Gratis SEO tips

Maak uzelf direct beter vindbaar.

Meta omschrijvingen, hoe schrijf je ze? Lees het nu! | Designpro legt uit

15 februari 2019

Designpro

Meta omschrijvingen schrijven: vertel Google en de wereld wat jouw webpagina te bieden heeft.

Van cool blue weet jij wat je kunt verwachten: de oranje-blauwe (herken jij ook iets?) onlineshop voor computers, stofzuigers, printers, stijltangen, trampolines en veel, veel meer. Ook op www.vidaxl.nl kan jij stofzuigers kopen, maar hoe moet jij dat weten? 

Zelf ben je misschien al bezig met SEO, het optimaliseren van jouw website voor zoekmachines zoals Google? Dan heb je misschien ons blog met SEO-tips al gelezen? Dat is al een goede start! 

Vandaag willen we je nog iets extra’s uitleggen; iets waar je misschien nog niet over hebt nagedacht, maar ook jij weet van het bestaan, je hebt het ook al vaker dan eens gezien. 

En toch, toch wordt het vaak zwaar onderschat: Meta omschrijvingen! Of wel de titel, de omschrijving en de zoekwoorden voor jouw pagina. 

Wat zijn meta omschrijvingen Designpro

Google (en alle zoekmachines) bekijken natuurlijk de inhoud van jouw pagina voor dat ze deze indexeren. Ze bekijken de tekst, de afbeeldingen, video’s enzovoorts. Jij weet inmiddels natuurlijk dat je ook video’s en afbeeldingen goed moet omschrijven om deze beter vindbaar te maken. Eigenlijk is dit ook wat je doet met meta omschrijvingen. Je vertelt Google, Bing of Yahoo wat zoekers kunnen verwachten op jouw pagina. 

Een goede meta titel zo schrijf je hem

Je begint natuurlijk met een goede titel. Deze vind je terug op het tabblad waarin je de pagina opent. Kijk maar naar he tabblad van dit blog! De titel boven aan de pagina (is hetzelfde als de meta titel die we het blog gegeven hebben) en vind je terug op het tabblad, handig! Als je meerdere tabbladen open hebt staan en snel het blog terug wilt vinden.

Maak je meta titel niet te lang

Meta omschrijvingen, en dus ook de titel hebben een maximale lengte. Voor de titel is deze lengte 600 pixels, je moet dus denken in pixels en niet in karakters. Let op bij het schrijven van je titel, sommige letters nemen meer pixels in beslag dan anderen, ook ALLES IN HOOFDLETTERS TYPEN kost je meer ruimte: meer pixels.

Een fout is snel gemaakt. Je kent ze wel; die titels die halverwege worden afgekapt door Google. De schrijver van die pagina is duidelijk niet bekend met de meta omschrijvingen!

Checken of jouw titel niet te lang is? 

Te lange Meta titel Designpro

Zorg dat jouw belangrijkste key-woord in de titel staat: vooraan!

Het benoemen van het belangrijkste key-woord van jouw pagina is niet genoeg. Moet je het woord dan zo vaak mogelijk in de beschikbare 600 pixels proppen? Nee. Zet het woord 1 keer vooraan in je titel. Google leest, net als jij van links naar rechts, wat voor Google gelijk is aan lezen van belangrijk naar minder belangrijk. Dus start de zin (als het grammaticaal en gevoelsmatig klopt!) met jouw belangrijkste woord/term. 

Benoem in de meta titel wie je bent

Herkenning heeft een sterke invloed op mensen. Denk maar na: zie je bol.com staan? Hema of misschien Zalando? Dan weet jij direct van welke webshop jij nog maar één klik verwijderd bent. Door jouw bedrijfs-/ merknaam te noemen, creëer je herkenning met jouw naam.

Naast het noemen van jouw naam, wil je mensen ook vertellen waarom ze voor jou moeten kiezen. Wat maakt jou bijzonder? Lever jij altijd binnen 24 uur? Kunnen klanten jou altijd bellen voor advies? Krijgen klanten iets gratis bij een bestelling van €10,-? Enz. enz. 

Maak duidelijk wat jij wilt dat de lezer van jouw meta titel doet

Ben je al bekend met CTA’s? Call to action. Dit zijn knoppen, zinnen of woorden die jou aanzetten om nú iets te doen: Koop nu, bestel hier, bekijk direct, klik hier etc. Door deze CTA’s toe te voegen aan jouw titel kun je mensen net dat ene zetje geven dat zij nodig hebben, om te klikken, kopen of bekijken.

Voeg CTA's toe aan jouw meta omschriving Designpro

Een goede meta omschrijving hoe ziet dat eruit?

De meta omschrijving is dat grijze stukje tekst onder de titel. Dit is als het ware een mini samenvatting van 1 á 2 zinnen die de pagina omschrijven. 

Ook voor de meta omschrijving geldt: houd hem kort

Voor de omschrijving heb je 320 karakters tot je beschikking. Onder karakters vallen, letters, getallen, leestekens, emoji maar ook een spatie telt mee. De lengte regel lijkt eigenlijk veel op de lengte regel van de titel. Is je omschrijving te lang? Dan wordt deze afgekapt bij alles wat het maximum overschrijdt. Gebruik echter wel zo veel mogelijk van de beschikbare ruimte, hoe meer informatie je Google en andere zoekmachines kan meegeven, hoe beter! 

Jouw belangrijkste key-woord hoort vooraan in de meta omschrijving

We vallen een beetje in herhaling maar; zet je belangrijkste key-woord weer aan het begin van jouw meta omschrijving. Zo geef je aan dat dit het belangrijkste onderwerp is van jouw pagina. Houd wel in de gaten dat de zin lekker blijft lopen, enkelvoud- of meervoudsvormen kun je altijd gebruiken, hierin maakt Google geen verschil.

CTA’s en USP’s deze mogen ook weer terugkomen in je meta omschrijving

Ook in je meta omschrijving kun je mensen aanzetten tot een bepaalde actie: bekijk, bestel, koop, lees hier. En om jouw unieke eigenschappen (USP’s: Unique selling points), genoemd in je titel, terug te laten komen, vertel je ook hier weer waarom jij de beste bent in wat je doet.

Wil je jouw eigenschappen nog beter laten opvallen? Gebruikt dan emoji’s 🤩 of opsommingstekens!

Zorg voor een realistische meta omschrijving 

Zorg ervoor dat jouw omschrijving écht de essentie van jouw pagina weergeeft. Dit omdat een misleidende maar aantrekkelijke omschrijving misschien meer kliks oplevert, maar er ook voor zorgt dat bezoekers jouw website snel verlaten. Als je niet krijgt wat je beloofd is, raak je geïrriteerd en dus haak je af. 

Zoekwoorden toevoegen, vertel de zoekmachines wat jij te bieden hebt

Het laatste, en minst zichtbare deel van de meta omschrijvingen, zijn de zoekwoorden! Je kunt Google vertellen waarop jij gevonden wilt worden. Natuurlijk komt hier ook jouw belangrijkste key-woord in terug, maar denk ook verder. Probeer een balans te vinden tussen zoekwoorden die relevant zijn voor jouw pagina en het verbreden van jouw bereik. Met te weinig variatie in jouw zoekwoorden mis je potentiële klanten en website bezoekers, met een te groot bereik trek je irrelevante mensen aan, die meteen weer vertrekken. (Dit beïnvloedt jouw score bij Google negatief.)

Als je in jouw tuincentrum vaste planten verkoopt, is “vaste planten” waarschijnlijk jouw belangrijkste zoekwoord, maar ook vaste planten kopen of vaste planten bestellen zijn mogelijk. Verder kun je ook meerjarige planten, terugkomende planten toevoegen. 

Voor deze blog ziet de meta omschrijving er als volgt uit:

Meta omschrijvingen Designpro blog meta omschrijvingen

Waar schrijf je jouw meta omschrijvingen?

Bij Designpro werken wij met ons eigen beheersysteem. Je kunt dan zelf makkelijk alle drie de onderdelen invullen. Zorg ervoor dat je in alle drie de velden iets invult. Dit ziet er zo uit in ons beheersysteem: Dynacontent. 

Dynacontent meta omschrijvingen Designpro

Meer weten? Je mag het ons altijd vragen! Of wil je ook een website, gebouwd met Dynacontent?
 

Reacties op "Meta omschrijvingen, hoe schrijf je ze? Lees het nu! | Designpro legt uit "

Ook op deze blog reageren? Reactie achterlaten

Reactie achterlaten op

Meta omschrijvingen, hoe schrijf je ze? Lees het nu! | Designpro legt uit

Afspraak maken

Je hoeft alleen nog maar je gegevens in te vullen!

Vul je gegevens in
Wie ben je?
Hoe kunnen we je bereiken?
Zijn er nog opmerkingen / aandachtspunten?

U kunt ons ook altijd bellen op Bel 0182 - 38 09 39

Ga van start

Je hoeft alleen nog maar je gegevens in te vullen

Vul je gegevens in
Wie ben je?
Hoe kunnen we je bereiken?
Zijn er nog opmerkingen / aandachtspunten?
Niet gevonden wat u zocht?
Benieuwd naar het proces?

Van kennismakingsgesprek tot oplevering, bekijk hoe wij te werk gaan.

Tour de design
De website doorzoeken

Afspraak maken

U hoeft alleen nog maar uw gegevens in te vullen

Vul uw gegevens in
Wie bent u?
Hoe kunnen we u bereiken?
Wat is het onderwerp van uw afspraak?
Wat zijn uw doelstellingen?
Zijn er nog opmerkingen / aandachtspunten?

Contact opnemen

Direct actie ondernemen

Vul uw gegevens in
Wie bent u?
Hoe kunnen we u bereiken?
Waarover wilt u contact opnemen?
Zijn er nog opmerkingen / aandachtspunten?

Adviesgesprek aanvragen

U hoeft alleen nog maar uw gegevens in te vullen

Vul uw gegevens in
Wie bent u?
Hoe kunnen we u bereiken?
Wat is het onderwerp van uw afspraak?
Wat zijn uw doelstellingen?
Zijn er nog opmerkingen / aandachtspunten?

Offerte aanvragen

U hoeft alleen nog maar uw gegevens in te vullen

Vul uw gegevens in
Wie bent u?
Hoe kunnen we u bereiken?
Waar wilt u een offerte voor ontvangen?
Wat zijn uw doelstellingen?
Wat zijn uw wensen / aandachtspunten?

Meld u aan

En ontvang de nieuwsbrief met de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen op het web!

designpro-gevestigd-in-schoonhoven

Twijfel je nog?

Wij komen graag bij je langs voor een vrijblijvend adviesgesprek

google-analytics
google-adwords
linkedin-ads
facebook-ads
Powered by DynaContent CMS - Designpro