Verstand van wat we doen
Bekijk onze certificeringen
Wat ben je blij met jouw gloednieuwe webshop! Je hoopt dat er snel veel aankopen worden gedaan. Na een maand bekijk je de resultaten op Google Analytics en je ziet dat veel consumenten de website verlaten nadat ze een product hebben toegevoegd aan hun winkelwagen, maar de aankoop niet hebben voltooid. Wat gaat er mis? Hoe kun je ervoor zorgen dat de consument zijn aankoop afrondt? Van Zwienen Internetmarketing geeft je vijf tips om de conversie van jouw winkelwagen te verbeteren.
Consumenten verlaten vaak een website zonder de aankoop te voltooien, omdat er een (in hun ogen) onduidelijk check-out proces is. Belangrijk is om van tevoren aan te geven wat je van de consument verwacht, zodat deze niet voor verrassingen komt te staan. Een voortgangsbalk kan een handige indicatie zijn van de duur van het voltooien van een aankoop. Het is ook belangrijk om de consument niet tweemaal dezelfde gegevens in te laten voeren, maar vul zoveel mogelijk informatie al zelf in. Maak daarbij duidelijk of een veld optioneel of verplicht is. Misschien nog wel het belangrijkste: maak van de primaire button de meest prominente button. Hiermee wordt de consument overgehaald om de aankoop te voltooien.
Iedereen weet het, de winkelwagen zit altijd rechtsboven in de webshop. Laat de bezoekers van je webshop hier dan ook niet naar zoeken door 'origineel' te willen zijn en jouw pagina op een andere manier in te delen. Je kan dit een ongeschreven regel binnen de e-commerce noemen. Je kent het wel, drie in de rij kassa erbij. Juist, consumenten willen niet te lang wachten voordat ze kunnen afrekenen. Zorg er dan ook voor dat de laadtijd van de pagina maximaal 2 seconden is, ook het herladen van de pagina is een heikel punt. Een consument moet de winkelwagen aan kunnen passen zonder dat de pagina herladen hoeft te worden. Less is more! Zorg ervoor dat er niet te veel onnodige informatie in de winkelwagen staat. Wat wil een consument weten bij het afrekenen:
Wat ga ik bestellen?
Wat moet ik betalen?
Wanneer heb ik mijn bestelling in huis?
Het komt vaak voor dat een consument eerst rondkijkt in de webshop en de winkelwagen gebruikt als 'wishlist'. Daarom is het fijn, als een consument terugkomt om de aankoop af te ronden, dat de winkelwagen de volgende informatie onthouden heeft:
Producttitel
Afbeelding van het product
Aantal per product
Prijs
Last but not least, neem de consument mee in het aantal stappen die voldaan moeten worden om de aankoop af te ronden.
Om de verkoop van de producten in jouw webshop te stimuleren, gebruik je de winkelroute van een bezoeker om interactie te zoeken. Laat bijvoorbeeld weten dat er nog producten in de winkelwagen staan die nog niet afgerekend zijn. Zalando doet dit door middel van een drop-down menu. Nadat het product is toegevoegd aan de winkelwagen zie je welke producten je al toegevoegd hebt en kun je ervoor kiezen om de hele winkelwagen te bekijken. Vervolgens kun je naar de kassa om af te rekenen.
Bol.com kiest ervoor om gebruik te maken van een pop-up melding. Deze melding laat gebruikers zien welke bijpassende producten er nog meer besteld kunnen worden. Vaak in combinatie met een korting, dit wordt cross-selling genoemd. Ondanks dat je korting geeft, verhoog je toch de totale waarde van de order. Dit zijn twee efficiënte manieren om interactie te zoeken met consumenten en de verkoop te bevorderen.
Een van de belangrijkste redenen voor een consument om de aankoop niet te voltooien, zijn de onverwachte kosten die in rekening gebracht worden die eerder nog niet zijn getoond of benoemd. Zorg ervoor dat je duidelijk en helder bent over prijzen en eventuele extra kosten. Een andere belangrijke reden is het niet willen aanmaken van een account. Tuurlijk begrijpt de consument dat een afleveradres en een e-mailadres voor het versturen van de bevestiging nodig zijn om een aankoop af te ronden. Voor veel is het een drempel om direct een account aan te maken, vaak word je dan overladen met ongewenste reclame. Dus mijn tip: als een account aanmaken niet nodig is voor de bedrijfsvoering, laat dit dan achterwege.
Een beetje extra overtuiging om een aankoop af te ronden kan natuurlijk nooit kwaad. Waar de één het fijn vindt om met iDEAL te betalen, vindt een ander het juist prettig om te betalen middels AfterPay. Laat de betaalmogelijkheden al in de winkelwagen zien, zodat dit geen issue is voor de consument. Ook kun je het vertrouwen van de consument verhogen met een keurmerk. Dit kan een grote investering zijn, maar verdient zich vaak snel terug. Veel gebruikte kenmerken zijn:
Thuiswinkel Waarborg
Webshop Keurmerk
Qshops
Webwinkel Keur
Deze opties zijn al een goede basis, maar door consumenten vóór jou te laten overtuigen kun je je onderscheiden ten opzichte van jouw concurrenten. Onafhankelijke partijen als Trustpilot, Feedback Company en Kiyoh zijn een goede optie om de consumentenbeoordelingen op je website weer te geven.
Ik ben natuurlijk benieuwd naar de resultaten die bovenstaande tips voor jouw webshop hebben opgeleverd, heb je zelf nog goede tips voor meer conversie op de winkelwagen of kan je wel wat extra hulp gebruiken? Neem dan contact op met Van Zwienen Internetmarketing!
Ik ben via Google bij Designpro terechtgekomen. Wat direct aansprak was de professionele uitstraling. Na het eerste contact ben ik de samenwerking aangegaan met Designpro, de medewerkers van Designpro denken graag met je mee en ik ben zeer te spreken over de service die Designpro verleent. Er wordt snel geschakeld en mijn wensen worden snel en goed opgepakt. Wat ik ook echt handig vind, is het systeembeheer, de content vullen kan ik zelf waardoor ik niet telkens contact op hoef te nemen met de websitebouwer. Designpro krijgt van mij een dik verdiende 9.
Er bestond al wel een oude website, of eigenlijk slechts een onderdeel van een portal, voor onze mooie camping in Noorwegen. Dit voldeed natuurlijk niet aan onze wensen. We wilden hiervoor dan ook graag een eigen website hebben. Op advies van een bevriende collega kwamen wij bij Designpro uit voor de realisatie van deze website.
Het ontwerp is gebaseerd op een ontwerp van een andere kennis van mij, deze is goed overgenomen en aangevuld waar nodig door Jasper van Designpro. We hebben dan ook veel direct contact gehad met deze Front-end developer, wat leidde tot het huidige resultaat. Onze complimenten over het resultaat. Wij zijn 100% blij! Een 9 is dan ook minimaal ons cijfer.
Wij zijn bij Designpro terecht gekomen omdat wij een lokaal bedrijf zochten met kennis van het inrichten van websites.
Onze opdracht voor Designpro was om een website te bouwen, die modern en slank was. Dat wil zeggen met adequate informatie maar zonder overbodige ballast. Dat is prima gelukt. De website is overzichtelijk en door ons, als relatieve leken, makkelijk te beheren.
De samenwerking met Designpro is prima; de lijntjes zijn kort en er is persoonlijke aandacht over en weer.
Wij bevelen Designpro van harte aan.
Onze website is ontworpen en gerealiseerd door Designpro, de keuze om ook online marketing bij Designpro onder te brengen was snel gemaakt. In onze branche hebben we naam gemaakt, ons doel is dan ook om onze naamsbekendheid in tact te houden. Daarnaast willen we ook goed gevonden worden door particulieren.
Na een start met lager resultaat kunnen we zeggen dat het de goede kant op gaat en we gevonden worden! Designpro heeft zich vanaf dag 1 ingezet voor ons en daar zijn we dan ook heel blij mee. De samenwerking vinden wij nu heel goed tot bijna perfect te noemen. Het valt ons op dat degene die ons bezoekt heel goed bekend is met de materie, en de dienst verleent op uiterst gepaste wijze. Acties die besproken zijn, worden meteen ondernomen en doorgezet. Ga zo door! - Onder druk de Beste!