Gratis SEO tips

Maak uzelf direct beter vindbaar.

SEO voor dummies, beginnelingen en starters

31 januari 2019

Designpro

SEO. Search Engine Optimization. Juist. 

Je hebt het vast wel eens gehoord en heel misschien ben je er ook ooit eens mee begonnen, of heb je al enkele stappen gezet? 

Als dat zo is, laten we beginnen met de vraag waarom? Waarom ben je ooit begonnen met het optimaliseren van jouw website voor de zoekmachines in de ze wereld? 

Wilde je graag meer bezoekers? Wilde je meer verkoop of een grotere naamsbekendheid? Of misschien gewoon uit nieuwsgierigheid, wat zou SEO voor jou kunnen betekenen? 

Designpro helpt jou een eindje op weg. We bekijken graag verschillende aspecten van SEO en vertellen jou wat je beter wél en niet kunt doen. Google is immers bijzonder slim!
Het is misschien even lezen, maar daarna weet jij waar je moet beginnen!

Dus SEO, wat is dat? SEO is het verbeteren van je website. Zowel op het gebied van je content maar ook de technische kanten, om zo jouw website hoger te krijgen in zoekmachineresultaten én dus beter vindbaar voor jouw (potentiële) klanten.

Content

SEO content: meer dan een visitekaartje 

SEO draait om content. Wanneer jij jouw zoekopdracht invult in deze bekende, gekleurde zoekmachine, matcht Google jouw zoekopdracht met de beste resultaten WERELDWJD. Google bepaalt razendsnel welke website de beste content levert om de vraag van de zoeker te beantwoorden.

Dus als jij wilt dat jouw website bovenaan komt te staan in de Google resultaten moet jij zorgen voor bijzonder goede content! Als je een schildersbedrijf hebt, is een website met jouw adres en diensten niet genoeg. Deze minimale en ‘platte’ informatie, werkt misschien op een visitekaartje, deze deel je immers uit binnen jouw netwerk. Deze mensen kennen je al. Maar je kunt geen visitekaartje geven aan mensen die je nog niet kent toch? Dit is online dus niet genoeg.
Dus om nieuwe mensen te leren kennen, of in elk geval hen jou te laten kennen, moet je de wereld, Google en jouw potentiële klanten vertellen waarom ze bij jou moeten zijn

  • Maak jij binnen één werkdag een afspraak? 
  • Werk jij met de beste merken verf? 
  • Of misschien is jouw schildersbedrijf wel bijzonder doordat jij de muur opnieuw verft als de kleur niet bevalt? 

SEO content: beantwoord de vragen van jouw bezoeker 

Wat ga je dan nog meer vertellen? Probeer bij deze keuze een stereotype klant in gedachten te nemen. Wat wil jouw klant weten? Los van contactgegevens en welke expertises jij allemaal in je mars hebt, wil de klant misschien ook wel weten:

  • Hoelang verf moet drogen? 
  • Of welk type verf nodig is om de schuurdeur te verven? 

                                                                                                         SEO: Denkende klant

Deze kennis heb jij natuurlijk verzameld, tijdens je opleiding en werkervaring. Waarom zou je jouw (potentiële) klanten niet een handje helpen? Door middel van een blog of misschien een FAQ-pagina? Vragen die jouw klanten hebben, voor zij hun zoektocht naar een schilderexpert beginnen, kun jij al beantwoorden. Zo kennen zij alvast jouw naam! (Nu kun je hen als het ware jouw visitekaartje geven) Dit maakt de stap om voor jou als schilderexpert te kiezen natuurlijk wel heel makkelijk!

SEO content: met video zeg je zo veel meer

Content betekent niet alleen tekst. Content kan ook betekenen: video. Let wel op, Google kan jouw video niet “lezen”. Je zult je video goed moeten omschrijven, een goede naam moeten geven en moeten combineren met een goede tekst! (dit geldt natuurlijk ook voor al jouw afbeeldingen!)
Waarom video dan wel tussen onze belangrijkste tips staat? Omdat video makkelijk is voor de bezoekers. Je hoeft niet te lezen maar kunt gewoon kijken. Dit een passieve manier om toch de informatie te krijgen. Daarbij kun je je natuurlijk helemaal uitleven met jouw video. Je kunt jouw bedrijf laten zien, de laatste projecten of videoblogs plaatsen! Het is bewezen dat de video de laatste jaren steeds populairder wordt, je trekt de aandacht van je bezoeker waardoor deze langer op jouw website blijft, en dus mogelijk over gaat tot conversie.

Technisch 

SEO technisch: een nette code is makkelijker te vinden

Ook de technische aspecten van jouw website moeten kloppen. Jouw website is natuurlijk opgebouwd uit verschillende codes. Zorg dat deze codes netjes zijn! Google is een bijzonder slimme computer, maar je kunt hem ook wel een beetje lui noemen. Hoe complexer jouw pagina is opgebouwd, hoe moeilijker Google jouw pagina kan “lezen”. En dat maakt jou vinden niet makkelijker voor Google.

Op zich niet gek toch? Als jij kunt kiezen tussen een supermarkt waar alle tomaten tussen de croissantjes liggen en de pangasius filet ligt naast de pindakaas, of je hebt een supermarkt met een nette groenteafdeling, één voor vis, één voor brood enzovoorts. Dan kies jij toch ook voor de geordende supermarkt?

SEO: houd jouw code netjes

SEO technisch: mobile first, jij en ik kiezen voor onze telefoons

Mocht je inderdaad al een beetje bekend zijn met SEO, dan verbaasd het volgende jou waarschijnlijk niet:  Mobile first. Google vindt mobiele telefoons steeds belangrijker. Of eigenlijk is dat niet helemaal waar. Wij: jij en ik, wij vinden onze telefoon steeds belangrijker. En omdat Google ziet dat wij onze mobiele telefoons meer en meer en meer gebruiken voor het zoeken naar de weg, de dichtstbijzijnde supermarkt of een goed webdesign bureau, heeft Google aangegeven dat de mobiele telefoons tegenwoordig belangrijker zijn dan de desktop. Dus zorg ervoor dat je een responsive website hebt!

SEO technisch: een snelle website is een website die wél gevonden wordt

Verder moet je website snel zijn. Met Pagespeed Insights controleer je de snelheid score van jouw website. Stel, Google adviseert jouw website aan de Google-zoeker, jouw website heeft de eerste pagina bereikt! Deze zoeker klikt op jouw website! En dan haakt hij af omdat jouw pagina net een seconde te langzaam laadt. En já, één seconde kan het verschil maken. 

SEO technisch: netwerk opbouwen met backlinks naar jouw website

Alleen jouw website op jouw domein is niet genoeg. Google hecht meer en meer waarde aan zogenoemde backlinks, ofwel vermeldingen met linkjes naar jouw website op een andere website. Dus als jouw schildersbedrijf wordt genoemd op een blog over schildertips? Dan scoor je bij Google. Echter het simpelweg ruilen van linkjes werkt niet. Wanneer jij een bekende stukadoor benoemt op jouw pagina en hij noemt jou? Daar prikt Google zo doorheen… Helaas. Ook moeten de websites wel relevant zijn. Een link van een schildersbedrijf op een pagina over cup cake recepten, levert je ook niet per se meer aanzien op. 

SEO technisch: meten is weten, en weten is toepassen

Meten is weten. Deze uitspraak ken jij sowieso. Maar in de wereld van het internet is dit zo een beetje dé levensdraad. En je kunt ook veel meten met internet en alle tools van o.a. Google. Maar ook Bing en andere zoekmachines bieden steeds meer opties. Met behulp van Google Analytics, Google Ads, Hotjar en vele andere meetsystemen kun jij zien welke pagina’s veel bezocht worden, waar mensen afhaken en hoelang ze op welke pagina blijven. Zo kun jij elke pagina aanpassen tot dat je de juiste formule hebt gevonden. LET OP! Een website is nooit af. De formule die vandaag werkt, kan morgen weer instorten: SEO is een continu verbeter proces.

Je hebt zojuist 1.180 woorden over SEO tot je genomen! Je kent nu de basis.
Was alles duidelijk? Kun je hiermee aan de slag?

                             SEO held

We wensen jou veel succes met het vindbaar maken van jouw website
Maar kom je ergens niet uit? Wil je iemand die met jouw website meekijkt? Dan kun je ons altijd bellen, mailen, een chat berichtje sturen, het contact formulier invullen, langskomen… contactkanalen genoeg. (De postduiven komen niet altijd aan!)

We denken graag met jou mee.

Afspraak maken

Je hoeft alleen nog maar je gegevens in te vullen!

Vul je gegevens in
Wie ben je?
Hoe kunnen we je bereiken?
Zijn er nog opmerkingen / aandachtspunten?

U kunt ons ook altijd bellen op Bel 0182 - 38 09 39

Ga van start

Je hoeft alleen nog maar je gegevens in te vullen

Vul je gegevens in
Wie ben je?
Hoe kunnen we je bereiken?
Zijn er nog opmerkingen / aandachtspunten?
Niet gevonden wat u zocht?
Benieuwd naar het proces?

Van kennismakingsgesprek tot oplevering, bekijk hoe wij te werk gaan.

Tour de design
De website doorzoeken

Afspraak maken

U hoeft alleen nog maar uw gegevens in te vullen

Vul uw gegevens in
Wie bent u?
Hoe kunnen we u bereiken?
Wat is het onderwerp van uw afspraak?
Wat zijn uw doelstellingen?
Zijn er nog opmerkingen / aandachtspunten?

Contact opnemen

Direct actie ondernemen

Vul uw gegevens in
Wie bent u?
Hoe kunnen we u bereiken?
Waarover wilt u contact opnemen?
Zijn er nog opmerkingen / aandachtspunten?

Adviesgesprek aanvragen

U hoeft alleen nog maar uw gegevens in te vullen

Vul uw gegevens in
Wie bent u?
Hoe kunnen we u bereiken?
Wat is het onderwerp van uw afspraak?
Wat zijn uw doelstellingen?
Zijn er nog opmerkingen / aandachtspunten?

Offerte aanvragen

U hoeft alleen nog maar uw gegevens in te vullen

Vul uw gegevens in
Wie bent u?
Hoe kunnen we u bereiken?
Waar wilt u een offerte voor ontvangen?
Wat zijn uw doelstellingen?
Wat zijn uw wensen / aandachtspunten?

Meld u aan

En ontvang de nieuwsbrief met de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen op het web!

designpro-gevestigd-in-schoonhoven

Twijfel je nog?

Wij komen graag bij je langs voor een vrijblijvend adviesgesprek

google-analytics
google-adwords
linkedin-ads
facebook-ads
Powered by DynaContent CMS - Designpro