Van telefoongids naar online adverteren

Van telefoongids naar online adverteren
Johan-1
Johan
6 min. lees plezier
pulse rechts

Het is allemaal nog niet zo makkelijk, dat online vindbaar zijn met jouw website, webshop of bedrijf. Je moet een hoop doen, en vaak allemaal tegelijkertijd. Dan verlang je misschien nog wel eens terug naar ‘die goede oude tijd’ toen je een advertentie in de krant kon plaatsen en je niet continu bezig was met de website.

Met de tijd meer en meer keuzes

SEO. SEA. Zoekwoorden. Online adverteren. Backlinks creëren. Social Media onderhouden.

In de laatste, laten we zeggen 10 tot 15 jaar, is er veel veranderd. Waar bedrijven ooit vindbaar waren in de Goudengids, de plaatselijke krant of het plaatselijk informatieboek, laat iedereen deze middelen tegenwoordig massaal links liggen, dit is namelijk hopeloos ouderwets.

Toch is het ooit zo begonnen. Je betaalde honderden, zo niet duizenden euro’s voor een deel van een pagina! Hoeveel mensen dit zagen? Hoeveel (extra)verkopen leverde dit op? Geen idee. Laat staan dat je wist wat je bouncepercentage was of je actionrate?

Tegenwoordig meten we álles en spelen we hier direct op in!

Maar wat zijn nog meer verschillen? Wat zijn de voordelen van het online marketing tijdperk, en zijn er ook nadelen? Ik vroeg het Johan van Zwienen. 25 jaar geleden begon hij voor zichzelf met het uitgeven van P.I.B. boeken: plaatselijk informatie boek. Tegenwoordig maakt hij bedrijven vindbaar met websites in plaats van de gedrukte boeken. Ik vroeg hem naar de veranderingen en verschillen.

Telefoonboek opzoeken adverteren

Autobedrijf. Of Autobedrijf, garage, monteur en andere synoniemen. Het zoeken van toen en nu.

Het grootste verschil in het adverteren van vroeger, een advertentie in een gedrukte gids of boek, vergeleken met de digitale mogelijkheden van vandaag de dag is volgens Johan, oprichter van het huidige Designpro: meer, meer en meer.

Als je zo een 20 jaar terug iemand nodig had die jouw auto nakeek of deze repareerde, dan pakte je de Goudengids uit de la en zocht je naar “Autobedrijf”. 
Daar viel alles onder: garage, autobedrijf, dealer, autohuis en ga zo maar door. Er was één rubriek voor alle synoniemen. Er waren namelijk mensen, echte mensen, geen algoritmes die zorgde voor een heldere rubricering. Alle woorden voor een “Autobedrijf” werden hieronder geplaatst. 
Je vond makkelijk de lijst van autobedrijven bij jou in de buurt! Woonde je in Den Haag? Dan kreeg je een lijst met bedrijven uit jouw regio! Autobedrijven uit Groningen kwam je niet tegen, uit Scheveningen, ’s Gravenzande en misschien nog Zoetermeer wel. 

Als je nu op zoek bent naar iemand die jouw auto kan repareren, haal je geen gids uit de la maar jouw telefoon uit je broekzak. Je opent Google en zoekt op: garage Den Haag, auto repareren, schakelbak repareren Volkswagen of nog honderden andere mogelijke zoektermen. De rubricering bepaalt Google. Jij zoekt op “Autobedrijf” maar vind een garage, je zoekt op “Monteur Ford” maar vind een Ford garage enzovoorts. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Je kunt zomaar alle mogelijke autobedrijven in jouw buurt of aan de andere kant van het land vinden! Ook vind je alle anderen pagina’s van het onderwerp, en niet alleen de bedrijven. Zoek je op auto repareren, vind je niet alleen een monteur maar ook DIY video’s op YouTube etc.

Dit betekent dat de zoekresultatenlijst met mogelijke autobedrijven groter en groter is. Je hebt meer en meer keuze. Maar je moet ook steeds beter en beter je best doen om te vinden wat je zoekt. Je moet specifieker zoeken en waarschijnlijk een paar websites bekijken voordat jij je doelt hebt behaald. Wel is het makkelijk om precies te zoeken wat je wilt! Vroeger moest je nog alle bakkers in de buurt bellen met de vraag of zij ook een hazelnootschuimtaart hebben. Nu kun je nu vaak via de website al het assortiment bekijken en in één keer de goed bakker bellen.

Wat betekent dit voor jou als bedrijf zijnde? Het betekent dat je meer en meer concurrentie hebt! In plaats van jouw vermelding in het autobedrijven rijtje in de gids met nog 10 andere concurrenten, sta je nu in een rij van pagina’s en pagina’s aan concurrenten. Dat is dan ook waar het begrip online marketing in beeld komt. Het opvallen met jouw bedrijf, het vindbaar zijn is dan ook veel lastiger geworden.

Volgens de Johan, was het overgaan van het drukken van P.I.B. boeken naar het maken van websites een logische stap. De adverteerders in zijn boeken vroegen hier zelf om, zij zagen de trend al vroeg schuiven van drukwerk naar digitalisering. In het jaar 2000 werden de eerste websites van zijn bedrijf gelanceerd! In 2007 kwam het gedrukte boek helemaal te vervallen.

Het digitale reisbureau in de vorm van Google

Wilde je vroeger op vakantie naar Spanje? Dan moest je daar ook een hotel hebben en misschien ook wel een vliegticket. Hoe boekte je ook alweer een week in een hotel in Barcelona?

Ten eerste wist je helemaal niet welke hotels er bestonden. De stad ligt immers 1.500 km verder op, en de hotels staan niet in de plaatselijke gids. Laat staan dat je een nummer had om te bellen en boeken.

Dus hoe pakte je dit aan? Je opende wederom de telefoongids, zocht naar een plaatselijk reisbureau, belde hen op voor een afspraak, en boekte via het bureau een hotel in Barcelona.

Waarschijnlijk had je de keuze uit 3 of 4 hotels. Hotels waar het reisbureau contact mee had. Tegenwoordig heb je maar liefst keuze uit 647 miljoen opties als je Googelt op “Hotel Barcelona”. Ook bel je hun makkelijk op om te boeken. Nog waarschijnlijker is het dat je online boekt via de online tool.

Je kunt vandaag dus verder en meer zoeken. Je hebt meer opties en meer keuzes. Maar is dat wel zo fijn?
Hoe meer keuzes je hebt hoe moeilijker het is om een knoop door te hakken, zo concludeerde het onderzoek van Bindinc. Metadata in samenwerking met Andrew Richards, student aan de Universiteit van Leiden.

Vakantie plannen

Privacy door de jaren heen

Ook op het gebied van privacy is er veel veranderd. Als je vroeger iemand wilde bellen of bezoeken, kon je het telefoonnummer opzoeken in de ouderwetse adresboeken. Hier vond je naam, adres, telefoonnummer en eventueel baan en relatiestatus. Dit systeem stamt al uit de 19e eeuw. Zo kon je iedereen uit de regio bereiken.

Echter werd dit aan banden gelegd omdat velen het onprettig vonden wanneer iedereen deze gegevens zomaar in kon zien. Personen mochten hierna niet zomaar vernoemd worden. Bedrijven en hun gegevens mochten wel, want dit zijn openbare gegevens. Dus van adresboek gingen we over op de goudengids. En natuurlijk ging de goudengids over in websites. Waar we tegenwoordig moeten dealen met AVG’s en cookies. Zomaar persoonlijke informatie verzamelen van bezoekers mag niet meer.

Conclusie: adverteren op papier of op het digitale scherm

Het is dus makkelijker om te zoeken naar bedrijven of oplossingen voor jouw probleem die niet bij jou in de buurt zitten, het is makkelijker om een grote keuze aan bedrijven te vinden. Maar het is de laatste 15 jaar stapje voor stapje moeilijker geworden om te vinden wat je zoekt.

Vanuit de ogen van een bedrijf betekent dit, dat je meer en meer concurrentie hebt in jouw branche. Het is niet meer vanzelfsprekend dat inwoners van jouw stad naar jouw meubelwinkel komen of die in de stad verderop. Als een meubelwinkel enkele kilometers verderop een beter assortiment of betere prijzen heeft, weten ook de potentiële klanten in jouw regio deze winkel tegenwoordig te vinden. Het is dan ook een leuke uitdaging geworden om jouw doelgroep jouw winkel te laten vinden. Mensen kunnen met meerdere zoektermen zoeken en kiezen uit meerdere opties.Doe je dit organisch of ga jij voor online adverteren?

Aan de ene kant is de informatie en het aanbod van bedrijven groter geworden, aan de ander kant zijn de persoonsgegevens tegenwoordig niet meer vrij verkrijgbaar.

Dit is dan ook waarom een goede online marketing strategie zo belangrijk is geworden in (en in de jaren voor) 2021!

Waar je als hotel vroeger een reisbureau nodig had om gevonden te worden, schakel je vandaag de dag een online marketing bureau in. De hulp, connecties en expertise van anderen is nog steeds belangrijk om jouw doelgroep te targetten, maar de intenties, werkzaamheden en strategieën zijn veranderd!

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Bekijk nu ook

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2