Wat zijn de verschillende biedstrategieën in Google Ads?

Wat zijn de verschillende biedstrategieën in Google Ads?
Roy-1
Roy
2 min. lees plezier
pulse rechts

Er bestaan verschillende biedopties in Google Ads. Een bod is het vaste bedrag dat maximaal betaald wordt voor een klik op een advertentie. Dit bedrag wordt door de adverteerder ingesteld en door Google Ads niet overschreden. Het bod wordt gekoppeld aan zoekwoorden of advertentiegroepen. Naast dat de adverteerder het bod zelf kan bepalen, kiest hij ook voor de juiste biedstrategie.

Hoe kies je de juiste biedstrategie in Google Ads?

Een biedstrategie wordt gekozen op basis van de doelen die gesteld zijn door de adverteerder. Deze doelen sluiten vaak aan bij de bedrijfsdoelstellingen. Elke campagne speelt een rol om de bredere doelen te behalen. Elke campagne kan een ander doel hebben. Voorbeelden kunnen zijn:

  • Hogere winst
  • Meer sales of leads
  • Meer website bezoekers
  • Meer bekendheid

Voor elk doel is een andere biedstrategie geschikt. Dit is dus geheel afhankelijk van wat je wilt bereiken met de campagne. Door de juiste biedstrategie te kiezen kun je veel rendement uit je campagnes halen.

Verschillende biedstrategieën in Google Ads

Google Ads heeft 11 verschillende biedstrategieën die elk hun eigen voordelen hebben:

  1. Aantal conversies maximaliseren: Met deze optie krijg je zoveel mogelijk conversies binnen het beschikbare budget (te gebruiken bij slim bieden).
  2. Conversiewaarde maximaliseren: Hier kun je voor kiezen als je wilt optimaliseren op conversies, maar wel het volledige bedrag wilt uitgeven (te gebruiken bij slim bieden).
  3. Handmatige CPC: Met deze strategie kun je als adverteerder zelf bepalen wat je maximaal wilt betalen per klik. Dit kun je instellen per zoekwoord of advertentiegroep (om meer verkeer naar de website te halen).
  4. Doel-ROAS: Hierbij wordt het bod dat je per klik uitgeeft bepaald door de gemiddelde opbrengst per klik (ROAS Return On Ad Spend) (te gebruiken bij slim bieden).
  5. Doelvertoningspercentage: Deze optie maakt het mogelijk om bijvoorbeeld een deel (een aantal zoekwoorden) of de gehele campagne altijd boven aan de pagina met zoekresultaten te laten verschijnen (richten op zichtbaarheid).
  6. Doel-CPA: Dit is een automatische optie waarbij de adverteerder betaald per conversie. Je kunt hierbij zelf het bedrag aangeven wat je per conversie wilt betalen (te gebruiken bij slim bieden). 
  7. ECPC: Met deze optie wordt de handmatige bieding automatisch aangepast naar een bod dat waarschijnlijk leidt tot een conversie (te gebruiken bij slim bieden).
  8. Klikken maximaliseren: Google bepaalt voor jou de bieding, zodat er zoveel mogelijk klikken binnen het beschikbare budget gegenereerd worden (om meer verkeer naar de website te halen).
  9. CPM: Deze biedstrategie kun je gebruiken voor advertenties met beeld, bijvoorbeeld op YouTube of het Google Display Netwerk (richten op zichtbaarheid).
  10. dCPM: Hierbij bepaal je zelf wat het gemiddelde bedrag is dat je wilt uitgeven met 1000 vertoningen (richten op zichtbaarheid).
  11. vDPM: Dit is een handmatige biedstrategie die je kunt toepassen wanneer je graag meer naamsbekendheid, maar niet per se mee meer klikken of verkeer te genereren (richten op zichtbaarheid).

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

achtergrond contactformulier
bottom bg

Bekijk nu ook

Zoeken

Doorzoek onze website

sidemenu achtergrond
contactbg1 contactbg2