Hoe kun je de (oude) content op jouw website of webshop nog waardevoller maken?

Optimaliseer oude content
Lisanne-1
Lisanne
5 min. lees plezier
pulse rechts

Heeft jouw website of webshop geen hoge positie in de zoekresultaten van Google of andere zoekmachines, maar heb je wel heel erg je best gedaan met het schrijven van de juiste teksten? Geen paniek! Door kleine aanpassingen te maken, kun je jouw positie in de zoekresultaten verbeteren. Nee, je hoeft daarvoor geen compleet nieuwe content te schrijven, maar kunt de (oude) content optimaliseren. Hoe je dat kunt doen? Dat vertel ik je in deze blog!

Waarom is het belangrijk om (oude) content te behouden?

De content die jij al eerder op jouw website of webshop geplaatst hebt, heeft inmiddels al waarde opgebouwd. Met de eerder opgebouwde waarde kun je de nieuwe content een boost geven. Een duwtje in de goede richting zullen we maar zeggen. Daarnaast is het ook een hele uitdaging om constant nieuwe content te moeten creëren, waarom het oude dan niet hergebruiken?! Daarbij is het belangrijk om te bekijken of de content voldoende bezoekers op jouw website of webshop genereert en zo bijdraagt aan jouw (online) doelstellingen.

Hoe kan ik mijn (oude) content het beste optimaliseren?

Voordat je gaat starten met het optimaliseren van de content op jouw website of webshop, is het verstandig om eerst uit te zoeken wat welke content je oplevert. Vaak wordt er gedacht dat alleen nieuwe content kan bijdrage aan het genereren van nieuwe (extra) bezoekers en op die manier kan bijdragen aan de (online) doelen die jij gesteld hebt, maar niets is minder waar! Door gebruik te maken van Historische-contentoptimalisatie (HICO), kun je oude content optimaliseren en sneller de gestelde doelen behalen. Ik kan me voorstellen dat je niet precies weet wat er onder historische-contentoptimalisatie verstaan wordt, Hubspot omschrijft het als volgt:

‘’Historical content optimization means updating and optimizing your ‘old’ blog content so it’s fresh, up-to-date, and has the ability to generate even more traffic and conversions than it already does. By ‘old’ we mean posts that already exist on your blog.’’’

Plat gezegd dus: de bestaande content op jouw website of webshop optimaliseren, zodat je meer bezoekers en conversies kan generen dan de content nu al doet.

Hoe kun je het beste aan de slag gaan met het optimaliseren van oude content?

Zoals eerder gezegd is de content die al op jouw website of webshop staat al geïndexeerd in de zoekmachines en heeft hierdoor al autoriteit (waarde) opgebouwd. Het is dus verstandiger om bestaande content te optimaliseren, in plaats van geheel nieuwe content te creëren. Dit betekent niet dat je helemaal geen nieuwe content meer hoeft te creëren. Het gaat om een goede mix van beide. Content die je vandaag toevoegt aan je website of webshop is tenslotte volgende maand alweer ‘oude’ content.  

Ik kan me voorstellen dat dit wellicht nog wat veel werk lijkt en je geen idee hebt waar je moet beginnen. Het gemakkelijkst is om de content onder te verdelen per (online) doel. Welke doelen wil je behalen en welke content zorgt hiervoor? Door gebruik te maken van Google Analytics kun je een analyse maken welke content zorgt voor bezoekers en conversies. Op deze manier kun je de content indelen in vier groepen:

  1. Veel bezoekers, veel conversies
  2. Veel bezoekers, weinig conversies
  3. Weinig bezoekers, veel conversies
  4. Weinig bezoekers, weinig conversies
Oude content optimalisatie Matrix

Afhankelijk van jouw (online) doelstellingen kun je bepalen wat weinig/veel bezoekers zijn en wat weinig/veel conversies zijn. Dit verschilt natuurlijk per organisatie. Kom je er niet uit? Neem dan het gemiddelde van het aantal bezoekers en conversies, dit doe je per verdeling van je content. Je hebt bijvoorbeeld zowel een fysieke als online kledingwinkel, jouw (online) doelen zijn:

  • Meer bezoekers webshop genereren
  • Meer bezoekers fysiek in de winkel genereren
  • Online aankopen stimuleren
  • Aanmelden nieuwsbrief

De content van jouw webshop verdeel je onder deze vier doelen. Per doel bekijk je hoeveel bezoekers en conversies de content die je hierin geplaatst hebt gemiddeld hebben en op die manier kun je de content in de eerder genoemde groepen indelen.

Veel bezoekers, veel conversies?

Zorg ervoor dat je deze content constant in de gaten houdt. Veranderd er iets? Lees dan snel verder hoe je deze content kunt optimaliseren en ervoor kunt zorgen dat de content weer meer bezoekers en/of conversies krijgt.

Veel bezoekers, maar weinig conversies?

Heb je veel van jouw content ingedeeld in groep twee? Dan heb je dus veel verkeer op jouw website of webshop, maar geen tot weinig conversies. Als dat het doel is van de content, dan is het verstandig te starten met optimaliseren. Hoe:

  • Schrijf conversie gericht, ook wel CRO genoemd. Of dit nodig is kun je aflezen in Google Analytics, zijn de metrics van het bouncepercentage en de gemiddelde sessieduur beide laag? Dan kun je ervan uit gaan dat de bezoeker de pagina wel kan vinden, maar de content die hierop staat niet aansluit bij de behoefte van de bezoeker. Richt je in de tekst op de volgende punten:
    • Het conversiedoel
    • Het best aansluitende aanbod
    • Gebruik voldoende conversie-elementen
    • Maak gebruik van opvallende call to action buttons
    • Gebruik pop-upformulieren
    • Gebruik voldoende interne links die doorverwijzen naar relevante pagina’s

Weinig bezoekers, maar veel conversies?

Ondanks dat de content veel conversies genereerd, wil je natuurlijk ook dat er meer bezoekers op jouw website komen. Om het aantal bezoekers te verhogen kun je het volgende doen:

  • Herschrijf de content en zorg dat deze actueel en relevant is.
  • Optimaliseer de metagegevens. Komen deze overeen met de zoekintentie en de daadwerkelijke content op een pagina. Wanneer dit niet het geval is, zul je zien dat het bouncepercentage van deze pagina erg hoog is.

Weinig bezoekers, weinig conversies?

Dan is er echt werk aan de winkel. Wanneer je (te) veel van deze content op jouw website of webshop hebt staan, kan dit nadelige (SEO-)effecten hebben. Dit heeft invloed op de positie die jij in de zoekresultaten van Google (of andere zoekmachines) hebt. Om deze pagina’s te optimaliseren kun je:

  • De eerder genoemde tips in deze blog toepassen
  • Pagina’s met een hoog bouncepercentage aanpakken
  • Content die voor niemand interessant is uitzetten en redirecten naar wél relevante content
  • Op noindex of no-follow zetten als de content nog wel relevant is voor andere doeleinden dan SEO
  • Samenvoegen met andere content die over hetzelfde onderwerp gaat

Content monitoren en registreren

Heb je content aangepast, dan is het belangrijk dat je dit registreert. Doe je dit niet, dan weet je straks niet meer wat je gedaan hebt en dus ook niet waardoor de content op jouw website of webshop beter of juist slechter presteert. Maak een gemakkelijk overzicht in Excel, zo weet je precies wat je de vorige keer gedaan hebt. Handig om te noteren is:

  • Naam van de content die je aangepast hebt
  • Wat je precies aangepast hebt
  • Eerste publicatiedatum en de nieuwe publicatiedatum (als je de content opnieuw gaat publiceren)
  • Wanneer je de aanpassingen gedaan hebt
  • Resultaten van de content, zodat je dit gemakkelijk kunt vergelijken
  • Andere informatie die voor jou interessant is om te vermelden

Aan de slag!

Zo, en nu kun je zelf aan de slag! Heb je toch nog hulp nodig? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, wij helpen je graag verder. Ben je benieuwd hoe jouw website of webshop op het gebied van SEO scoort? Laat dan een SEO check uitvoeren, je ontvangt dan uitgebreid en inzichtelijk advies over hoe je jouw website of webshop kan verbeteren.

Succes!

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2