Kleurgebruik op je website
Onbewust doen kleuren wat met ons. Kleuren geven je namelijk een bepaald gevoel. Neem bijvoorbeeld het verschil in gevoel als je naar de kleuren zwart en roze kijkt. Zo geeft elke kleur zijn eigen gevoel af. Om de kleuren van jouw website en dus ook jouw huisstijl te bepalen, is het belangrijk dat je kijkt naar welk gevoel jij de websitebezoeker wil geven. De kleur roze past bijvoorbeeld niet bij een begrafenisonderneming, daarvoor in de plaats kan je beter donkerblauw gebruiken. Voor een kinderopvang kan je bijvoorbeeld de kleur roze gebruiken met andere lichte tinten om een vertrouwd gevoel af te geven. Hier zijn nog enkele andere kleuren en de emoties die ze vaak oproepen:
- Rood: passie, energie, urgentie, kan ook waarschuwingen signaleren.
- Blauw: betrouwbaarheid, rust, vertrouwen; vaak gebruikt voor banken en bedrijven.
- Groen: natuur, gezondheid, rust; ideaal voor milieu-gerelateerde en organische producten.
- Geel: optimisme, vrolijkheid, jeugdigheid; trekt aandacht en kan opwinding creëren.
- Zwart: elegantie, kracht, mysterie; geschikt voor luxe producten.
- Wit: zuiverheid, eenvoud, veiligheid; vaak gebruikt om openheid en reinheid te suggereren.
Door het juiste kleurenpalet te kiezen, kan je de gewenste stemming en boodschap van je website effectief overbrengen en de bezoekerservaring versterken.