Autobedrijf. Of Autobedrijf, garage, monteur en andere synoniemen. Het zoeken van toen en nu.
Het grootste verschil in het adverteren van vroeger, een advertentie in een gedrukte gids of boek, vergeleken met de digitale mogelijkheden van vandaag de dag is volgens Johan, oprichter van het huidige Designpro: meer, meer en meer.
Als je zo een 20 jaar terug iemand nodig had die jouw auto nakeek of deze repareerde, dan pakte je de Goudengids uit de la en zocht je naar “Autobedrijf”.
Daar viel alles onder: garage, autobedrijf, dealer, autohuis en ga zo maar door. Er was één rubriek voor alle synoniemen. Er waren namelijk mensen, echte mensen, geen algoritmes die zorgde voor een heldere rubricering. Alle woorden voor een “Autobedrijf” werden hieronder geplaatst.
Je vond makkelijk de lijst van autobedrijven bij jou in de buurt! Woonde je in Den Haag? Dan kreeg je een lijst met bedrijven uit jouw regio! Autobedrijven uit Groningen kwam je niet tegen, uit Scheveningen, ’s Gravenzande en misschien nog Zoetermeer wel.
Als je nu op zoek bent naar iemand die jouw auto kan repareren, haal je geen gids uit de la maar jouw telefoon uit je broekzak. Je opent Google en zoekt op: garage Den Haag, auto repareren, schakelbak repareren Volkswagen of nog honderden andere mogelijke zoektermen. De rubricering bepaalt Google. Jij zoekt op “Autobedrijf” maar vind een garage, je zoekt op “Monteur Ford” maar vind een Ford garage enzovoorts. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Je kunt zomaar alle mogelijke autobedrijven in jouw buurt of aan de andere kant van het land vinden! Ook vind je alle anderen pagina’s van het onderwerp, en niet alleen de bedrijven. Zoek je op auto repareren, vind je niet alleen een monteur maar ook DIY video’s op YouTube etc.
Dit betekent dat de zoekresultatenlijst met mogelijke autobedrijven groter en groter is. Je hebt meer en meer keuze. Maar je moet ook steeds beter en beter je best doen om te vinden wat je zoekt. Je moet specifieker zoeken en waarschijnlijk een paar websites bekijken voordat jij je doelt hebt behaald. Wel is het makkelijk om precies te zoeken wat je wilt! Vroeger moest je nog alle bakkers in de buurt bellen met de vraag of zij ook een hazelnootschuimtaart hebben. Nu kun je nu vaak via de website al het assortiment bekijken en in één keer de goed bakker bellen.
Wat betekent dit voor jou als bedrijf zijnde? Het betekent dat je meer en meer concurrentie hebt! In plaats van jouw vermelding in het autobedrijven rijtje in de gids met nog 10 andere concurrenten, sta je nu in een rij van pagina’s en pagina’s aan concurrenten. Dat is dan ook waar het begrip online marketing in beeld komt. Het opvallen met jouw bedrijf, het vindbaar zijn is dan ook veel lastiger geworden.
Volgens de Johan, was het overgaan van het drukken van P.I.B. boeken naar het maken van websites een logische stap. De adverteerders in zijn boeken vroegen hier zelf om, zij zagen de trend al vroeg schuiven van drukwerk naar digitalisering. In het jaar 2000 werden de eerste websites van zijn bedrijf gelanceerd! In 2007 kwam het gedrukte boek helemaal te vervallen.