Online beter zichtbaar door Google Web Stories

Beter zichtbaar met Google Web Stories
Bram-1
Bram
4 min. lees plezier
pulse rechts

We kennen ze allemaal, de stories die je kunt delen via Instagram, Facebook en tegenwoordig ook via Linkedin. Je maakt een korte video van foto’s of filmpjes, vervolgens bewerk je deze. Dit kun je doen door gebruik te maken van leuke emoticons, gifjes en je kunt er zelfs een muziekje onderzetten. De mogelijkheden zijn oneindig. Op deze manier laat je aan je volgers zien wat je aan het doen bent, kun je als bedrijf jouw producten of diensten laten zien of tel je af naar een speciaal moment. De keuze is reuze, maar… het zogenoemde verhaal blijft maar 24 uur beschikbaar, daarna kun je het opslaan in je highlights. Daarvoor moet iemand wel speciaal naar jouw profiel om deze opnieuw te kunnen bekijken.

What is new? Zoals we weten komt Google regelmatig met nieuwe updates, welke het weer een stukje gemakkelijker maken om als bedrijf online zichtbaar én vindbaar te zijn. De verhalen die je voornamelijk kent via de eerder genoemde social media kanalen, zijn nu ook beschikbaar via Google: Google Web Stories.

Wat zijn Google Web Stories?

Simpel gezegd zijn dit verhalen die vastgezet worden bovenaan de zoekresultaten van Google. Web Stories zijn alleen beschikbaar voor mobiele apparaten. Het verhaal dat je maakt is verticaal, zo kan deze zich gemakkelijk aanpassen naar het formaat van jouw telefoon. In tegenstelling tot de verhalen op Social Media kanalen, blijft Google Web Stories voor altijd beschikbaar. Daarnaast zorgt een Web Story ook voor betere vindbaarheid van jouw bedrijf (SEO). Het principe werkt hetzelfde, je kunt verschillende verhalen maken en deze vervolgens bewerken op de manier waarop jij dat wilt. Maak gebruik van foto’s, filmpjes, gifjes en links. Je kunt H E L E M A A L los gaan. Twijfel je of je een Web Story voorbij hebt zien komen? Je kunt ze herkennen aan een wit icoontje rechts onderin.

Voorbeeld web stories

Waarom zou je Google Web Stories moeten inzetten voor jou bedrijf?

Er zijn natuurlijk verschillende redenen waarom je Google Web Stories zou moeten inzetten voor jouw bedrijf. Je kunt er zelfs voor kiezen om de stories te promoten. Wanneer een Googlezoeker in de Web Stories aan het searchen is, kun je ervoor zorgen dat jouw Web Stories met relevante content als eerst worden aangeboden. Gezien Google Web Stories nog alleen nog beschikbaar zijn in een bètaversie, is dit een beslissing die je ook later kunt maken. Andere voordelen van Google Web Stories zijn:

  • Je kunt aantrekkelijke content maken;
  • Ze zijn perfect voor smartphones;
  • Je kunt de slides op meerdere pagina’s hergebruiken;
  • Je kunt op een vernieuwende manier informatie delen met jouw doelgroep;
  • De verhalen zijn interactief, zet de kijker dan ook aan tot actie en link in de story door naar jouw website en
  • Je bent beter vind én zichtbaar in de zoekresultaten van Google.

Hoe kan ik starten met Google Web Stories?

Als je aan de slag wilt met het maken van Google Web Stories, dan dien je een plug-in te installeren. Voor WordPress is deze al kant-en-klaar. Gebruik je een ander CMS systeem, dan kun je deze link doorsturen naar jouw website bouwer. Is alles geïnstalleerd? Dan is het tijd om aan de slag te gaan! Bedenk van tevoren wat je gaat vertellen en maak hier een logisch verhaal van. Maak de stories aantrekkelijk door gebruik te maken van afbeeldingen, video’s en gifjes. Gebruik zowel tekst als audio en zoek interactie met de kijker. Laat weten waar er meer informatie gevonden kan worden over het onderwerp en voeg een linkje toe.

Hoe maak je jouw website online zichtbaar én vindbaar door Google Web Stories?

Het maken van een story is stap 1, het vindbaar maken van de story is een ander verhaal. Google zou Google niet zijn, als je je niet aan diverse regels dient te houden. Deze hebben we voor je op een rijtje gezet:

  1. Zorg dat de Google Web Stories informatief zijn, het mag dus geen verkapte reclame zijn.
  2. Voeg maximaal één link toe.
  3. Je kunt minimaal 5 en maximaal 30 slides gebruiken. Wij adviseren tussen de 10 en 20 pagina’s om het interessant te houden voor de kijker.
  4. Gebruik niet meer dan 40 tekens in de titel.
  5. Gebruik niet meer dan 200 tekens per slide.
  6. Gebruik je een video waarin gesproken wordt? Zorg dan dat je deze voorziet van de juiste ondertiteling. Op deze manier kan een kijker jouw stories ook zonder geluid bekijken.
  7. Test je Google Web Stories, voordat je deze online zet.

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden

En dat is in dit geval ook echt zo. Als voorbeeld nemen we de Google Web Stories van National Geographic. Met deze Web Stories willen ze de kijker de verborgen dorpen van Europa laten zien. Hoe kun je de schoonheid van deze dorpen beter laten zien, dan gebruik te maken van beeldmateriaal? National Geographic heeft ervoor gekozen om eerst een foto te tonen, om vervolgens bij de volgende slide de kijker meer informatie te geven. Op deze manier neem je de kijker mee in jouw verhaal. Zoals je kunt zien zijn de Web Stories geschikt voor zowel desktop als mobiel formaat.

Voorbeeld Google Web Stories

Wil jij gebruik maken van Google Web Stories voor jou bedrijf, maar weet je niet hoe?

Neem dan contact met ons op! Ons team staat graag voor je klaar en helpt jou van A t/m Z om jouw bedrijf online beter vind- én zichtbaar te maken. Benieuwd naar de mogelijkheden? Dan komt één van onze adviseurs graag bij je langs.

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2