Afhankelijk van jouw (online) doelstellingen kun je bepalen wat weinig/veel bezoekers zijn en wat weinig/veel conversies zijn. Dit verschilt natuurlijk per organisatie. Kom je er niet uit? Neem dan het gemiddelde van het aantal bezoekers en conversies, dit doe je per verdeling van je content. Je hebt bijvoorbeeld zowel een fysieke als online kledingwinkel, jouw (online) doelen zijn:
- Meer bezoekers webshop genereren
- Meer bezoekers fysiek in de winkel genereren
- Online aankopen stimuleren
- Aanmelden nieuwsbrief
De content van jouw webshop verdeel je onder deze vier doelen. Per doel bekijk je hoeveel bezoekers en conversies de content die je hierin geplaatst hebt gemiddeld hebben en op die manier kun je de content in de eerder genoemde groepen indelen.
Veel bezoekers, veel conversies?
Zorg ervoor dat je deze content constant in de gaten houdt. Veranderd er iets? Lees dan snel verder hoe je deze content kunt optimaliseren en ervoor kunt zorgen dat de content weer meer bezoekers en/of conversies krijgt.
Veel bezoekers, maar weinig conversies?
Heb je veel van jouw content ingedeeld in groep twee? Dan heb je dus veel verkeer op jouw website of webshop, maar geen tot weinig conversies. Als dat het doel is van de content, dan is het verstandig te starten met optimaliseren. Hoe:
- Schrijf conversie gericht, ook wel CRO genoemd. Of dit nodig is kun je aflezen in Google Analytics, zijn de metrics van het bouncepercentage en de gemiddelde sessieduur beide laag? Dan kun je ervan uit gaan dat de bezoeker de pagina wel kan vinden, maar de content die hierop staat niet aansluit bij de behoefte van de bezoeker. Richt je in de tekst op de volgende punten:
- Het conversiedoel
- Het best aansluitende aanbod
- Gebruik voldoende conversie-elementen
- Maak gebruik van opvallende call to action buttons
- Gebruik pop-upformulieren
- Gebruik voldoende interne links die doorverwijzen naar relevante pagina’s
Weinig bezoekers, maar veel conversies?
Ondanks dat de content veel conversies genereerd, wil je natuurlijk ook dat er meer bezoekers op jouw website komen. Om het aantal bezoekers te verhogen kun je het volgende doen:
- Herschrijf de content en zorg dat deze actueel en relevant is.
- Optimaliseer de metagegevens. Komen deze overeen met de zoekintentie en de daadwerkelijke content op een pagina. Wanneer dit niet het geval is, zul je zien dat het bouncepercentage van deze pagina erg hoog is.
Weinig bezoekers, weinig conversies?
Dan is er echt werk aan de winkel. Wanneer je (te) veel van deze content op jouw website of webshop hebt staan, kan dit nadelige (SEO-)effecten hebben. Dit heeft invloed op de positie die jij in de zoekresultaten van Google (of andere zoekmachines) hebt. Om deze pagina’s te optimaliseren kun je:
- De eerder genoemde tips in deze blog toepassen
- Pagina’s met een hoog bouncepercentage aanpakken
- Content die voor niemand interessant is uitzetten en redirecten naar wél relevante content
- Op noindex of no-follow zetten als de content nog wel relevant is voor andere doeleinden dan SEO
- Samenvoegen met andere content die over hetzelfde onderwerp gaat