Hoe een longtail zoekwoord jou helpt met zoeken én vinden
We geven je graag een voorbeeld van hoe een longtail zoekwoord jouw zoekproces makkelijker maakt. Stel je zoekt een printer om foto’s direct van je telefoon te printen op fotopapier. Zodat je de foto’s van jouw vakantie direct kan printen en in een fotoboek kan plakken als herinnering. Als je nu in Google zoekt op ”Printer” vindt Google veel soorten printers voor jou. 626.000.000 webpagina’s vol om precies te zijn. Op deze pagina’s vind je:
- Kleurenprinters
- Zwart-wit printers
- Printers voor op kantoor
- Maar ook tweedehandsprinters
Een snelle analyse leert jou dat de printer die jij zoekt er niet direct tussen staat. En zoals het gaat op het internet: als je niet binnen enkele seconden vindt wat je zoekt, ben je weg.
Ook wanneer je nog niet precies weet welke printer je wil hebben, als het merk en het type jou niet uitmaken, kan je de zoekopdracht makkelijk specificeren. Zo weet je immers wel dat je een fotoprinter zoekt. Als je de zoekterm ”Printer foto's” invoert bij Google, blijven er nog 2.430.000 resultaten over om uit te kiezen. Ook heb je nu de onnodige tweedehands- en zakelijke printers geëlimineerd uit jouw resultaten lijst.
Uiteraard kun je nu nog een stapje verder gaan en de zoekterm langer maken tot “Fotoprinter printen vanaf je telefoon”. Zo kom je uit bij een specifieke groep printers die voldoen aan jouw eisen. Op deze manier bestel jij binnenkort misschien wel een gloednieuwe: Canon SELPHY CP1000.