Hoog in Google komen ondanks de steeds veranderende SERP features

Hoog in Google door SERP features
Fay-1
Fay
4 min. lees plezier
pulse rechts

Heb je een eigen bedrijf of ben je een SEO-specialist? Dan wil je zo hoog mogelijk in de SERP komen. De SERP is de zoekmachine resultaat pagina, oftewel Search Engine Result Page. Als iemand op een zoekterm zoekt, komt diegene op de zoekmachine resultaat pagina terecht. Diegene kijkt meestal alleen naar de resultaten die bovenaan staan en klikt op het resultaat waar diegene naar zocht. Slechts 9% scrolt helemaal naar de onderkant van de SERP. Als je dus niet bovenaan op de zoekmachine resultaat pagina staat, zullen er veel minder mensen op jouw website terechtkomen dan als je wel bovenaan staat. Maar hoe kom je dan bovenaan te staan? Er zijn meerdere eisen waar je als bedrijf aan moet voldoen en meerdere aspecten waar je op moet letten. Google maakt het je daarbij ook niet makkelijk, door de SERP pagina steeds aan te passen. Natuurlijk wel met doel om de zoeker zo snel mogelijk het antwoord te laten vinden, maar voor bedrijven wordt het lastiger om als eerste tevoorschijn te komen. In deze blog ga ik je uitleggen hoe je toch met de nieuwe aanpassingen zo hoog mogelijk kan komen in de SERP van Google.

Wat staat er allemaal in de SERP?

De SERP bestaat kortgezegd uit paid search en organic search. Een bedrijf kan dus betalen om hoog in de SERP te komen, maar kan ook ‘gratis’ hoog in de SERP komen door goede content aan te bieden. Hoe je SEA kan inzetten voor jouw bedrijf lees je hier. In deze blog gaan we ons focussen op hoe je organisch zo hoog mogelijk de in SERP komt. Maar wat kun je allemaal naast de reguliere zoekresultaten in de SERP zien?

  • Geadverteerde producten met productplaatjes
  • Google Maps kaart
  • Videoresultaten
  • Recepten
  • Featured snippet: een uitgelicht resultaat van een webpagina dat het antwoord geeft op de vraag van de zoeker
  • Knowledge pannel: een blok dat je snel van je gezochte informatie voorziet. Zoals informatie over een bedrijf of over een persoon
  • Frequently asked questions: uitklapbare vragen en antwoorden onder een zoekresultaat
  • People also ask: een blok met vragen en antwoorden die Google zelf relevant vind aan jouw zoekopdracht
  • News carrousel: toont nieuwskoppen

Elke zoekopdracht laat je weer een andere soort combinatie van SERP features op de SERP zien. De ene feature zal relevanter voor jou zijn dan de ander. Als online marketing en webdesign bureau hoeven wij niks met uitgelichte recepten te doen, maar om in de ‘people also ask’ te komen is wel erg gunstig voor ons. Bepaal dus voor jezelf wat voor jou relevant is en leg hier je focus op.

Tips om gebruik te maken van de SERP features

Zoals gezegd veranderd Google regelmatig de SERP. Er komen nieuwe features bij die de zoeker sneller het antwoord kan geven. Hierdoor is het belangrijk dat je goed op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en deze ook toepast op jouw website. Zo laat je de nieuwe SERP features je niet naar beneden duwen, maar maak je juist gebruik van de features om hoog te komen in de zoekresultaten. Doe dit door de volgende tips op te volgen.

Geef aandacht aan je afbeeldingen

Afbeeldingen worden steeds belangrijker voor Google. Geef daarom niet alleen aandacht aan je teksten, maar ook aan je afbeeldingen om die ook als zoekresultaat te laten verschijnen in de SERP. Zorg er dan voor dat je afbeeldingen in het juiste formaat staat, zoals JPEG en niet te groot van formaat is. Kies voor een afbeelding van goede kwaliteit en kijk of het op de mobiele versie er ook goed uitziet. Om ervoor te zorgen dat je afbeeldingen bij de juiste zoekopdrachten naar boven komen, is het van belang dat je een goede naam aan de afbeelding hebt gegeven. Schrijf daarbij ook een alt-tekst waarin je een beschrijving van de afbeeldingen geeft en relevante zoekwoorden erin verwerkt.

Zorg ervoor dat je lokaal zichtbaar bent

Ook het lokaal zichtbaar zijn is steeds belangrijker aan het worden. Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar kledingwinkel, wil jij als dichtbij zijnde kledingwinkel graag tevoorschijn komen. Hoe je dit doet, lees je in deze blog.

Designpro Google mijn bedrijf

Frequently asked questions onder jouw zoekresultaat

De ‘frequently asked questions’ is een blok onder een zoekresultaat met vragen met uitklapbare antwoorden. Deze vragen met antwoorden kun je zelf instellen door middel van structured data. Wil je dus dat jouw zoekresultaat extra opvalt en kan je meerdere vragen beantwoorden relevant aan de betreffende zoekopdracht? Ga dan aan de slag met structured data.

People also ask

Deze resultaten worden de laatste tijd veel vaker en hoger in de SERP getoond. De verwachting is dan ook dat dit blok nog belangrijker zal gaan worden in de komende tijd. Om in dit blok te komen, moet je relevante content op je website hebben staan, die de vraag beantwoord waarop de zoeker in Google zoekt. Zoek naar relevante vragen waarop jij antwoord wil geven in het ‘people also ask’ blok en schrijf hier content over. Let er wel op dat de vragen die je gaat beantwoorden wel écht relevant zijn en waarop ook écht wordt gezocht.

Google People ask also

Wind Google om je vinger en verschijn bovenaan de SERP met behulp van de SERP features

Het is niet makkelijk om in één of meerdere SERP features te komen. Toch worden deze features steeds belangrijker. Het is daarom zonde om hier niet mee aan de slag te gaan, omdat de kans dan steeds groter wordt dat je niet in de bovenste zoekresultaten komt. Maak kwalitatieve en relevante content voor jouw doelgroep. Wind Google hiermee om je vinger en laat Google jouw content kiezen om als eerste te laten zien aan jouw doelgroep. Liever uitbesteden? Neem dan met ons contact op. Onze online marketing specialisten kunnen al jouw online marketing werkzaamheden uit handen nemen.

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Bekijk nu ook

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2