slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
stephanie-closeup
Stephanie
4 februari 2020
5 min. lees plezier
Designpro.nl

Hotjar voor inzicht in jouw webbezoeker

Als bedrijf zou je graag het bezoekersgedrag op je website willen zien. Je zou denken mijn site loopt lekker en ik trek veel bezoekers, maar als je aan al deze bezoekers weinig klanten overhoudt, maken al die bezoekers niet zo veel uit. De vraag is dan: wanneer haakt de bezoeker af? Waarom haakt de bezoeker af? Waar valt het oog van de bezoeker als eerst op? Des te beter je dit kunt achterhalen en in kaart kunt brengen. Des te makkelijker het is om relevante verbeterpunten aan te passen aan je website. Daarom raadt Designpro Hotjar aan. 

Gebruiken van Hotjar tools

Hotjar beschikt over meerder manieren om een overzicht te krijgen van je bezoekersgedrag. Zo kun je deze manieren onderverdelen in twee onderdelen. Het analyseren van je bezoekersgedrag en feedbackmogelijkheden voor je website. Zo heeft Hotjar de volgende tools:

Bezoekersgedrag 

  • Heatmaps
  • Recordings
  • Conversion funnels

Feedback

  • Incoming feedback
  • Feedback polls
  • Surveys

Heatmaps

Op heatmaps kun je zien waar mensen op klikken, tot hoe ver ze scrollen en waar bezoekers het meest bewegen (met hun muis). Doormiddel van deze heatmaps krijg je een makkelijk overzicht wat het oog van de bezoeker trekt, waar ze afhaken en waar geen interactie te zien is. Dit is een goede hulp om te zien wat er aan je site verbeterd moet worden.

Hotjar-Heatmap-voorbeeld-Designpro

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Click heatmap

Op een click heatmap kun je gemakkelijk zien waar de bezoekers het meest op klikken. Of een call to action button vaak gebruikt wordt of klikken mensen het vaakst op een foto. Je kunt ook zien waar mensen naar op zoek zijn en wat zij een belangrijk onderdeel vinden van jouw website. Tegelijkertijd zie je dan ook waar men totaal niet in is geïnteresseerd. 

Move heatmap

Het nut van de move map is het laten zien, waar de muis zich beweegt. Welke zones populair zijn en welke niet. Deze zones trekken dan ook duidelijk niet de aandacht. 

Scroll heatmap

De scroll heatmap geeft nuttige informatie. Iedereen begint op de hoofdpagina tot hoe verre het beeld op je beeldscherm te zien is (100%). Naar mate je steeds meer richting beneden gaat, haken vele mensen al gelijk af en krijgen de rest van de pagina niet te zien. Wanneer belangrijke informatie onderaan de pagina staat en vrij weinig mensen krijgen dit te zien, is het een tip dit te veranderen. Zet daarom bijvoorbeeld contactgegevens, call to action buttons en belangrijke informatie boven aan de pagina. 

Recordings

Recordings is letterlijk het opnemen van het bezoekersgedrag. Zo krijg je een goed beeld hoe je bezoeker over je website surft. Je kunt hier denken aan de beweging van de muis en waar de bezoeker op klikt. Je moet niet afgaan op één opgenomen beeld. Wanneer je er meerdere bekijkt, zie je gauw wat populair is en wat niet. 

Hotjar-recording-voorbeeld-Designpro

Wanneer iemand bijvoorbeeld iets in zijn winkelmandje heeft en op het punt van bestellen afhaakt, kun je doormiddel van een video bedenken waar dit aan kon liggen. Was er afleiding, onoverzichtelijk of kon de gewilde informatie niet gevonden worden? Je zou er versteld van staan hoe veel mensen afhaken tijdens het aankoopproces. Je zou dit al kunnen verminderen doormiddel van:

  • Alle contactgegevens + bestelling + betalen op één pagina te zetten. (doordat de klant minder door hoeft te klikken, haakt de klant minder snel af)
  • Overtuigende teksten, zoals gratis verzending of vandaag besteld is morgen in huis. 

Privacy van de bezoeker

In principe worden de gegevens van de bezoeker getoond. Dit is niet goed qua privacy tegenover de bezoeker. Hotjar geeft je daarin de mogelijkheid om bepaalde velden af te schermen voor de Hotjar gebruiker. Hiervoor moet je extra HTML-code aan het aangaande veld toevoegen. Hotjar toont in ieder geval niet een IP-adres, deze wordt vervangen door een uniek ID. Deze is niet te achterhalen voor de Hotjar gebruiker. 

Conversion funnels

Het gebruiken van deze tool is erg handig om conversiepaden te analyseren. Hier krijg je een goed beeld waar mensen afhaken. Bijvoorbeeld bij een pagina die uit meerdere stappen bestaat, zoals een registratie of het betaalproces. Door middel van een trechter analyse kun je goed bekijken bij welke “stap” de bezoeker afhaakt. Wanneer je de afhakers hebt geanalyseerd kun je met behulp van de recording een nog beter beeld kijken, waarom de gene is afgehaakt. 

Feedback

Hotjar heeft een goede functionele feedback tool. Zo kun je gebruik maken van feedback polls. Je kunt hierbij kiezen voor meerkeuze vragen of een type gedeelte. 

Hotjar-poll-voorbeeld-Designpro

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er zijn veel mogelijkheden om de Feedback poll te gebruiken. Je kunt zelf bepalen op welke pagina je de poll wilt hebben. Zelfs kun je meerdere polls op je website plaatsen. Deze kan bijvoorbeeld halverwege de pagina op poppen of gelijk wanneer de pagina geopend wordt. Een voorbeeld voor het gebruiken van een poll is wanneer een klant afhaakt bij het betalingsproces. De poll komt dan tevoorschijn. Als de bezoeker deze heeft ingevuld weet je precies, waarom de bezoeker de bestelling niet heeft afgerond.

De klant heeft de optie om een antwoord te vragen na het beantwoorden van de poll. Wanneer dit het geval is voert de klant zijn/ haar e-mail adres in.

De resultaten van de poll komen terecht in een overzichtelijk overzicht. Met de tool incoming feedback kun je een pop up maken met “emoji’s” dit is gemakkelijk en snel voor de bezoeker. Als resultaat krijg je een statistiek. Op de statistiek zie je wanneer en op welke emoji is geklikt. Wanneer je bijvoorbeeld iets heb aangepast rond een bepaalde tijd is het goed om te zien of er daarna vaker op de blije emoji is geklikt. 

Surveys

Wanneer één feedback poll niet voldoende is, kun je gebruik maken van de surveys tool. Hiermee kun je de bezoeker vragen om een enquête in te vullen. Zo kun je meer vragen stellen aan je bezoeker en krijg jij een beter overzicht over wat je beter kunt doen ten opzichte van je website. De resultaten van de enquête krijg je weer in een overzichtelijk overzicht. 
 

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Gecertificeerd Google Partner

Gecertificeerd Google Partner

Bij Designpro zijn we trots op onze status als Google partner, een erkenning die onze toewijding...

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info
leadinfo-logo
Leadinfo Partner

Leadinfo Partner

Meer info
downloadbelco-logo
Belco Partner

Belco Partner

Meer info
mollie-logo
Mollie Partner

Mollie Partner

Meer info
microsoft365-logo
Microsoft 365 Partner

Microsoft 365 Partner

Meer info
spotler_logo
Spotler

Spotler

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 27 jaar Actief op het web
  • 3200 + Klanten gingen u voor
  • 8500 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2024 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro

Stel hier je vraag!

Of neem contact met ons op via: