Waarom zijn zoekintenties zo belangrijk?

Waarom zijn zoekintenties zo belangrijk?
Stephanie-1
Stephanie
2 min. lees plezier
pulse rechts

Elke online marketeer maakt gebruik van zoekwoorden bij het optimaliseren van zijn of haar SEO. Er zijn echter verschillende redenen waarom consumenten een zoekopdracht uitvoeren en een bepaald zoekwoord gebruiken. Tegenwoordig draait goed vindbaar zijn niet alleen maar om het gebruiken van de juiste zoekwoorden. Het is daarnaast steeds belangrijker om te achterhalen waarom een consument een bepaalde zoekopdracht uitvoert.

Wat zijn zoekintenties nu precies?

De zoekintenties van consumenten is in het kort gezegd:

“De reden achter een zoekopdracht die consumenten uitvoeren in een zoekmachine.”

De zoekintenties geven aan waarom mensen iets op internet opzoeken. De behoefte of het probleem van de consument zorgt ervoor dat de zoekopdracht gedaan wordt.

Welke zoekintenties zijn er?

Consumenten kunnen verschillende zoekintenties hebben. Google omschrijft vier verschillende zoekintenties. In het kort zijn dat de volgende intenties:

  1. Informatief: de gebruiker wil meer informatie krijgen over een bepaald onderwerp.
  2. Commercieel: de gebruiker wil een bepaald product onderzoeken.
  3. Transactioneel: de gebruiker wil een product kopen.
  4. Navigerend: de gebruiker weet al waar hij naartoe wil.

Hoe achterhaal je de juiste zoekintenties?

De makkelijkste manier om achter de juiste zoekintentie te komen is door naar het zoekwoord zelf te kijken.

Voor informatieve zoekintenties komen de zoekwoorden vaak in combinatie met de 5 W’s voor: wie wat, waarom en wanneer. Meestal zijn deze zoekwoorden dan ook met een vraag, maar het kan ook zijn dat informatieve zoekopdrachten uit een enkel zoekwoord bestaan. Een voorbeeld hiervan is ‘SEO’.

Wanneer consumenten een commerciële zoekintentie hebben zijn ze nog in overweging welk soort type of uitvoering ze nodig hebben van een bepaald product. Dit betekent dat ze nog meer informatie nodig hebben. Consumenten gebruiken daarom zoekwoorden als ‘Goedkoop eten afhalen in Schoonhoven’.

Bij een transactionele zoekintentie is het voor de consument al duidelijk dat hij of zij het product of de dienst wil aanschaffen. Dit is terug te zien in de zoekwoorden doordat consumenten vaak een product combineren met woorden als: te koop, te huur of bestellen.   

Wanneer de consument een navigerende zoekintentie heeft weet deze consument al waar hij of zij naar op zoek is. Dit kan een bepaald merk zijn, maar ook een websitepagina van een bedrijf. Voorbeelden van zoekopdrachten zijn: ‘www.designpro.nl’ of ‘inloggen Gmail’.

Ga zelf aan de slag!

Wanneer je de juiste zoekintentie van consumenten hebt achterhaald, kun je dit toepassen op je eigen website. Het is namelijk van belang dat de content die getoond wordt op je website aansluit op de zoekintenties van consumenten. Op deze manier zorg je ervoor dat je voor elke zoekfase van consumenten de juiste content kan tonen op je website. Dit zorgt niet alleen voor het beter vindbaar maken van je website, uiteindelijk leidt het ook tot meer conversie. De consument vindt namelijk waar hij naar op zoek is!

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2