Hoe maak je de perfecte Social Media strategie anno 2024?

Dé perfecte social media strategie
Suzanne-1
Suzanne
7 min. lees plezier
pulse rechts

Voordat je deze hele blog gaat lezen, kan ik je nu alvast vertellen: dé perfecte Social Media strategie bestaat niet! Je vraagt je wellicht af, heeft het dan nog wel zin om een Social Media strategie op te zetten? Jazeker! Het is geen eenmalig project dat je afrond, maar een doorlopend proces dat je telkens aanpast wanneer er veranderingen gaande zijn. Hoe je daar op in kunt spelen, dat lees je wel in deze blog!

Stap 1: Bepaal de doelstellingen

Voordat je begint, is het belangrijk om vast te stellen wat je wilt bereiken met Social Media. Je gaat dus haalbare en meetbare doelen opstellen. Je kunt hier het beste een customer journey model voor gebruiken. Dit is de digitale reis die jouw klant aflegt, normaal zijn dit vijf stappen. Wij gebruiken er in dit geval maar drie.

Er zijn veel statistieken die je kunt bekijken en meten op de diverse Social Media kanalen. De belangrijkste gegevens om te meten zijn:

  1. Bereik van berichten
  2. Betrokkenheid bij berichten
  3. Website bezoeken
  4. Conversies en aankopen
Bepaal je social media doelstelling

Stap 2: Bepaal jouw doelgroep op Social Media

Voordat je gaat beginnen met het plaatsen van berichten, is het natuurlijk belangrijk dat je weet wie jouw doelgroep is en hier je content op aanpast. Dit kun je doen op basis van gevoel en kennis, maar ook op basis van harde cijfers. In Google Analytics wordt verschillende data verzameld zoals leeftijd, geslacht, interesses, gedrag, gebruikte apparaten en meer.

Met deze informatie kun je een persona maken. Dit is als het ware een samenvatting van jouw doelgroep. Hierin verwerk je vaak leeftijd, geslacht, beroep, branche en interesses. Je gebruikt je persona om te bedenken:

  • Welke content interessant is
  • Op welke tijden je het beste kunt publiceren
  • Wat de toneof-voice moet zijn

Stap 3: Bekijk welk Social Media kanaal interessant is voor jouw bedrijf

Er zijn inmiddels zoveel Social Media kanalen, maar welke is nou geschikt voor jouw bedrijf. Door jouw persona uit stap 2 weet je exact wie je wilt bereiken en wordt het voor jou ook gemakkelijker welk kanaal bij jouw doelgroep past.  

De resultaten van recent onderzoek wijzen op enkele opvallende trends: 

  • Platforms zoals YouTube, Instagram en TikTok blijven populair, met LinkedIn die opvallend snel groeit binnen deze groeileiders.
  • TikTok heeft zich gevestigd als het favoriete platform voor mensen ouder dan 40.
  • X (voorheen Twitter) rapporteert een stijging van 22% in het aantal dagelijkse gebruikers.
  • Threads ziet een significante daling in gebruikersaantallen, met 400.000 mensen die het platform hebben verlaten. 
  • BeReal verliest terrein onder jongeren, terwijl Snapchat en TikTok juist in populariteit winnen.
  • In 2024 zullen 14,3 miljoen Nederlanders actief zijn op social media, waarbij ze dagelijks gemiddeld twee uur doorbrengen op vier tot vijf verschillende platforms.

Bron: Afix.nl 

Stap 4: Selecteer de juiste Social Media tool (deze stap is niet verplicht)

Afhankelijk van wat je van plan bent, kun je verschillende tools gebruiken om je berichten te plannen, monitoren, reageren en beheren. Deze tools bieden diverse voordelen die het beheren van je social media kanalen vereenvoudigen. Door berichten vooraf in te plannen, zorg je ervoor dat je consistent content publiceert zonder dat je het risico loopt iets te vergeten. Bovendien kun je experimenteren met verschillende publicatietijden om te bepalen wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Er is geen enkele tool waar je alles mee kunt en daarnaast zijn de tools vaak betaald. Je kunt gebruikmaken van de Business Facebook Creator Studio, hier kun je berichten plaatsen, inplannen en monitoren voor Facebook en Instagram. Betaalde opties zijn:

  • Coosto
  • Hootsuite
  • Semrush
  • Sendible

Ga je klein beginnen, dan kun je deze tools ook achterwege laten.

Stap 5: Maak een Social Media kalender

Het is het makkelijkst om met een Social Media kalender te werken. Je hebt dan een goed overzicht van wat je per week gaat plaatsen en je kunt alle berichten direct inplannen. Zo hoef je niet elke dag ermee bezig te zijn, mits er natuurlijk belangrijk nieuws tussendoor komt. Met name in 2024, waar de trends snel veranderen, is het essentieel om flexibel te blijven. Vooral op platforms zoals TikTok is het belangrijk om snel op nieuwe trends in te springen. Een goed georganiseerde kalender helpt je niet alleen bij het plannen van reguliere posts maar ook bij het snel reageren op trending topics, wat je engagement kan verhogen.

  • Verjaardagen
  • Nationale feestdagen
  • Kijkje nemen in het bedrijf
  • Ontwikkelingen in de branche
  • Diensten of producten toelichten / aanbieden

Stap 6: Zorg voor passende foto’s of video’s

Sowieso werkt beeld altijd beter dan alleen tekst, maar dan moet het beeld wel passen bij de boodschap die je wilt vertellen. Maak je zelf foto’s? Zorg er dan voor dat deze op de juiste manier gemaakt zijn. De foto hoeft echt niet te lijken op een foto die door een professional gemaakt is. Maar houd wel rekening met de belichting, andere voorwerpen op de foto en of het hele onderwerp centraal staat. Er zijn diverse tools die je kunt gebruiken, denk bijvoorbeeld aan Canva. Deze heeft zowel een betaalde als gratis versie. In de gratis versie kun je sommige stockfoto’s of formats niet gebruiken. Het handige van deze en soortgelijke tools, is dat je gemakkelijk verschillende formaten van je ontwerp kan maken. Zo heb je snel voor elk kanaal het juiste formaat. Gangbare formaten zijn:

Afmetingen Facebook

  • Liggende afbeelding: 1200 X 628
  • Afbeelding carrousel (vierkant): 1080 X 1080
  • Video’s: 1200 X 675 of 1200 x 1200

Afmetingen LinkedIn

  • Sponsored: 1200 X 627
  • Carrousel: 1080 X 1080

Afmetingen Instagram

  • Vierkante foto: 1080 X 1080,
  • In je grid wordt een foto altijd vierkant getoond
  • Liggende foto: 1350 X 1080
  • Staande foto: 1080 X 1350
  • Stories: 1080 X 1980
  • IGTV omslag: 420 X 654

Afmetingen TikTok: 

  • Video’s: 1080 X 1920 (verticaal)
  • Profielafbeelding: 200 X 200

Stap 7: Plan voldoende tijd in

Niet alleen om je berichten te maken en plaatsen, maar ook om op je berichten te reageren. Hoeveel tijd je nodig hebt, hangt van verschillende factoren af.

Hieronder wat richtlijnen waar je rekening mee kunt houden: 

  • Post schrijven – 0,5 uur per post
  • Reageren op berichten – ca. 10 minuten per dag
  • Beheren advertenties – 1 uur per week
  • Social Media kalender maken – 2 uur per kwartaal
  • Foto’s en video’s maken – Een aantal uur, afhankelijk hoeveel beelden geschoten moeten worden

Stap 8: Neem het advertentiebudget mee in je begroting

Het plaatsen van berichten op Social Media is gratis, maar het adverteren via Social Media kost wel geld. Je kunt beide uitbesteden (dan kost het plaatsen ook wat), maar je betaalt bij adverteren ook altijd een budget aan het kanaal zelf. Het budget is afhankelijk van het aantal advertenties, maar ook van het gebied dat je wilt bereiken. Wil je dat iedereen in Nederland jouw advertenties ziet, dan moet je rekening houden met een groter budget dan wanneer je je alleen wilt richten op de provincies Utrecht en Zuid-Holland. Het budget hangt dus af van: 

  • Het kanaal
  • De doelgroep
  • Doelstellingen
  • Targeting
  • Concurrentie
  • Relevantie

Het gaat namelijk niet alleen om het budget dat je beschikbaar hebt, maar ook om de relevantie van jouw post. Bij elke vertoning vindt er een veiling plaats, dit gaat tussen jou en jouw concurrentie. Er wordt niet alleen gekeken wie het hoogste budget heeft, maar ook naar de waarde die jouw advertentie voor een concurrent heeft. Wie het beste scoort wordt vervolgens getoond.

Stap 9: Stuur de juiste berichten in de juiste fase van de customer journey

Pak de customer journey er nog eens bij die je in stap 1 gemaakt hebt en zorg dat je voor elke fase de juiste berichten maakt. Je moet niet alleen rekening houden met de berichten die je maakt, maar ook met het kanaal dat je gebruikt. Zo zijn Instagram, Tiktok en Pinterest in de eerste fase sterk, YouTube, Google en LinkedIn juist in de tweede fase en Google Ads en Facebook in de laatste fase. Het is vaak zo dat een potentiële klant meer dan één keer jouw bericht moet zien, voordat jouw product of dienst herkend wordt. Het is natuurlijk lastig om bij te houden wie welk bericht wanneer gezien heeft, daarom adviseren wij je om gebruik te maken van remarketinglijsten. Wat kun je met deze lijsten? 

  1. Gebeurtenissen per gebruiker vastleggen
  2. Doelgroepen maken
  3. Conversie

Stap 10: Resultaten meten 

Want, meten is weten! En dat is ook echt zo. Wanneer de berichten eenmaal geplaatst zijn, wordt vaak vergeten om ook de resultaten te meten. De volgende statistieken kun je gebruiken om de resultaten te analyseren. Let op sommige kun je alleen gebruiken wanneer je gebruik maakt van advertenties: 

  • Google Analytics, Google Ads
  • Facebook Analytics, Facebookpagina en Advertentiebeheer
  • Instagram statistieken
  • LinkedIn Analytics en Advertentiebeheer
  • Pinterest Analytics en Advertentiebeheer
  • TikTok Analytics

En nu? Schakel ons Social Media team in!

Heb je alle stappen doorlopen maar vind je het lastig, of heb je simpelweg geen tijd of zin om het zelf te doen? Geen zorgen, ons Social Media team staat klaar om je te helpen met welk platform dan ook! Wij beantwoorden al jouw vragen en helpen je graag bij het opzetten van een effectieve Social Media strategie voor jouw bedrijf. Zullen we binnenkort contact opnemen?

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2