Een wereld zonder third party cookies, kan dat?

Een wereld zonder third party cookies, kan dat?
Roy-1
Roy
4 min. lees plezier
pulse rechts

Iedereen die gebruik maakt van het internet krijgt ermee te maken: cookies. Je ziet het terug op vele websites. Websites vragen of je akkoord wilt geven voor het verzamelen van cookies, oftewel voor het verzamelen van gegevens over jouw internetgebruik. De cookies waar je akkoord voor geeft op een website die je bezoekt, zijn zogenoemde first party cookies. De website verzamelt zelf de gegevens en gebruikt deze gegevens om meer inzichten te krijgen in het gedrag van bezoekers op de website. Met deze gegevens kan uiteindelijk de website geoptimaliseerd worden.

Naast first party cookies bestaan er ook third party cookies. Third party cookies is een manier van gegevensverzameling waar steeds meer mensen zich zorgen om maken. Hierbij maken ze zich vooral zorgen om hun privacy. Grote bedrijven als Apple en Mozilla spelen hierop in en willen geen gebruik meer maken van third party cookies. Google sluit zich hier nu bij aan en wil vanaf 2022 hier afstand van doen. In deze blog vertellen we je meer over wat de gevolgen zijn van deze beslissing en hoe jij hierop in kunt spelen!

Wat zijn third party cookies nu eigenlijk?

Bij third party cookies worden gegevens over jou verzameld door dataverzamelingsbedrijven zoals Google en Facebook. Deze data worden verzameld door onder andere jouw gedrag in de zoekmachine, de pagina’s die je liket op Facebook en de gegevens die je achterlaat in andere diensten van Google. Deze gegevens worden dan uiteindelijk verkocht en in de meeste gevallen gebruikt voor het opstellen van advertenties. In advertenties worden de gegevens gebruikt om de advertentie te targeten op een bepaalde doelgroep. Google verkoopt als het ware jouw gegevens en jouw profiel zodat bedrijven hierop in kunnen spelen met hun advertenties.

Nu steeds meer mensen third party cookies zien als een inbreuk om hun privacy moet ook Google eraan geloven, ze moeten overstappen op een ander alternatief.

Welk alternatief gaat Google introduceren in plaats van third party cookies?

Google heeft beloofd om met een alternatief te komen waarbij er meer rekening wordt gehouden met de privacy van individuele gebruikers. Het eerste wat ze willen introduceren is een ‘Privacy Sandbox’. Dit is een alternatief voor cookies en zou iets veiliger moeten zijn. De gegevens die bewaard worden, worden namelijk in een beveiligde ‘sandbox’ bewaard.

Daarnaast wil Google niet meer individueel gedrag tracken. Dit doen ze door gegevens die de browser verzamelt te categoriseren. Alle mensen die bijvoorbeeld interesse getoond hebben in een bepaald product worden in dezelfde categorie geplaatst. Dit kan nog opgedeeld worden in bijvoorbeeld verschillende demografische groepen. De data zijn anoniem, dus zorgen voor meer privacy. Tegelijkertijd kan Google wel nog steeds data verkopen voor advertenties. Dit is namelijk essentieel voor Google om geld te verdienen.

Dit alternatief wordt dus toegepast in Google Chrome. Google verzamelt nog wel informatie en gegevens uit haar andere diensten zoals Google Maps en Gmail. Deze gegevens kunnen gelinkt worden aan de anonieme data uit de categorieën.

Wat kun jij doen om hierop in te spelen met jouw marketingwerkzaamheden?

Er zijn veel bedrijven die gebruik maken van advertenties die gericht zijn op een bepaalde doelgroep. Er zijn een aantal opties die je kunt toepassen wanneer je nu gebruikt maakt van third party data voor targeted performance campagnes. We bespreken de verschillende opties hieronder.

  1. Gebruik blijven maken van targeted performance campagnes door middel van het alternatief vanuit Google. Het is op dit moment nog niet duidelijk hoe dit alternatief er precies uit gaat zien. Veel gebruikers vinden dit alternatief nog steeds niet goed genoeg en zullen wellicht geen gebruik gaan maken van het Google Chrome. Het is daarom goed om na te denken of je je alleen wilt blijven richten op deze manier van adverteren.
  2. Het herverdelen van de advertentiebudgetten. Wanneer je geen gebruik meer wilt maken van targeted performance campagnes kun je erover na denken op welke manier je het budget voor reclame beter kunt inzetten. Zo kun je het budget verschuiven richting offline kanalen.
  3. Zorg zelf voor jouw eigen first party data. Wil jij je helemaal voorbereiden op een toekomst zonder third party data? Dat kun je ervoor kiezen om een plan op te stellen om zelf data te verzamelen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door gebruikers zich al in een vroeg stadium aan te laten melden in plaats van tijdens het afrekenen van producten. Op deze manier verzamel je in een veel eerder stadium gegevens over de gebruiker. Biedt iets aantrekkelijks aan wanneer een gebruiker zich aanmeldt, dit kan zijn extra korting of extra content. Zo stimuleer je gebruikers de aanmelding te voltooien.

Hoe de toekomst er precies uit gaat zien is nog even afwachten, maar dat er veranderingen gaan plaatsvinden is iets wat zeker is. In de toekomst zal er steeds minder gebruik gemaakt worden van data van andere partijen en wordt het voor bedrijven belangrijk om zelf data te verzamelen. Hoe eerder je daar mee begint, hoe beter! Op deze manier ben je niet meer afhankelijk van hoe partijen zoals Google gegevens verzamelen over jouw potentiële klanten!

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2