Google Rankbrain
Rankbrain is een ''machine learning system''. Simpel gezegd een robot die leert van de gebruikers en daar de content op aanpast. Dit klinkt heel ingewikkeld maar het is makkelijk uit te leggen.
Ondanks dat het al weer even geleden is, staat er wellicht nieuwe informatie in waar jij nog niet van op de hoogte bent. Benieuwd wat de SEO trends van 2018 waren? Lees dan snel verder!
Rankbrain is een ''machine learning system''. Simpel gezegd een robot die leert van de gebruikers en daar de content op aanpast. Dit klinkt heel ingewikkeld maar het is makkelijk uit te leggen.
De situatie hieronder is een voorbeeld, niet gebaseerd op de echte resultaten.
Wij zoeken op ''wasprogramma'' en krijgen deze resultaten.
Je leest er even snel doorheen en komt al gauw tot de conclusie dat resultaat #1 toch wel het voordeel van de twijfel krijgt.
*KLIK*
''Daar zijn we dan, resultaat #1. Jeetje, wat een reclame. Pff en die informatie is niet relevant.''
*VORIGE*
Nu ben je weer terug op de resultaten pagina, bij resultaat #1 was je al snel weg. Google heeft dit ook gemerkt en volgt nog steeds wat je volgende stap gaat worden. Dan toch maar resultaat... #3.
*KLIK*
''Relevante informatie, pagina ziet er netjes uit. Weinig advertenties die mij storen, ja, deze ga ik lezen!''
Google merkt dat je lang op deze pagina zit (dwell time), dit is dus relevant en behoud de aandacht. Nu kan het dus zijn dat Rankbrain er voor kiest deze pagina het eerder verdient op resultaat #1 te komen.
Dwell time is hoe lang iemand op jouw pagina blijft
De gemiddelde ''dwell time'' voor top 10 resultaten is ongeveer 3 minuten en 10 seconde. Het is opzich logisch, hoe langer iemand op jouw pagina zit hoe groter de kans dat de content hem of haar aanspreekt.
Dan is er ook nog ''click through rate'' (CTR). Wanneer een pagina in de resultaten voorkomt maar weinig of geen mensen hier op klikken dan zakt het resultaat naar beneden. Het tegenovergestelde is ook waar, pagina's waar als een malle op geklikt wordt krijgen een boost en zullen juist hoger komen. Google maakt dit wel erg lastig, met al hun toevoegingen op de zoekresultaten worden normale organische links maar weinig aangeklikt, denk aan de volgende voorbeelden:
Naast alle besproken onderwerpen heeft Google eind vorig jaar vermeld zich meer te willen focussen op het verbeteren van de mobiele ervaring, wij verwachten dan ook dat dit steeds belangrijker gaat worden. Zo gaan zij het gebruik van m.[domein] bestraffen en krijg je minpunten voor wanneer de mobiele website minder content bevat. Het is dus essentieel om dit gelijk te trekken.
Heb jij een mobiel vriendelijke website? Check het hier
In het jaar 2021 is 81% van AL HET INTERNET VERKEER video's. Let that sink in. Als je niet mee doet aan deze trend dan ga je snel achterlopen, mensen zijn ongeduldig, kieskeurig en visueel ingesteld. Hoe kan je hier beter op inspelen dan met een video?
In 2021 zal er iedere seconde een miljoen minuten aan video-inhoud worden gedeeld/bekeken - Cisco
Het is zelfs zo populair dat Google het nu gaat weergeven onder Google Afbeeldingen, zie het voorbeeld hieronder:
Buiten het feit dat het steeds populairder aan het worden is, denk ook aan mijn eerder benoemde punt dwell time, als de lezer ook nog uitgebreid een video gaat kijken op jouw pagina dan zit die er natuurlijk veel langer op dan wanneer hij snel alles leest en weer weg is.
Website design verandert continu, het is daarom lastig om altijd up-to-date te blijven. Ik vergelijk dit zelf graag met auto's, je hebt vele verschillende soorten auto's, ieder met een unieke doelgroep. Een tijdloos design presteert het beste, is gewaardeerd en waardevast. Maar een BMW i3 ziet er gaaf uit, heeft een futuristische uitstraling en er zullen vast wat nieuwe snufjes op zitten. Mijn advies is daarom ook neem het inhoudelijke mee van de nieuwe tips en trends maar qua design is dit niet altijd benodigd.
Toch benieuwd naar de nieuwste trends? Bekijk ze hieronder!
Felle kleuren, kijk bijvoorbeeld naar het logo van Instagram, die is een tijdje terug van een relatief saai icoon naar een felle-gradient gegaan. In eerste instantie vond iedereen het afgrijselijk maar inmiddels hoor ik er niemand meer over!
De trend van felle kleuren gaat ook in 2018 gewoon door, het trekt de aandacht en dat is nou precies wat ze willen.
Verschillende vormen, nieuwste apparaten en wéér felle kleuren
Dit is trouwens een van mijn favoriete tot nu toe, het is rustig en toch springt het eruit. Het mooie design met verschillende vormen erin verwerkt, felle kleuren die niet allemaal op elkaar lijken en de nieuwste apparaten erin verwerkt (zie iPhone X als voorbeeld) straalt een professionaliteit uit die ik erg kan waarderen. Zie ook de motion, langzame en subtiele beweging in de effecten op de website. (Alleen ook hier is het i3-effect van toepassing)
Wat nog veel belangrijker is dan alles hierboven is de laadtijd van de website. Mensen worden steeds ongeduldiger, dus ook in 2018 weer een stukje meer. Want zeg nou eerlijk, niemand zit te wachten op het icoontje hieronder.
Simpel! Neem contact met ons op. Wij sturen dan zo spoedig mogelijk een complete website check door met onze bevindingen. Geen tijd of zin om de bevindingen zelf na te lopen en/of uit te voeren? Geen enkel probleem, wij kunnen dit voor je doen!
Uit onderzoek blijkt dat het 24% meer conversie oplevert als de website laadtijd gehalveerd wordt. De moeite waard!
PS: Deze was al een tijdje bekend maar reacties achterlaten helpt ook enorm met de vindbaarheid, je krijgt ook in 2018 weer een pluspunt erbij als je een actieve community op de website hebt!
Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.