Black Friday, dat hebben ze toch alleen in Amerika?
Black Friday is van oorsprong een Amerikaanse (feest)dag, maar hoe is deze dag eigenlijk ontstaan? Black Friday is de dag na Thanksgiving en is ontstaan in de Amerikaanse stad Philadelphia in het jaar 1965. Er wordt verwezen naar de enorme drukte in de stad de dag na Thanksgiving. Alle Amerikanen zijn die dag nog vrij en gaan dus de stad in om alle kerstcadeautjes in te kopen. Zo zagen de winkeliers deze dag voor het eerst zwarte in plaats van rode cijfers, wat zou betekenen dat ze die dag veel winst zouden maken. Nu is het natuurlijk niet zo dat winkeliers normaal geen winst maken, maar op de dag na Thanksgiving worden er zoveel inkopen gedaan, dat het duidelijk is dat deze dag van economisch belang is voor veel winkeliers. Deze theorie kwam pas in 1981 aan het licht, dus de daadwerkelijke oorsprong van Black Friday is nog wat vaag. In Amerika is dit een officiële vrije dag, zodat iedereen de tijd heeft om gebruik te maken van alle kortingen en voordelig hun kerstinkopen te doen. In Nederland is dit niet het geval, voornamelijk omdat wij geen Thanksgiving vieren. Toch doet iedereen mee aan de Black Friday hype en bieden veel bedrijven flinke kortingen aan. Zo heb je ook nog Cyber Monday (de maandag na Black Friday), dit is dé dag van de start van het online shopping seizoen van de inkopen van de feestdagen. Eigenlijk is deze dag een beetje overbodig want veel webshops starten hier tijdens Black Friday of zelfs die week daarvoor al mee.
Nu je weet waar de oorsprong van Black Friday vandaag komt, wil je natuurlijk weten hoe je een succesvolle campagne kunt opzetten.