Hoe zorg je ervoor dat een website conversies oplevert?

Hoe zorg je ervoor dat een website conversies oplevert?
Roy-1
Roy
3 min. lees plezier
pulse rechts

Het schrijven van een begrijpelijke tekst en teksten speciaal voor websites en webshops hebben we inmiddels al een aantal keer besproken en toegelicht. Dat de tekst begrijpelijk is, is natuurlijk erg belangrijk. Je omschrijft het product of de dienst die je aanbiedt en overtuigt de bezoeker van jouw site waarom hij met jou in zee moet gaan. Maar wat nu als je een helemaal tevreden bent over de tekst die je geschreven hebt, maar hij levert niet het gewenste resultaat op. Je zult jezelf een aantal vragen stellen, waar je het antwoord misschien nog niet op weet; Wat mist er aan mijn tekst? Waarom levert hij niet het gewenste resultaat op? En misschien nog wel de belangrijkst vraag; wat moet ik veranderen waardoor ik wel mijn doelen kan behalen. Hopelijk beantwoord ik in deze blog jouw vragen en brengt jouw website, na het doorvoeren van de aanpassingen, de resultaten waar je op hoopt.

Wanneer is een bezoeker waardevol?

Om te meten of een bezoeker wel of niet waardevol is, haal je je data uit Google Analytics. Sinds de komst van de nieuwe versie van Google, is engagement een belangrijke factor geworden. Hoe hoger dit percentage, hoe meer acties een bezoeker van jouw website uitvoert. Je kunt hiermee dus iets zeggen over de betrokkenheid van jouw bezoeker. Niet alleen dit percentage zegt iets over jouw bezoeker, maar de volgende kenmerken kun je ook meenemen in jouw onderzoek en uiteindelijk conclusie:

  • Het aantal bekeken pagina's
  • De tijd die doorgebracht is
  • Of jouw meest belangrijke pagina's bekeken zijn
  • Waar jouw bezoekers vandaan komen
  • Is het een terugkerende bezoeker

Zoals je ziet zijn er veel kenmerken die bepalen of jouw bezoeker wel/ niet waardevol of is. In het conversiepad van Google Analytics kun je zien welke pagina's het vaakst bezocht worden voordat er een conversie plaatst vindt. Kijk daar eens naar, misschien kom je er op die manier wel achter wat andere pagina's missen.

Hoe hou je deze bezoekers bij?

Het handmatig bijhouden van deze gegevens gaat je heel veel tijd kosten, daarom geef ik je graag tips hoe je het jezelf makkelijker kan maken. Je kunt in GA4 namelijk triggers en een triggergroep aanmaken. Op deze manier definieer je wat voor jou een waardevolle bezoeker is en komt deze direct in de tiggergroep terecht. Wil je weten hoe je dat doet? Vraag dan ons instructieboek voor het instellen van Google Analytics aan. Hier leggen we je alles uit wat je moet weten.

Meer waardevolle bezoekers aantrekken

Nu we weten hoe we kunnen meten welke bezoekers waardevol zijn en welke juist niet, gaan we kijken hoe we slecht lopende pagina's ook kunnen laten converteren. Google bepaalt namelijk o.a. door te kijken naar het engagement percentage van jouw website, wat jouw positie in de zoekresultaten is. Om het engagement te verhogen kun je het volgende doen: Wanneer je een tiggergroep aangemaakt hebt, dan kun je in Google Ads hier een doelgroep van maken. De kans is dan heel groot dat deze bezoekers overgaan tot een conversie.

Naast dat je in Google Ads advertenties kunt sturen op waardevolle bezoekers, kun je natuurlijk ook spieken bij de best lopende pagina's en je slecht lopende pagina's hierop aanpassen. Kijk hierbij naar:

  • Positie CTA
  • Indeling tekst, benoem de meeste belangrijke informatie eerst
  • Gebruik je aantrekkelijke koppen
  • Stel je een vraag, geef je hier dan ook antwoord op
  • Maak je gebruik van interne linkjes
  • Is de tekst overzichtelijk door gebruik van opsomming

En tot slot is het belangrijk dat je de tekst actief schrijft. Je wil je bezoeker namelijk aansporen om een actie te ondernemen. Bij een passieve tekst, is de kans klein dat de bezoeker de conversie uitvoert die jij hoopt. Let maar eens op, wanneer zou je eerder contact opnemen:

  1. Wanneer je vragen hebt, zou je eventueel contact met ons kunnen opnemen.
  2. Vragen? Neem contact op! Wij beantwoorden deze graag.

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Bekijk nu ook

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2