Gratis SEO tips

Maak uzelf direct beter vindbaar.

Houd je aan de minimale snelheidslimieten.

22 november 2018

Designpro

Pagespeed Insights van Google, waar heb je het over?

Pagespeed Insights is de tool die vele internetmarketeers gebruiken om de prestaties van een website op gebied van snelheid te meten. Want een snelle website is wel zo fijn, is het niet? Niets is zo vervelend als een pagina die er langer dan 8 seconden over doet om te laden. Dan haak je af. Ik wel in ieder geval. Google weet dit ook. Als je website langzaam is, wordt je zo naar onderkant van de zoekresultaten gestuurd. 

Pagespeed Insights is een tool van Google zelf en controleert de prestaties van websites. Elke URL krijgt zijn eigen score van Pagespeed Insighst, de scores zijn verdeeld tussen de 1 en 100. Hierbij scoort alles onder de 50 langzaam, scores tussen de 50 en 90 zijn gemiddeld maar de echte toppers, de echte snelheidsmonsters scoren boven de 90. 

        Pagespeed-Insights-Google

Google meet: jou en mij

Pagespeed Insights baseert zijn resultaten op twee takken informatie. 
De ene kant van de informatie zijn gegevens die jij en ik delen met Google zodra wij Google Chrome gebruiken. Google meet alle pagina’s die je opent en hoelang het duurt voor jij de pagina in zijn geheel voor je ziet. 

Hierbij wordt gekeken naar de volgende onderdelen:

  • CrUX: Chrome User Experience Report
    Dit report is een weergave van de ervaringen van daadwerkelijke Chrome gebruikers. Google biedt elke maand een overzicht van het gebruik en de gebruikservaringen van Google Chromegebruikers. 
  • FCP: First Contentful Paint 
    Meet wanneer de bezoeker voor het eerst merkt dat de pagina daadwerkelijk wordt geladen. Ook al zijn dit slechts blokken, waar de tekst nog moet komen. Weet je nog hoe een pagina vroeger laadde? Bijna pixel voor pixel. Langzaam rolde de pagina uit. Dit proces verloopt tegenwoordig natuurlijk velen malen sneller, maar het werkt nog steeds zo! Het moment dat dit begint is het meetpunt. 
  • FID: First Input Delay 
    Dit deel meet de reactietijd van de browser. Dit betekent dat dit meet tussen het moment van interactie (de juiste URL intypen en op enter drukken of klikken op de link in Google zoekresultaten) tot en met het moment dat de browser reageert.

Google doet wat algoritmes doen: meten en schatten

Tegelijkertijd is Google natuurlijk een computer, een algoritme. En algoritmes vinden het nu eenmaal leuk om te meten en te schatten! Dus de andere kant van de informatie wordt geschat door Google, gebaseerd op bestaande gegevens en ontwikkelingen. De sub-tool die dit uitvoert heet Lighthouse en gaat uit van een 3G mobiele verbinding op een MotoG4 smartphone. De resultaten zijn dus de ‘slechtste’ resultaten van jouw website. 

Hiervoor wordt onder andere gekeken naar de volgende elementen:

  • FCP: First Contentful Paint
    Zoals hierboven genoemd.
  • First Meaningful Paint
    Dit gaat nog een stapje verder dan de FCP, op dit punt gaat het er namelijk ook om dat de browser weet hoeveel elementen uit welke categorie zij moet laden. Dit deel is vooral interessant voor Google zelf.
  • Speed Index, First CPU Idle
    Deze check laat daadwerkelijk zien hoe snel een element laadt op de browser. Denk hierbij aan een grote foto die langzamer laadt dan een foto van minder MB’s. Dit is natuurlijk van toepassing op alle elementen op een site.
  • Time to Interactive
    Dit is de totale laadtijd van de site. De tijd stopt wanneer de website geheel interactief is en klaar voor gebruik. Niet alleen de tekst maar ook dingen als video’s en interactieve dingen als knoppen moeten geladen zijn. Deze moeten binnen 50 milliseconde reageren. 
  • Estimated Input Latency
    Deze factor geeft je app waarde op basis van zijn snelheid. Na 100 milliseconde zijn app-gebruikers afgehaakt of ontevreden over een app. Daarom moet ook je app voldoen aan de snelheidsminima. 

Google doet waar Google goed in is, jij doet waar jij goed in bent

Heel wat onderdelen waar je goed op moet scoren dus. Gelukkig loopt Pagespeed Insights dit allemaal voor jou na. Nu willen jij en Google gelukkig hetzelfde: het beste voor je website. Google wil namelijk alleen hoogkwalitatieve websites aanbieden, en jij wil door Google hoog worden geplaatst in de zoekresultaten. 

Dus om jou te helpen met het verbeteren van de kwaliteit van je website, geeft Google je tips! 

Na het nalopen van jouw website en het vaststellen van de score, krijg je een lijst met verbeterpunten. Denk hierbij aan dingen als het aanpassen van je bestands- en afbeeldingstypen of het formaat tot aan technische zaken waar je misschien wat IT-hulp bij kunt gebruiken. 

Of: Google doet waar Google goed in is, Designpro doet waar Designpro goed in is

Ben je misschien niet zo technisch? (Of ben je, je technische-skills aan het ontwikkelen, maar lukt het nog net niet?) Of misschien ben je wel gewoon te druk om hier veel tijd in te stoppen. Dan staan de IT-toppers van het Designpro team voor jou klaar! 

Met een internetmarketingabonnement ga jij zeker scoren! 
 

 

Gelijk aan de slag

Niet gevonden wat u zocht?
Benieuwd naar het proces?

Van kennismakingsgesprek tot oplevering, bekijk hoe wij te werk gaan.

Tour de design
De website doorzoeken

Afspraak maken

U hoeft alleen nog maar uw gegevens in te vullen

Vul uw gegevens in
Wie bent u?
Hoe kunnen we u bereiken?
Wat is het onderwerp van uw afspraak?
Wat zijn uw doelstellingen?
Zijn er nog opmerkingen / aandachtspunten?

Contact opnemen

Direct actie ondernemen

Vul uw gegevens in
Wie bent u?
Hoe kunnen we u bereiken?
Waarover wilt u contact opnemen?
Zijn er nog opmerkingen / aandachtspunten?

Adviesgesprek aanvragen

U hoeft alleen nog maar uw gegevens in te vullen

Vul uw gegevens in
Wie bent u?
Hoe kunnen we u bereiken?
Wat is het onderwerp van uw afspraak?
Wat zijn uw doelstellingen?
Zijn er nog opmerkingen / aandachtspunten?

Offerte aanvragen

U hoeft alleen nog maar uw gegevens in te vullen

Vul uw gegevens in
Wie bent u?
Hoe kunnen we u bereiken?
Waar wilt u een offerte voor ontvangen?
Wat zijn uw doelstellingen?
Wat zijn uw wensen / aandachtspunten?

Meld u aan

En ontvang de nieuwsbrief met de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen op het web!

designpro-gevestigd-in-schoonhoven

Twijfel je nog?

Wij komen graag bij je langs voor een vrijblijvend adviesgesprek

google-analytics
google-adwords
linkedin-ads
facebook-ads
website