slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
17 februari 2022
4 min. lees plezier
Designpro.nl

A/B testen: ‘wat is het effect op mijn websitebezoekers van deze aanpassing?’

Als je jezelf de vraag stelt: ‘wat is het effect op mijn websitebezoekers van deze aanpassing?’, is A/B testen de perfecte oplossing voor jou. Door een A/B test uit te voeren op je website, kun je namelijk precies zien wat voor effect de verandering op jouw websitebezoekers heeft. Je laat het ene deel van de websitebezoekers namelijk versie A zien, de website zonder aanpassing en het andere deel laat je versie B zien, de website met aanpassing. Op deze manier kun je meten of er verschil in gedrag van de websitebezoekers zit en of de aanpassing aan de website het gewenste effect voor jou teweeg heeft gebracht.

Hoe werkt A/B testen dan precies?

Als je een A/B test wil uitvoeren op je website, moet je eerst goed nagaan voor jezelf wat je precies wil testen. Twijfel je bijvoorbeeld of de call to action wel opvallend en duidelijk genoeg is? Of denk je dat een groene menubalk voor betere resultaten zorgt dan een grijze menubalk? Als je de aanpassing die je wilt maken voor jezelf duidelijk hebt, kun je je doel bepalen: in welke mate wil jij het verschil in gedrag van de websitebezoekers zien, om te constateren dat jouw verandering het gewenste effect heeft? Je doel kan bijvoorbeeld zijn dat tien websitebezoekers op de aangepaste call to action hebben geklikt, tegenover twee websitebezoekers die op de onaangepaste call to action hebben geklikt. Dan heeft de aangepaste call to action gewerkt en kun je dit aanpassen op je huidige website. Op deze manier pas je jouw website aan op het gedrag van jouw websitebezoekers. Win-winsituatie, toch?

Hoe voer je een A/B test op jouw website uit?

Om een A/B test uit te voeren op je website, heb je een programma nodig. Een voorbeeld hiervan is Google Optimize. Google Optimize of een ander programma kan websitebezoekers namelijk de verschillende versies van de website laten zien. Dus als twee personen tegelijk de website bezoeken, kan het zo zijn dat de ene persoon de website zonder aanpassing ziet en de andere persoon de website met aanpassing. Zo kun je real time de resultaten van versie A en versie B zien. Daarnaast is het ook mogelijk om van alles in te stellen over jouw target groep. Waar mogen de deelnemers van jouw A/B test bijvoorbeeld vandaan komen? Of welke browser moeten zij gebruiken om deel te mogen nemen aan de A/B test?

Tips en tricks voor een betrouwbare A/B test

Als je een A/B test wil uitvoeren is het belangrijk dat je onderstaande tips en tricks nog even doorleest. Je wil natuurlijk niet dat jouw resultaten niet betrouwbaar zijn.

  • Voer één test en één verandering tegelijk op de website uit. Als je meerdere testen en veranderingen tegelijk uitvoert, weet je niet door welke verandering het verschil in gedrag van de websitebezoekers komt.
  • Laat de test lang genoeg lopen. Doe dit minimaal twee weken en bekijk dan of je A/B test door genoeg websitebezoekers zijn uitgevoerd.
  • Bepaal van tevoren dan ook hoeveel websitebezoekers er in jouw testgroep moeten zitten.
  • Om je zo goed mogelijk voor te bereiden op een A/B test maar ook op andere soort testen, kun je een testkaart invullen. Deze helpt je bij het uitzetten van jouw test en het zo goed mogelijk formuleren hiervan.

Voorbeeld van een testkaart

Als je iets wil testen is het belangrijk dat je vooraf alles goed uitwerkt. Het is natuurlijk zonde als je test uiteindelijk niet betrouwbaar is en je het werk voor niks hebt gedaan. Het invullen van een testkaart helpt je hierbij. Door het invullen van de testkaart denk je na wat je precies gaat testen, hoe je de test uit gaat voeren, wat je zelf denkt dat de uitkomst zal zijn en wanneer jij hierin gelijk hebt. Dit laatste is belangrijk om van tevoren vast te stellen, zodat je aan het eind van de test niet genoegen neemt met tegenvallende resultaten. De resultaten moeten overtuigend genoeg zijn om de aanpassing te implementeren en moeten geen toevallig gelukkige resultaten zijn. Hieronder vind je een voorbeeld van een ingevulde testkaart van een A/B test.

AB-test-testkaart

A/B test door Designpro

Wil jij graag een kleine verandering aanbrengen op je website, maar wil je eerst graag weten wat voor effect dit heeft op jouw websitebezoekers? Voer dan een A/B test uit. Doe dit zelf met behulp van bovenstaande uitleg of neem contact op met Designpro. Wij kunnen jouw vragen over A/B testen beantwoorden en kunnen kijken of dit ook relevant voor jouw website is.

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Gecertificeerd Google Partner

Gecertificeerd Google Partner

Bij Designpro zijn we trots op onze status als Google partner, een erkenning die onze toewijding...

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info
leadinfo-logo
Leadinfo Partner

Leadinfo Partner

Meer info
downloadbelco-logo
Belco Partner

Belco Partner

Meer info
mollie-logo
Mollie Partner

Mollie Partner

Meer info
microsoft365-logo
Microsoft 365 Partner

Microsoft 365 Partner

Meer info
spotler_logo
Spotler

Spotler

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 27 jaar Actief op het web
  • 3200 + Klanten gingen u voor
  • 8500 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2024 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro

Stel hier je vraag!

Of neem contact met ons op via: