Hoe achterhaal je de juiste zoekintenties?
De makkelijkste manier om achter de juiste zoekintentie te komen is door naar het zoekwoord zelf te kijken.
Voor informatieve zoekintenties komen de zoekwoorden vaak in combinatie met de 5 W’s voor: wie wat, waarom en wanneer. Meestal zijn deze zoekwoorden dan ook met een vraag, maar het kan ook zijn dat informatieve zoekopdrachten uit een enkel zoekwoord bestaan. Een voorbeeld hiervan is ‘SEO’.
Wanneer consumenten een commerciële zoekintentie hebben zijn ze nog in overweging welk soort type of uitvoering ze nodig hebben van een bepaald product. Dit betekent dat ze nog meer informatie nodig hebben. Consumenten gebruiken daarom zoekwoorden als ‘Goedkoop eten afhalen in Schoonhoven’.
Bij een transactionele zoekintentie is het voor de consument al duidelijk dat hij of zij het product of de dienst wil aanschaffen. Dit is terug te zien in de zoekwoorden doordat consumenten vaak een product combineren met woorden als: te koop, te huur of bestellen.
Wanneer de consument een navigerende zoekintentie heeft weet deze consument al waar hij of zij naar op zoek is. Dit kan een bepaald merk zijn, maar ook een websitepagina van een bedrijf. Voorbeelden van zoekopdrachten zijn: ‘www.designpro.nl’ of ‘inloggen Gmail’.