Blij van geel en rustig van groen, heb jij dat ook?
Ieder van ons ervaart kleuren met een bepaald gevoel of beleving. De één wordt vrolijk van geel en een ander wordt juist weer heel rustig van groen. Werkt dit ook zo voor een website of webshop? Ja zeker! Er zijn vele onderzoeken geweest naar het effect van kleurgebruik op websites. Graag delen we met jou wat de betekenis en het effect van een aantal van deze kleuren zijn:
- Blauw Betrouwbaarheid – Verantwoordelijk - Zakelijk
- Rood Hartstocht – Krachtig - Energiek
- Geel Geluk – Vertrouwen - Positief
- Paars Spiritualiteit – Kwaliteit - Luxe
- Oranje Warmte – Veiligheid - Plezier
- Groen Groei – Rustgevend – Verfrissend - Gezond
- Roze Romantiek – Warm – Vrouwelijk
- Wit Hygiëne – Zuiver – Eenvoud
Kijkend naar bovenstaande uitkomsten, hoef je niet lang na te denken waarom grote bedrijven voor bepaalde kleuren kiezen. Denk maar aan Wehkamp, Coolblue, Mediamarkt of bijvoorbeeld Zwitsal. Heb jij net als ik veel vertrouwen in Wehkamp en Coolblue? Of dat je blij wordt van Zwitsal? Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat kleur meer doet dan je denkt. En dat het effect en de betekenis van kleuren zich al ruimschoots bewezen heeft.