TikTok; B2C
Er is natuurlijk een groot verschil tussen TikTok inzetten voor Business to Consumer en TikTok inzetten voor Business to Business. In deze blog bespreken we beide strategieën, maar we beginnen met de eerste.
Wil je aan de consument laten zien welke producten jij verkoopt of welke diensten jij aanbiedt, dan zijn er een enkele stappen en tips om mee te beginnen:
- Spreekt voor zich, maar oké: Maak een account aan en koppel alle andere sociale media van jouw bedrijf hieraan.
- Vergroot je bereik: Gebruik populaire, maar vooral relevante hashtags (#) bij jouw video's. Tegenwoordig is het mogelijk om te zoeken op hashtags én om deze te volgen. Door relevante #'s te gebruiken, kun je jouw doelgroep bereiken zonder dat ze jou volgen. Op deze manier word je zichtbaar en kun je kennismaken met potentiële klanten.
- Go viral: Bij gebruik van de app zul je snel merken dat er vaak dezelfde soort filmpjes voorbijkomen. Doe mee met de trend! Je wordt dan meegenomen in het algoritme en getoond aan gebruikers die dat onderwerp interessant vinden.
- Zoek interactie: Is er een filmpje waar jij graag op in wilt haken? Duet! Middels een splitscreen worden beide filmpjes getoond en creëer je meer interactie op jouw kanaal. Je kunt ook de vragen/ comments beantwoorden die onder jouw video's geplaatst worden.
- Werk samen: Ook influencers zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Heb je een product of merk dat nog niet zo bekend is? Ga dan een samenwerking aan met een influencer die een groot bereik heeft en laat hem/ haar jouw product of dienst promoten. Vaak gaat dit gepaard met een leuke korting voor nieuwe klanten.
- Optimaliseer je video's: Je wilt natuurlijk dat jouw video's door iedereen bekeken worden. Het blijkt nog altijd dat veel gebruikers video's zonder geluid bekijken. Dikke tip: maak gebruik van ondertiteling, dan kan een kijker ook zonder geluid jouw video's bekijken.
Waar maak je dan TikTok's over? Over ALLES dat met jouw bedrijf te maken heeft. Een tour door het kantoor, een dag uit het leven van, de producten die je verkoopt of aanbiedt, een tutorial over het gebruik ervan, nieuwtjes en ontwikkelingen of tips en tricks. Je kunt het zo gek niet bedenken, echt niet.