Hoe zet je een succesvolle Black Friday campagne op?

Opzetten succesvolle Black Friday campagne
Lisanne-1
Lisanne
5 min. lees plezier
pulse rechts

Het einde van het jaar komt steeds dichterbij. Dat betekent de laatste feestdagen én dus tijd voor leuke acties. Sinds een paar jaar horen we deze term ook steeds vaker in Nederland. Maar wat is Black Friday eigenlijk, waar komt deze dag vandaan en hoe kun je een succesvolle campagne opzetten?

Black Friday, dat hebben ze toch alleen in Amerika?

Black Friday is van oorsprong een Amerikaanse (feest)dag, maar hoe is deze dag eigenlijk ontstaan? Black Friday is de dag na Thanksgiving en is ontstaan in de Amerikaanse stad Philadelphia in het jaar 1965. Er wordt verwezen naar de enorme drukte in de stad de dag na Thanksgiving. Alle Amerikanen zijn die dag nog vrij en gaan dus de stad in om alle kerstcadeautjes in te kopen. Zo zagen de winkeliers deze dag voor het eerst zwarte in plaats van rode cijfers, wat zou betekenen dat ze die dag veel winst zouden maken. Nu is het natuurlijk niet zo dat winkeliers normaal geen winst maken, maar op de dag na Thanksgiving worden er zoveel inkopen gedaan, dat het duidelijk is dat deze dag van economisch belang is voor veel winkeliers. Deze theorie kwam pas in 1981 aan het licht, dus de daadwerkelijke oorsprong van Black Friday is nog wat vaag. In Amerika is dit een officiële vrije dag, zodat iedereen de tijd heeft om gebruik te maken van alle kortingen en voordelig hun kerstinkopen te doen. In Nederland is dit niet het geval, voornamelijk omdat wij geen Thanksgiving vieren. Toch doet iedereen mee aan de Black Friday hype en bieden veel bedrijven flinke kortingen aan. Zo heb je ook nog Cyber Monday (de maandag na Black Friday), dit is dé dag van de start van het online shopping seizoen van de inkopen van de feestdagen. Eigenlijk is deze dag een beetje overbodig want veel webshops starten hier tijdens Black Friday of zelfs die week daarvoor al mee.

Nu je weet waar de oorsprong van Black Friday vandaag komt, wil je natuurlijk weten hoe je een succesvolle campagne kunt opzetten.

Hoe kun je opvallen met jouw campagne?

Of je nu per mail, via Social Media of offline een campagne voor Black Friday opzet, je wilt natuurlijk opvallen tussen de vele anderen die stunten met hoge kortingen. Heb je klanten die zich speciaal ergens voor aangemeld hebben, bijvoorbeeld door het hebben van een klantenpas? Geef hen dan de mogelijkheid om eerder dan de reguliere klanten gebruik te maken van jouw Black Friday deals. Je geeft de klant dan het gevoel dat ze als jouw trouwe klant gewaardeerd worden en dat jij ze hiervoor beloont. Zet jouw vaste klanten in het zonnetje!

Ook kun je voor jouw Black Friday acties een speciale nieuwsbrief maken. (Nieuwe) Klanten die zich hiervoor inschrijven, zitten met smart op de kortingen te wachten. Je zult zien dat het open ratio van deze nieuwsbrief veel hoger ligt dan bij een normale mailing. Door duidelijk te maken dat deze aanbieding speciaal voor jouw trouwe klanten is, kun je je onderscheiden van concurrentie. Met gebruik van (gepersonaliseerde) afbeeldingen val je zeker op in een mailbox vol met Black Friday aanbiedingen.

Durf creatief te zijn!

Vaak kom je de meest standaard onderwerpregels tegen: ‘nog maar 2 dagen te gaan of alleen vandaag 40% korting’. Probeer creatief te zijn en je te onderscheiden van jouw concurrentie. Daarbij is het belangrijk om in te spelen op 3 componenten:

  1. Benadruk schaarste
  2. Benadruk de uitdaging
  3. Benadruk intimiteit

Enkele voorbeelden van onderwerpregels kunnen zijn:

  • Scoor onze unieke Black Friday aanbiedingen
  • Extra kortingskoopavond in de winkels
  • 20 items 50% korting
  • Ben je klaar voor Black Friday, Wendy?
  • Geen gestress, de hele maand 25% korting
  • Black Friday is coming: maak je verlanglijstje klaar
  • Er staat iets groots te gebeuren...
  • Voor jou heb ik iets extra’s
  • Kies jouw eigen cadeau!

Black Friday is niet alleen voor e-commerce!

We denken vaak dat Black Friday kortingen alleen voor tastbare producten geschikt is. Ook als jouw bedrijf diensten levert, kun prima meedoen aan de hype. Zo spelen we bij Designpro in op Black Friday door drie diensten met een mooie korting aan te bieden. Sta je ingeschreven voor onze nieuwsbrief? Dan kun je de mooie aanbiedingen snel in jouw digitale postvak verwachten! Er zijn nog niet veel B2B-organisaties, non-profitorganisaties, goede doelen en stichtingen die acties aanbieden met Black Friday. Bied jij nog geen kortingen aan, maar valt jouw bedrijf onder een van deze groepen? Start dan in 2020, dan weet je zeker dat je onderscheidend bent van jouw concurrenten!

Een goede voorbereiding is het halve werk

Voordat je jouw Black Friday mailing gaat versturen, is het belangrijk dat je een goede voorbereiding treft. Kan jouw website of webshop al het extra verkeer aan? Pak extra kansen, zoals het instellen van een verlatenwinkelwagencampagne. Zorg dat alle productomschrijvingen en afbeeldingen kloppen, zo kun je voorkomen dat je veel producten retour gestuurd krijgt. Kloppen alle voorraad aantallen? Wanneer je niet alleen ‘op voorraad’, maar ook het aantal stuks dat op voorraad zijn vermeld, is de kans groter dat een bezoeker overgaat tot aankoop van het product.

Hoe zet je een Black Friday campagne op?

Afhankelijk van jouw bedrijf, het product dat je wilt verkopen en de aanbieding die je gaat doen, kies je voor het aantal mails dat je gaat versturen. Je aankondigingsmail (om je klanten voor te bereiden), een mail op de dag zelf (met de acties die je aanbiedt) en een mail om af te sluiten. Wij kiezen zelf voor twee mails, omdat onze actie maar zes dagen geldig is. Drie mails zouden dan een overload aan informatie zijn en dit kan irritatie opwekken bij de emailontvangers. Je kunt beginnen met een aankondiging, dit kan door middel van een mailing of een aankondiging op Social Media. Nogmaals dit is afhankelijk van jouw bedrijf en het product of de dienst die je aanbiedt. De andere twee contactmomenten kun je het beste via de mailing laten verlopen. Zorg dat de aanbiedingen opvallen, maar verlies jezelf en jouw bedrijf niet uit het oog. Je ziet vaak afbeeldingen met in het rood kortingspercentages en call to actions in verschillende felle kleuren. Wanneer je normaal voor rustige kleuren en een strakke vormgeving kiest, zul je zien dat een vormgeving met die felle kleuren niet is wat jij wilt uitstralen. Met de afsluitende mail geef je jouw (potentiële) klanten een laatste kans om gebruik te maken van de hoge kortingen.

Combineer verschillende kanalen

Zoals als al eerder gezegd, kun je campagnes combineren met Social Media. Het is natuurlijk ook mogelijk om de campagnes met offlinemiddelen te combineren. Geef een kortingscode per mail, die alleen fysiek in de winkel te gebruiken is. In plaats van een aankondigingsmail kun je er ook voor kiezen om een aankondigingsbericht op Social Media te plaatsen. Hier hebben wij zelf ook voor gekozen.

En nu? Aan de slag!

Wil jij zelf een Black Friday campagne starten? Gebruik dan onze tips én tricks om gemakkelijk aan de slag te gaan. Heb je vragen over hoe je jouw campagne het beste kunt starten of welk programma je er het beste voor kunt gebruiken? Neem dan contact met ons op. Benieuwd naar onze campagne?

Succes!

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Bekijk nu ook

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2