Hoeveel bezoekers trekt jouw website? 100 per week, 1000 per week? Natuurlijk is dit een belangrijke maatstaaf voor de prestaties van jouw website. Maar dit is slechts de eerste stap, hoeveel van deze mensen kopen ook daadwerkelijk iets via jouw webshop? Hoeveel van deze mensen bellen jou op voor een afspraak of sturen jou een mail voor een offerte?
"Deze verhouding heet het conversiepercentage of de conversieratio."
Leiden 4 van de 100 bezoekers tot een verkoop, telefoontje of offerte aanvraag?
Dan heb je een conversiepercentage van 4/100 x 100= 4%
De gemiddelde conversiepercentages liggen tussen de 0,5 en 1,5%.
Houdt hierbij wel rekening met jouw branche, concurrentie, leeftijd en autoriteit van jouw website enzovoorts, enzovoorts.
Je kunt dit percentage ook nog verder opdelen in daadwerkelijk conversiepercentage en lead percentage. Hierbij maak je een verschil tussen een transactie, bijvoorbeeld via een webshop, en een contactopname, via een mailtje.
Conversiepercentage verhogen: jouw bezoeker jouw klant maken
Nu is natuurlijk dé grote vraag hoe zorg je dat dit conversiepercentage stijgt? Hoe zorg je ervoor dat de websitebezoekers die jij na al het harde werk hebt verzameld, ook daadwerkelijk een aankoop doen of contact opnemen?
Ik heb een aantal tips voor je op een rij gezet, sommige zijn erg concreet toepasbaar, en sommige vragen om meer tijd en ervaring. Zie je 1 sterretje? Dan is dit een vrij makkelijke en snelle tip om toe te passen voor jouw website. Zie je er 3, dan is dit een tip die meer tijd kost.
1. CTA-button - *
Als je je al een beetje hebt verdiept in online marketing en SEO weet je al wat een CTA is en waarom dit zo belangrijk is. Als je wilt dat jouw doel is dat de bezoekers contact met jou opnemen, moet je ze die mogelijkheid natuurlijk wel geven. Zorg dat de knop “Mailen”, “Bellen” of misschien wel “Chatten” áltijd zichtbaar is en opvalt. Een letterlijke
“Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact op.”
Is zeker niet overdreven maar kan mensen juist net over de drempel duwen om contact op te nemen.
2. Benoem de voordelen, sterke punten en unieke verkooppunten - *
Maak jouw bezoeker duidelijk waarom iedereen hun tuin door jou zou moeten laten onderhouden of waarom iedereen in jouw restaurant moet komen eten. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Werk je met de beste ingrediënten in jouw restaurant? Dan mag je dit best vermelden! Heb jij een (voormalig) sterren kok in dienst? Is jouw locatie 100% uniek? Heb jij volgens jouw klanten dé beste biefstuk? Vertel het niet alleen de fysieke gasten in jouw restaurant maar ook de potentiële gasten online.
Alleen het benoemen van de voordelen is niet genoeg, je moet jouw voordelen onderbouwen. Wat zijn de beste ingrediënten? Waar komen ze vandaan? Levert de boer van een dorp verderop zijn groente dagelijks vers bij jou? Link dan naar zijn website, vraag een quote van hem etc. Heb je cijfers om jouw sterke punten te onderbouwen? Misschien krijgt jouw biefstuk inderdaad wel 4,5 sterren op Tripadvisor: laat het zien!
Hierbij hoort ook dat je de nadelen juist weerlegt. Welke nadelen hoor jij vaak van jouw klanten? Is jouw product of dienst misschien duurder dan de concurrent? Leg dan uit hoe dit komt; misschien werk jij met beter materiaal, werk jij met gecertificeerde leveranciers of ben jij makkelijker te bereiken? Vinden mensen het lastig om te kiezen tussen verschillende modellen van jouw producten? Zorg dan dat je een duidelijk overzicht biedt waarin zij snel de verschillende voordelen per model kunnen zien. Elk mogelijk nadeel moet op de website worden weerlegt en uitgelegd.
3. Verzamel reviews - ***
Eigenlijk ter aanvulling op de tip over het benoemen jouw sterke punten: zorg dat jouw klanten dit online delen: Google, Facebook, Tripadvisor etc. Door verhalen en ervaringen van jouw klanten te delen word jij echt en betrouwbaar. Vaak kun je deze reviews koppelen vanuit het platform met jouw website. Zo blijven de reviews up to date.
Het lastige hiervan is het feit dat mensen, ook jouw klanten, lui zijn.
Je moet jouw klanten zien te overtuigen dat ze een review achter laten. Door perfecte service en kwaliteit te leveren motiveer jij jouw klanten natuurlijk al om iets over jou te schrijven. Ben je goed in het binden van klanten? Maak ze ambassadeur van jouw bedrijf, dan zullen zij maar al te graag een review over jou schrijven! Gaat het verzamelen van reviews je nog niet zo makkelijk af? Misschien kun je dan werken met een korting voor de volgende keer? Voor wat hoort wat, nietwaar?
De tweede uitdaging die deze tip met zich meebrengt, is dat je eigenlijk alleen maar positieve reviews wilt laten zien. Helaas krijg je af en toe ook een negatieve review. Als je van tevoren bedenkt hoe je hier mee om gaat, hoeft dit geen probleem te zijn! Sterker nog, je kunt dit juist inzetten als een klantenbindingmoment!
4. Maak jouw website van jou: maak het persoonlijk - ***
Dit is misschien wel de lastigste, tijdrovende en al overkoepelende tip: maak jouw website persoonlijk.
Mensen zijn niet geïnteresseerd in bedrijven. Mensen zijn geïnteresseerd in mensen.
Een website haalt het stukje persoonlijk contact tussen bedrijf en (potentiële) klant weg. En laat dát nu precies zijn wat veel MKB en ZZP’ers nodig hebben, om een opdracht of verkoop binnen te halen: persoonlijk contact. Door jouw bezoekers met jouw website zo persoonlijk mogelijk te benaderen, krijgt de bezoeker een gevoel bij jouw website, bedrijf en jouw team. Bezoekers zijn veel eerder geneigd te kopen van iemand die zij (denken te) kennen, dan van een onbekend bedrijf.
Hoe maak je een website persoonlijk?
Plaats foto’s en functietitels van jou en jouw team op de contactpagina. Zo hebben bezoekers niet alleen een letterlijk beeld van de experts in jouw bedrijf, ook weten zij wie ze moeten contacteren voor welke vraag.
Zorg voor persoonlijke verhalen. Dit kan door bij diezelfde foto’s van jouw team een persoonlijke introductie per persoon te plaatsen. Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld om jouw collega te laten vertellen wat, waarom, en hoe jullie de laatste opdracht hebben aangepakt
Stel jij hebt inderdaad een website voor jouw restaurant. Hebben jullie een nieuwe menukaart? Laat de kok dan iets vertellen over zijn lievelingsrecept op de kaart en waarom dit gerecht is uitgekozen. (Plaats ook hier een goede foto bij! Beeld maakt immers meer indruk dan tekst). Verder kun je jouw website persoonlijk maken door anderen te laten vertellen over jouw restaurant, misschien wel over die nieuwe kaart. Zorg wederom voor (actuele) reviews.
Sum up: maak nú van websitebezoekers jouw klanten
Jij maakt jouw bezoeker jouw klant door:
Te zorgen dat zij je altijd kunnen bereiken, waar ze ook zijn op jouw website
Ervoor te zorgen dat de bezoeker jouw persoonlijke kant ziet
De bezoeker te overtuigen door reviews van anderen
De voordelen van jouw product/dienst duidelijk en helder te krijgen voor elke bezoeker
Hoe maak jij van bezoekers converterende klanten? Wij horen graag jouw ideeën. Of heb je nog vragen over onze tips? Ook die kun je uiteraard stellen aan het team van Designpro.
Hulp nodig?
Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.
Wij gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, om social media mogelijkheden aan te bieden en om het verkeer naar de website te analyseren. U stemt in met onze cookies als u doorgaat met het gebruik van onze website Bekijk onze cookieverklaring.