Nieuwsbrief; Wie, wat & wanneer schrijf je?

Tips voor jouw perfecte nieuwsbrief
Jordi-1
Jordi
4 min. lees plezier
pulse rechts

Even de mail checken. Mail van je buurman met potentiële nieuwe schuttingen. Mail van je moeder die foto’s doorstuurt van haar nieuwe pup. Een melding van Facebook. En, ja hoor. Een nieuwsbrief of twee. Welke lees je wel? Welke niet? Waarom? Hoe kies je welke weggaat, welke je opent en misschien ook leest.

Waarschijnlijk kijk je toch even snel naar die mail die je kreeg van dat toffe merk, dat je niet vol spamt met brieven, waarvan je weet dat ze je altijd verassen of een interessant weetje sturen. Je opent de mail niet van die winkel waarvan je geen idee meer hebt hoe je ooit in het mailbestand terecht bent gekomen, die jou élke drie dagen op de hoogte stelt van de meest nutteloze dingen…

Je leert ze wel kennen de goede en de slechte brieven.

Wie, schrijf je?

Voordat je de eerste letter op papier kunt zetten, moet je weten aan wie je schrijft. Zie het als een ‘normale e-mail’ sturen. Een mail aan je (vrij moderne) oma, collega of je vriend(in) die aan de andere kant van het land is gaan wonen, die verschillen toch zeker. Dit betekent dat ook die nieuwsbrief die nu in de maak is aan iemand gericht moet worden. Als je hem van een persoonlijke aanhef kunt voorzien is dat helemaal mooi!

Houd in ieder geval je doelgroep goed voor ogen. Wat nog beter is, is als je die doelgroep kunt verkleinen tot één persoon. Is je doelgroep: Sportieve jongeren tussen 18 en 25 jaar wonend in de omgeving van Rotterdam met een passie voor cocktails? Dan kun je een fictief personage verzinnen (of kies iemand uit je omgeving die in de omschrijving past?) aan wie jij je nieuwsbrief richt. Bijvoorbeeld: Robin, 22 jaar oud en fanatiek volleyballer. Robin woont op kamers in Rotterdam en traint drie keer per week. In het weekend probeert hij met zijn team het kampioenschap binnen te slepen. Elke week wordt de overwinning gevierd, of na een verlies weer moed verzameld met een lekker drankje in de stad! Zijn favoriete cocktail is dan ook de mojito.

Met zo een personage schets wordt het benoemen van details makkelijker en dus wordt jouw nieuwsbrief interessanter!

Wat, schrijf je?

Het onderwerp van jouw nieuwsbrief is afhankelijk van het product/ de dienst die jij aanbiedt en de dingen die momenteel spelen bij jouw doelgroep. Grootse veranderingen of nieuws vanuit jouw bedrijf zijn uiteraard ook welkom, maar match dat dan wel met iets interessants voor de doelgroep. Wat betekent dat voor de klanten?

Om te zorgen dat een ‘gemailde’ ook een lezer wordt moet het onderwerp al aanspreken. Een goede onderwerpregel is dus van belang. Je kunt je voorstellen dat ‘Nieuwsbrief 10” niet echt interessant klinkt. Daarentegen klinkt ”Na het trainen een gratis ‘cooling down’ cocktail?” misschien wel als iets dat je wilt lezen.

Wanneer, verstuur je?

Op de vraag wanneer je nu die nieuwsbrief de deur uitdoet is niet één specifiek antwoord te geven. Dit is voor iedereen anders. Een B2B brief kan makkelijk tijdens kantooruren. Maar een voor de consument zelf liever niet. Terwijl jij aan het werk bent om die nieuwsbrief lekker te laten lopen. Is de consumentendoelgroep zelf ook aan het werk. (Robin zit misschien wel in de collegezaal) Deze kun je beter versturen vlak voordat jij zelf ook naar huis gaat. Want stap je zo meteen in de trein? Dan heb je toch tijd genoeg om je mail en dus eventueel een nieuwsbriefje te openen. En de consument dus ook!

Een idee om hét moment voor jouw eigen nieuwsbrief te bepalen, is met behulp van een analyse van je Google Analytics. Wanneer zijn jouw klanten het meest actief op jouw site? Dit zou zomaar eens hét moment op de dag kunnen zijn dat de klanten tijd en interesse hebben in jou en je bedrijf!

Extra tip: Blijven schrijven

Dit is een tip voor het algemene schrijven. En een lastige, als je het mij vraagt: Blijven schrijven. Niet stoppen. Spelfoutje? Een zin die niet lekker loopt? Jammer dan, even door. Nu je lekker in de flow zit kun je daar maar beter gebruik van maken. Het zou toch zonde zijn als die kwijtraakt omdat je nú die ‘dt’ fout recht wilt zetten. En je brief nalezen moet je toch, dan kun je gelijk dergelijke fouten eruit filteren. Weet je nog dat je vroeger bij een meerkeuze toets altijd op je eerste idee af moest gaan? Ga ook bij het schrijven van een nieuwsbrief af op je eerste ideeën.

Schrijven maar!

Kortom een nieuwsbrief moet pakkend zijn, aansluiten op de interesse van de doelgroep, gespecificeerd en op het juiste moment verzonden. De beste brieven schrijf je in één stuk door.

Het is best even oefenen en kan ook wel aardig wat tijd kosten. Maar wie niet waagt wie niet wint. Hoewel, je kunt natuurlijk ook Designpro laten wagen. Wij schrijven met plezier jouw volgende nieuwsbrief! Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen.

Niewsbrieven blijven schrijven

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Bekijk nu ook

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2