Wie, schrijf je?
Voordat je de eerste letter op papier kunt zetten, moet je weten aan wie je schrijft. Zie het als een ‘normale e-mail’ sturen. Een mail aan je (vrij moderne) oma, collega of je vriend(in) die aan de andere kant van het land is gaan wonen, die verschillen toch zeker. Dit betekent dat ook die nieuwsbrief die nu in de maak is aan iemand gericht moet worden. Als je hem van een persoonlijke aanhef kunt voorzien is dat helemaal mooi!
Houd in ieder geval je doelgroep goed voor ogen. Wat nog beter is, is als je die doelgroep kunt verkleinen tot één persoon. Is je doelgroep: Sportieve jongeren tussen 18 en 25 jaar wonend in de omgeving van Rotterdam met een passie voor cocktails? Dan kun je een fictief personage verzinnen (of kies iemand uit je omgeving die in de omschrijving past?) aan wie jij je nieuwsbrief richt. Bijvoorbeeld: Robin, 22 jaar oud en fanatiek volleyballer. Robin woont op kamers in Rotterdam en traint drie keer per week. In het weekend probeert hij met zijn team het kampioenschap binnen te slepen. Elke week wordt de overwinning gevierd, of na een verlies weer moed verzameld met een lekker drankje in de stad! Zijn favoriete cocktail is dan ook de mojito.
Met zo een personage schets wordt het benoemen van details makkelijker en dus wordt jouw nieuwsbrief interessanter!