Hoe versterk je je merk in de onlinewereld?

Versterk je merk in de online wereld
Bram-1
Bram
4 min. lees plezier
pulse rechts

Vind- en zichtbaar zijn in de zoekresultaten van Google, dat willen we natuurlijk allemaal. Liever gister dan vandaag en het moet vooral niet te veel tijd kosten. Helaas is niets minder waar. Wil je zichtbaar zijn in de onlinewereld voor jouw (potentiële) klanten, dan betekent het dat er werk aan de winkel is. Niet alleen moet je ervoor zorgen dat jouw website er helemaal tiptop uitziet, ook is het belangrijk dat je jouw website up-to-date houdt. Door regelmatig nieuwe content toe te voegen, zullen zoekmachines zoals Google dit opmerken en daarom jouw site als relevant bestempelen.

Niet alleen met teksten kun je de positie van je merk verbeteren, maar ook met het gebruik van beeldmateriaal. In deze blog geef ik je een aantal tips en tricks voor het versterken van jouw merk met gebruik van beeldmateriaal. De een wat voor de hand liggender dan de ander, maar ik weet zeker dat je jouw site met deze tips nog beter onder de aandacht kunt brengen van jouw (potentiële) klanten.

Hoe versterkt beeldmateriaal jouw bedrijf online?

Om positief te beginnen, gaan we het eerst hebben over de tips die je WEL kunt toepassen. Veel zullen je misschien al bekend voorkomen, maar neem toch even de tijd om ze door te nemen.

  1. Gebruik foto's passend bij de identiteit van jouw bedrijf. Ben je een gevestigd bedrijf en zijn de diensten en/of producten die je aanbiedt wat zakelijker van aard, zorg er dan voor dat je geen hippe, trendy foto's op je site zet. Jouw (potentiële) klanten zullen hier eerder van afschrikken. Kijk goed naar de normen en waarden van jouw bedrijf en verwerk dit in de foto's.
  2. Houd rekening met de huisstijl. Deze tip sluit naadloos aan op de vorige. Niet alleen houd je rekening met de identiteit van jouw bedrijf, maar ook met de huisstijl en kleuren van de site. Wil je met jouw bedrijf warmte en professionaliteit uitstralen, laat dit dan ook zien op de foto's. Je slaat de plank volledig mis wanneer je een foto bij plaatst met hele felle kleuren. Wanneer de foto's matchen bij de huisstijl creëer je eenheid, rust en daarmee een krachtiger beeld.
  3. Kies voor de juiste beeldverhouding. Bepaal van tevoren waar je welke foto wilt plaatsen en zorg ervoor dat je deze zowel in het juiste formaat als in de juiste positie neemt. Houd je hier geen rekening mee, dan kan het zomaar voorkomen dat je collega een oor mist of zelfs zijn halve hoofd. Dat willen we natuurlijk niet.
  4. Kies voor een professionele fotograaf. Heb je daar het budget of op dit moment de tijd niet voor. Zorg er dan voor dat de foto's op de homepagina van de beste kwaliteit zijn. Dit is zogezegd het visitekaartje van jouw bedrijf en hier wil je natuurlijk indruk mee maken.
  5. Toon je bedrijf op z'n best. Eerlijk is eerlijk, elk bedrijf heeft wel een rommelhoekje of een gedeelte dat er net iets minder mooi uitziet. Kies voor de mooie onderdelen van het bedrijf én zorg ervoor dat wanneer je foto's van personeel gebruikt deze ook werkzaam zijn bij het bedrijf. Gebruik daarom diverse samenstellingen op een foto, zo is er altijd een foto die je kunt gebruiken.

Wat kun je beter niet doen wanneer je gebruik maakt van beeldmateriaal op jouw site?

Nu we alle tips besproken hebben die je wel kunt toepassen, weet ik zeker dat je jouw bedrijf online al heel goed kunt presenteren. Helaas geven de tips ook een aantal nadelen wanneer er voor een makkelijkere weg gekozen wordt. Een aantal dingen die je vooral NIET moet doen, vind je hieronder.

Gebruik van stockfoto's

Met onze ervaring in het maken van websites en webshops weten wij als geen ander dat het soms lastig kan zijn om de juiste foto's te maken voor jouw nieuwe site. Er kunnen verschillende factoren zijn die hier een rol in spelen. Geen budget hebben voor een professionele fotograaf, is de reden die wij het vaakst voorbij horen komen. Er wordt dan regelmatig gekozen voor het gebruik van stockfoto's, dit zijn foto's die gemaakt worden voor veelvuldig gebruik en welke geen auteursrechten hebben. Voor iedereen dus vrij om te gebruiken, grote kans dat jouw concurrent dezelfde foto's op de website heeft staan. Daarnaast worden de foto's zo neutraal mogelijk gemaakt, hierdoor passen ze niet bij de normen en waarden van jouw bedrijf en zullen ze ook niet de identiteit uitstralen die jij graag aan jouw (potentiële) klanten wilt uitdragen.  

Foto's van andere websites

Ook kom ik nog regelmatig tegen dat er foto's via Google Images van andere websites gehaald worden. Wederom passen deze foto's niet bij de identiteit van jouw bedrijf, maar op elke foto zit ook nog eens auteursrecht. Wanneer je geen toestemming hebt om deze foto's op jouw website te gebruiken, loop je de kans om een boete te krijgen.

Foto's voorzien van je logo

Als het goed is wordt op verschillende plekken op jouw site je logo getoond. Het is daarom helemaal niet nodig om een watermerk van jouw logo op de foto's toe te voegen of om het logo ergens op de achtergrond te tonen. Less is more!

Benieuwd of jouw website of webshop voldoet aan het juiste beeldmateriaal om jouw merk sterk te positioneren in de onlinewereld? Vraag dan een Online Marketing Scan aan. Andere vragen over de zichtbaarheid van jouw bedrijf? Neem dan contact op, ik help je graag verder!

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2