Vanwege de feestdagen zijn wij gesloten van 25-12-2024 t/m 01-01-2025. Voor dringende zaken kunt u mailen naar productie@designpro.nl.
We wensen je fijne feestdagen en een gelukkig & succesvol 2025!
Als jij al een tijdje bezig bent met het online vindbaar maken van jouw website weet je maar al te goed dat SEO nooit stil staat. Dus waarom zou het dat wel doen in 2020? Er zijn verschillende theorieën op het gebied van SEO voor dit jaar. De een zegt dat SEO geen zin meer heeft, verloren glorie. De ander zegt dat SEO belangrijker wordt dan ooit.
Zelf denk ik dat SEO vooral simpeler wordt. Dankzij onder andere Google updates zoals BERT van eind 2019, wordt de manier waarop Google denkt steeds eenvoudiger. Waar we ooit zo vaak mogelijk met een specifiek zoekwoord in een tekst strooiden, werd dit al minder en dankzij BERT zijn de voorspellingen dat dit zelfs negatief gaat werken. Maar daarover later meer.
Het doel van de zoekmachine Google
We gaan even terug naar de essentie van Google. Wat is nu het primaire doel van deze zoekmachine?
Het zo goed mogelijk beantwoorden van jouw vraag aan de zoekmachine.
Als jij vraagt wat het weer in Schoonhoven vandaag wordt, toont Google 942.000 resultaten die jou vertellen dat vandaag weer een grijze dag wordt. Vraag je wat de hoogst gewonnen pot ooit was van het programma wie is de mol? Dan krijg je 462.000 pagina’s met het antwoord. (€ 42.300 in het 3de seizoen overigens). Maar tegenwoordig wordt Google ook ingezet voor commerciële zoekopdrachten. De vragen veranderen in producten of diensten die we zoeken: een schilder voor de keuken, pumps voor onder dat jurkje of een nieuwe telefoon.
Dus om hoger in de Google zoekresultaten te verschijnen én nog zichtbaar te zijn ook, wordt de denkwijze hierachter alleen maar eenvoudiger.
Door unieke teksten te schrijven die antwoord geven op de vragen van jouw klanten, bied jij waarde en dus een interessante website. Dit is precies wat Google de zoekers wil bieden.
Tot zover het eenvoudige.
Want hoe speel je hier nu goed op in? Welke content moet je maken om op te vallen? Welke middelen zet jij in? Ik geef je een overzicht van enkele belangrijke handvaten voor het vindbaar maken van jouw website in 2020.
1. Content, tekst, video, beeldmateriaal en podcasts
Zoals gezegd, is hét belangrijkste van SEO misschien wel het meest makkelijke en voor de hand liggende: goede, informatieve content. Zorg dat je weet wat de vragen van jouw klanten zijn. Zoeken zij inhoudelijke informatie? Willen zij meer weten over de mogelijkheden die jij biedt? Of misschien wel wat jouw achtergrond is/ wie jij bent?
Dit is feitelijk waar de meest recente update van Google over gaat, voortbordurend op een trend die zich al jarenlang ontwikkeld. Dankzij de update, BERT genoemd, is Google nóg een stap verder met het begrijpen van tekst. Spreektaal, synoniemen en meer. De samenhang in het verhaal en inhoud vormen nu de basis waarop Google de inhoud van jouw website beoordeelt.
Nu komt content in verschillende soorten en maten. Tekst is de meest bekende vorm. Maar ook beeldmateriaal zoals foto’s en video’s kunnen op een duidelijke manier informatie bieden. Jij als expert op jouw vakgebied hebt al die kennis in huis! Deel dit met jouw klant. Vertel waarom zij beter voor dit product kunnen kiezen of juist voor die afwerking.
Ben jij zelf niet handig met het schrijven van teksten of het maken van mooie video’s? Ga dan in overleg met een professional die dit voor jou kan realiseren. Samen maken jullie de mooiste content. Designpro kan jou hierbij helpen. Meer info? Neem dan snel contact op.
2. Lokale vindbaarheid verhogen
Jij en jouw telefoon. Jullie zijn onafscheidelijk en gaan overal samen heen. Loop jij in de stad en wil je weten waar je de lekkerste cheesecake kunt eten? “Cheesecake Utrecht” is zo gegoogeld of zelfs “Cheesecake eten” voldoet wellicht aan jouw vraag. Immers weet Google dankzij jouw locatie precies waar je bent.
Als koffietent kun je hier natuurlijk op inspelen. Heb jij de lekkerste zelfgemaakte cheesecake van Utrecht en omgeving? Als je weet dat jouw klanten een blokje omlopen voor deze taart, kun je hier misschien een blog over schrijven? Vraag jouw vaste klanten een review achter te laten en zorg dat jouw adresgegevens duidelijk benoemd zijn op de website. Dit in combinatie met een volledige Google Mijn Bedrijf pagina en jouw lokale vindbaarheid staat als een huis!
3. Voice search groeit
Hoewel 2019 hét jaar van Voice Search moest worden, deze voorspellingen niet uitgekomen, toch deze manier van zoeken zeker groeiende. Ook in 2020 zal deze groei doorzetten. “Hey Siri” “Ok, Google” je zal het vaker horen dit jaar.
Eén van de dingen die jij kunt doen om in te spelen op zoekopdrachten via Voice Search, is de manier waarop jij jouw teksten schrijft. Hadden we het net nog over unieke en informatieve teksten, dan kun jij deze tip hier gelijk in meenemen. Door jouw teksten namelijk in spreektaal te schrijven, met ‘eenvoudige’ woorden en zinnen, maak jij jouw tekst Voice Search-proef. Meer tips om in te spelen op spraak gestuurd zoeken lees je hier.
4. Verschillende vormen van zoekresultaten
Waar klik jij op als de zoekresultaten verschijnen in het, o zo bekende, Google scherm? Ga jij voor plaatjes? Advertenties? Organische resultaten? Of klik jij sneller op de uitgeklapte resultaten? De zoekresultaten zien er anders uit in 2020 dan dat ze enkele jaren terug deden. Organische zoekresultaten werden aangevuld met advertenties, Google mijn bedrijf vermeldingen, featured snippets, FAQ lijstjes en meer.
Hiervoor is structured data belangrijk. Hiermee vertel jij Google welke informatie waar op de website te vinden is. Niet alleen draagt structured data bij aan duidelijkheid voor Google, wat kan leiden tot FAQ- en snippet weergaves, ook draagt dit bij aan de betere lokale vindbaarheid waar we het net al over hadden.
Sommige snippets worden door Google Automatisch gegenereerd maar sommige vormen van resultaatweergaven kun jij zelf beïnvloeden. Zoals met afbeeldingen. Zorg voor kwalitatief materiaal en een duidelijke en omschrijvende afbeeldingnaam.
Een FAQ-weergave kun je door middel van code zelf creëren. Dit kun je natuurlijk ook door Designpro laten doen.
5. Autoriteit voor betere informatie
Bij de tip om kwalitatieve content te plaatsen op jouw website, hoort deze tip. Niet alleen moet de tekst op jouw pagina waardevol zijn op het gebied van inhoud. Ook moet de tekst door een betrouwbaar en autoritair persoon zijn geschreven.
Neem jij tips en advies eerder aan van het CBS, het voedingscentrum en de Nederlandse Overheid of van een net startende blog van een student op een van deze onderwerpen?
Google kiest in dit geval ook voor de bekende partijen. Google gaat opzoek naar autoriteit. Immers wil zij nog steeds het beste antwoord op een vraag kunnen bieden. Dit kan natuurlijk het beste door het antwoord van een deskundige te tonen.
Deskundigheid of autoriteit bouw jij op door die inhoudelijke teksten en video’s, door de naam van de auteur te vermelden, inclusief achtergrond, maar ook door relevante backlinks te verzamelen. Deze links dienen uiteraard van websites met een hoge autoriteit te komen.
Jouw online/ SEO strategie voor 2020
Loop door Utrecht, telefoon in je hand, trek in cheesecake, en spraak gestuurd op zoek naar die koffietent die weet hoe je de lekkerste taarten maakt, vindbaar door de juiste snippet.
Dat is in één zin de opsomming van onze SEO tips voor 2020 voor jou. Wij willen jouw online succesvol jaar starten met deze hand vol tips. Wordt 2020 jouw online succes jaar? We horen graag jouw ideeën en vervolgstappen. Ook wanneer je meer wilt weten of misschien hier en daar wel wat hulp kunt gebruiken. dan kun je contact opnemen met Designpro.
Hulp nodig?
Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.
Wij gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, om social media mogelijkheden aan te bieden en om het verkeer naar de website te analyseren. U stemt in met onze cookies als u doorgaat met het gebruik van onze website Bekijk onze cookieverklaring.