Organic Search – Dit is het verkeer dat op een organische positie in een zoekmachine geklikt heeft. Dit wordt ook wel SEO verkeer genoemd en is gratis verkeer.
Paid Search – Dit is het verkeer dat door middel van een advertentie in de zoekmachines van Google op jouw website gekomen is. Dit wordt ook wel SEA verkeer genoemd en is betaald verkeer.
Direct – Dit zijn de bezoekers die direct naar jouw website navigeren. Verkeer van bots of crawlers komen hier ook terecht, mits je daar een filter voor aangemaakt hebt.
Social – Dit zijn de bezoekers die via social media op jouw website gekomen zijn. Dit kan door zowel betaalde advertenties of gratis berichten die je op jouw pagina’s geplaatst hebt.
Referral – Dit zijn de bezoekers die via een link op een andere website op jouw website terecht zijn gekomen. Bijvoorbeeld door een blog die schrijft over jouw product of dienst en hiernaar doorlinkt.
E-mail – Dit zijn bezoekers die door middel van een e-mail op jouw website terecht gekomen zijn.
Display – Dit zijn de bezoekers die door middel van een display campagne op jouw website gekomen zijn. Dit is een betaalde vorm van adverteren via Google.
Ander advertentieverkeer – Dit zijn bezoekers dit op een andere manier dan bovengenoemd op jouw website terecht zijn gekomen. Je kunt hierbij denken aan videovertoningen.
Unavailable or other – Dit zijn bezoekers die in geen enkel ander kanaal geplaats kunnen worden. Bijvoorbeeld bezoekers die via affiliatie marketing op jouw website komen.
Het doel is dus om zoveel mogelijk bezoekers via organic search naar jouw website te laten komen. Dit is de beste gratis* optie om zoveel mogelijk verkeer op jouw website te genereren.
*Wanneer je dit door een online marketingbureau laat uitvoeren betaal je hier wel voor, omdat je dit uitbesteed. Dit is vaak in de vorm van een abonnement.