Producten verkopen via Google Shopping, hoe werkt dat?

Producten verkopen via Google Shopping, Google Merchant Center
Roy-1
Roy
5 min. lees plezier
pulse rechts

Wil je zichtbaar zijn in de online wereld met jouw product(en), dan kun je er haast niet meer onderuit. Een betaalde manier van adverteren waarmee je jouw producten kunt tonen en de bezoekers direct naar jouw webshop begeleid, dat heet Google Shopping. Je hebt er vast al een keer van gehoord en de advertenties voorbij zien komen, maar weet je ook hoe je dit zelf kunt instellen? Om gebruik te maken van deze dienst van Google, dien je een Google Merchant Center account aan te maken. Hoe je dat kunt doen en wat je precies moet instellen, dat vertel ik je in deze blog!

Wat is Google Shopping?

Je hebt het vast al een keer voorbij zien komen. Je bent op zoek naar een nieuw paar sandaaltjes voor deze zomer en nadat je de zoekopdracht uitgevoerd hebt, worden er direct een aantal producten getoond. Deze zijn voorzien van een foto, prijs en het merk. Klik je op een van deze producten, dan kom je op de webshop van het betreffende merk terecht. Wil je dat jouw producten hier ook tussen komen te staan? Dan is de eerste stap het aanmaken van een Google Merchant Center.

Wat is Google Merchant Center?

Zoek je op Google, dan krijg je deze omschrijving:

Google Merchant Center is de eerste stap om uw producten te tonen in Shopping Ads-campagnes. U kunt uw assortiment op elk gewenst moment aanpassen, zodat kopers altijd op de hoogte zijn van de juiste informatie in uw advertenties.

Ik kan me voorstellen dat het nu nog steeds niet helemaal duidelijk is wat je precies met Google Merchant Center kan en hoe je dit voor jouw bedrijf kunt toepassen. We nemen als voorbeeld de sandaaltjes waar je naar op zoek bent.

Voorbeeld Google Shopping sandaaltjes

Voorbeeld

In de zoekbalk typ je het product waar je naar op zoek bent, in ons geval sandaaltjes. Er komen dan verschillende zoekopdrachten tevoorschijn. De eerste vier zoekadvertenties aan de linkerkant, zijn de betaalde zoekadvertenties. Daaronder komen de organische resultaten. Rechts zien we de resultaten van de Shopping advertenties. Het kan ook zijn dat deze bovenin je scherm getoond worden. Wil je nog meer Shopping resultaten zien? Klik dan op ‘Shopping’ in de menubalk van Google. Google Merchant Center maakt het mogelijk om jouw producten hier te tonen. Dit platform zorgt ervoor dat de producten uit jouw webshop zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google. Je kunt middels een standaard lijst de gegevens die jij wilt tonen uploaden en Google maakt hier dan automatisch een Shopping advertentie van.

Verschillende type zoekresultaten

Binnen Google Merchant Center heb je de keuze uit gesponsorde zoekresultaten en uit niet gesponsorde zoekresultaten. Kies je voor niet gesponsorde resultaten dan worden jouw producten gratis getoond op Google Zoeken, Google Afbeeldingen, het tabblad Shopping, Google Maps en Google Lens. Voor gesponsorde zoekresultaten heb je ook een Google Ads account nodig. Hier kun je de advertenties maken, publiceren en optimaliseren. Deze advertenties worden op dezelfde plekken getoond als de gratis advertenties, maar ook op websites van Google-zoekpartners en het Google Display netwerk. Daarnaast hebben de advertenties een hogere positie (afhankelijk van het budget) én worden deze direct getoond bij de Shopping zoekresultaten.

Wat kun je nog meer met Google Merchant Center?

Naast dat Google Merchant Center ervoor zorgt dat jouw producten in de zoekresultaten weergeven worden, kun je ook inzicht krijgen in de prestaties van jouw producten. Zo worden de vertoningen, klikken en CTR (click through rate) gemeten. Mocht je dus alleen gebruik maken van de gratis vertoningen, dan kun je in het Google Merchant Center bekijken wat de resultaten van deze gratis advertenties zijn.

Nu gaan we starten: Maak een Google Merchant Center account aan!

Nu je het een en ander weet over het gebruik van Google Merchant Center, is het tijd om aan de slag te gaan. Wellicht heb je al een persoonlijk Google-account, bijvoorbeeld een e-mailadres bij Gmail. Maar het is het handigst om een zakelijk account aan te maken, zo kun je werk en privé altijd gescheiden houden.

  1. Maak een zakelijk account aan bij Google en ga naar Google Merchant Center.
  2. Log hier in met je nieuwe account.
  3. Volg de stappen en voer je bedrijfsgegevens in. Let op, denk goed na over de bedrijfsnaam die je opgeeft, deze naam krijgen alle Google-gebruikers ook te zien.
  4. Geef aan hoe klanten bij jou kunnen betalen, dit kan via je eigen webshop, via Google (dit is voor nu alleen nog in de Verenigde Staten beschikbaar) en in een lokale winkel (deze optie is alleen beschikbaar in de Verenigde Staten en Frankrijk). In Nederland heb je dus alleen de keuze via je eigen webshop.
  5. Koppel eventueel een platform van derden.
  6. Geef je e-mailvoorkeuren aan.

En hoe nu verder?

Nu je de eerste gegevens ingesteld hebt, is het tijd voor het maken van een feed en het toevoegen van je producten. Een feed? Een feed is een bestand waarin je de producten zet die je in Google Shopping wilt tonen. Aan elk product kun je gegevens toewijzen, hierbij kun je denken aan:

  • ID (vaak artikelnummer)
  • Titels
  • Beschrijvingen
  • Links
  • Afbeeldingen
  • Verzendinstellingen (deze kun je ook later in Google Merchant Center instellen)

Benieuwd welke productspecificaties er zijn en waar ze aan moeten voldoen? Dat lees je hier!

Afhankelijk met welk CMS systeem je werkt, kun je of een lijst uit je webshop draaien en hier de missende gegevens invullen of je kunt de lijst zelf invullen. Als de zogenoemde feed klaar is, kun je deze uploaden naar Google Merchant Center. Dit kan via tekstbestanden (.txt), xml-bestanden (.xml), Google Spreadsheets of Google Content API for Shopping.

Voeg je feed toe aan Google Merchant Center

Nu we weten wat er in de feed moet komen en welk bestand je nodig hebt om de feed te kunnen uploaden, is het tijd om dit ook daadwerkelijk te doen. Als je bent ingelogd in het Google Merchant Center ga je naar producten à Feeds à druk op het + à volg de drie stappen. Zo simpel is het. Tijdens het toevoegen van de feed kun je aangeven of je gebruik wilt maken van de gratis vermeldingen. Ook is het mogelijk om een schema te maken, waardoor de feed automatisch wordt geüpdatet, scheelt jou weer een hoopt tijd!

Nadat je de feed toegevoegd hebt, is er een rapport beschikbaar waar de eventuele fouten in jouw feed getoond worden. Via de feedregels kun je gemakkelijk te fouten oplossen, zonder dat je een hele nieuwe feed hoeft aan te maken. Belangrijk dus om dit te checken.

Bereik nog meer potentiële klanten en maak gebruik van Google Shopping advertenties

Wanneer je gebruik wilt maken van de betaalde Shopping advertenties, dan dien je nog een aantal extra stappen te nemen. Zo kun je Google Merchant Center en Google Ads met elkaar koppelen, dit moet je goedkeuren vanuit het Google Ads account dat je aangemaakt hebt. Vervolgens kun je in Google Ads een Shopping advertentie aanmaken en de feed gebruiken die je zojuist toegevoegd hebt aan het Merchant Center. Je advertenties gaan vervolgens automatisch lopen.

Ga vandaag nog aan de slag!

Start vandaag nog met jouw Google Shopping avontuur en maak een Google Merchant Center account aan en voeg de door jouw gemaakte feed toe. Kom je er toch niet helemaal uit? Neem dan contact op met Designpro. Wij staan voor je klaar en helpen je graag met de start van jouw online avontuur.

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2