Verleden
Het verleden zijn vaak ervaringen wat de bezoeker heeft met het bedrijf. De bezoeker heeft wellicht van collega’s of vrienden gehoord dat jouw dienst goed werkt en dat het een toegevoegde waarde is.
Een call-to-action knop (CTA-knop) is een knop waarmee je een actie onderneemt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een aanmelding of bestelling. Heb je daar weleens op geklikt? Dan was het waarschijnlijk een effectieve CTA-knop.
Elke website heeft zijn eigen doel. Een webshop wilt graag dat je producten in het winkelwagentje plaatst en uiteindelijk besteld. De kapper op de hoek wil dat zijn klanten op de website een afspraken maken. Het zijn verschillende acties, maar hebben wel allebei een doel. Elke website heeft zijn eigen doel(en), maar dan moeten de bezoekers wel drukken op de knop om te bestellen of te reserveren. Het is van cruciaal belang dat die knop dan optimaal werkt.
Een CTA-knop is een mix van drie verschillende elementen:
Het verleden zijn vaak ervaringen wat de bezoeker heeft met het bedrijf. De bezoeker heeft wellicht van collega’s of vrienden gehoord dat jouw dienst goed werkt en dat het een toegevoegde waarde is.
Nu de bezoeker op de website is, kijkt hij naar het strakke en mooie design. Naast het design is het belangrijk een toegevoegde waarde te hebben. Voorbeeld:
Een bezoeker bekijkt de website van Google Drive. Het valt op dat het design er mooi en strak uitziet. Bovendien bieden zij ook nog eens een toegevoegde waarde: je kunt namelijk bestanden opslaan in de cloud.
Na het klikken komt de bezoeker er achter dat het basis account gratis is! De bezoeker is enthousiast en wilt het eens een keer proberen, want het is immers toch gratis. ‘Wie niet waagt, wie niet wint: ik klik!’
Een goede knop is te vinden door het testen van varianten. Het is handig om gebruik te maken van A/B testen. Dit betekent dat je varianten test, zoals een andere tekst in de knop of een andere kleur. Geloof het of niet, maar het conversiepercentage kan grote verschillende hebben door alleen al een andere kleur knop. Alle elementen op een rij:
De tekst in de knop of bij de knop kunnen hem maken of kraken. ‘Maak nu een vrijblijvende afspraak' kan meer opleveren dan ‘Maak afspraak’, omdat het ‘vrijblijvende' mensen sneller overhaalt. De tekst van je knop is belangrijk om de bezoeker over te halen.
De kleur van de knop is belangrijk voor het opvallen. Stel je een website voor die bijna volledig zwart is, met in het midden een gele knop. Deze knop valt dus op door zijn kleur en moet de aandacht trekken van de bezoeker. Je moet proberen hier een tactiek achter te bedenken, maar nog belangrijker: experimenteren en testen van variaties.
Gebruik foto’s die meer persoonlijk zijn dan commercieel, want hier wordt vaak doorheen geprikt. De afbeeldingen moeten aantrekkelijk zijn en vooral een goed, vertrouwd en veilig aanvoelen.
Probeer het juiste formaat te vinden voor de knop. Een te grote knop vinden mensen vaak hinderlijk en een te kleine knop valt niet genoeg op.
Het helpt vaak om iets te benadrukken. Zit er een tijd aan de aanbieding vast of zijn er een beperkt aantal beschikbaar? Laat dit weten aan de bezoekers, hierdoor creëer je een soort urgentie. De bezoeker wil vaak niet naast die aanbieding grijpen en zorgt er dan voor om sneller te klikken.
Misschien wel een van de belangrijkste elementen. De knop moet begrijpelijk zijn. Je moet helder en makkelijk kunnen vertellen wat jouw waarde is. Als je bezoekers je niet begrijpen, gaan ze ook niet klikken. Vraag aan vrienden/familie of zij kunnen uitleggen wat je met deze knop gaat bereiken. Voor jou was de knop misschien duidelijk, maar uit de feedback bleek misschien dat zij een hele andere verwachting hadden van de knop.
Je kunt nu dus aan de slag om je website te verbeteren met goede CTA-knoppen. Als je rekening houdt met deze elementen komt het vast goed. Testen en experimenteren zijn de beste manieren om tot een effectieve CTA-knop te komen. Mocht je er niet uitkomen staan wij uiteraard klaar voor hulp!
Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.