validatie is afgerond krijg je per mail een melding en kan je zien welke URL’s wel of niet door de validatie zijn gekomen. 

Wanneer een URL na validatie nog steeds een fout aangeeft, dan weet je dat je de desbetreffende URL nog de nodige aandacht moet geven.

Uitgebreide rapporten geven een beter beeld

De uitgebreide rapporten van de Google Search Console Bèta geven een beter beeld van de manier waarop Google jouw website eigenlijk ziet. Door gebruik te maken van de Google Search Console kun je snel en eenvoudig schakelen en verbeteringen aanbrengen op de website. De nieuwe Search Console is nog steeds alleen beschikbaar in bètaversie waardoor er nog kleine kinderziektes kunnen voorkomen. Dit betekent dat we in de toekomst nog veel verbeteringen aan de nieuwe rapporten kunnen verwachten.

Wil je meer weten over de Google Search Console Bèta? Ontvang dan gratis een aantal tips om mee te beginnen!

Vraag ze hier aan

Gratis tips

Vraag ze hier aan

Niet gevonden wat u zocht?
Benieuwd naar het proces?

Van kennismakingsgesprek tot oplevering, bekijk hoe wij te werk gaan.

Tour de design
De website doorzoeken

Afspraak maken

U hoeft alleen nog maar uw gegevens in te vullen

Vul uw gegevens in
Wie bent u?
Hoe kunnen we u bereiken?
Wat is het onderwerp van uw afspraak?
Wat zijn uw doelstellingen?
Zijn er nog opmerkingen / aandachtspunten?

Contact opnemen

Direct actie ondernemen

Vul uw gegevens in
Wie bent u?
Hoe kunnen we u bereiken?
Waarover wilt u contact opnemen?
Zijn er nog opmerkingen / aandachtspunten?

Adviesgesprek aanvragen

U hoeft alleen nog maar uw gegevens in te vullen

Vul uw gegevens in
Wie bent u?
Hoe kunnen we u bereiken?
Wat is het onderwerp van uw afspraak?
Wat zijn uw doelstellingen?
Zijn er nog opmerkingen / aandachtspunten?

Offerte aanvragen

U hoeft alleen nog maar uw gegevens in te vullen

Vul uw gegevens in
Wie bent u?
Hoe kunnen we u bereiken?
Waar wilt u een offerte voor ontvangen?
Wat zijn uw doelstellingen?
Wat zijn uw wensen / aandachtspunten?

Meld u aan

En ontvang de nieuwsbrief met de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen op het web!

designpro-gevestigd-in-schoonhoven

Twijfelt u nog?

Wij komen graag bij u langs voor een vrijblijvend adviesgesprek

google-analytics
google-adwords
linkedin-ads
facebook-ads
website