Verstand van wat we doen
Bekijk onze certificeringen
Als je jezelf de vraag stelt: ‘wat is het effect op mijn websitebezoekers van deze aanpassing?’, is A/B testen de perfecte oplossing voor jou. Door een A/B test uit te voeren op je website, kun je namelijk precies zien wat voor effect de verandering op jouw websitebezoekers heeft. Je laat het ene deel van de websitebezoekers namelijk versie A zien, de website zonder aanpassing en het andere deel laat je versie B zien, de website met aanpassing. Op deze manier kun je meten of er verschil in gedrag van de websitebezoekers zit en of de aanpassing aan de website het gewenste effect voor jou teweeg heeft gebracht.
Als je een A/B test wil uitvoeren op je website, moet je eerst goed nagaan voor jezelf wat je precies wil testen. Twijfel je bijvoorbeeld of de call to action wel opvallend en duidelijk genoeg is? Of denk je dat een groene menubalk voor betere resultaten zorgt dan een grijze menubalk? Als je de aanpassing die je wilt maken voor jezelf duidelijk hebt, kun je je doel bepalen: in welke mate wil jij het verschil in gedrag van de websitebezoekers zien, om te constateren dat jouw verandering het gewenste effect heeft? Je doel kan bijvoorbeeld zijn dat tien websitebezoekers op de aangepaste call to action hebben geklikt, tegenover twee websitebezoekers die op de onaangepaste call to action hebben geklikt. Dan heeft de aangepaste call to action gewerkt en kun je dit aanpassen op je huidige website. Op deze manier pas je jouw website aan op het gedrag van jouw websitebezoekers. Win-winsituatie, toch?
Om een A/B test uit te voeren op je website, heb je een programma nodig. Een voorbeeld hiervan is Google Optimize. Google Optimize of een ander programma kan websitebezoekers namelijk de verschillende versies van de website laten zien. Dus als twee personen tegelijk de website bezoeken, kan het zo zijn dat de ene persoon de website zonder aanpassing ziet en de andere persoon de website met aanpassing. Zo kun je real time de resultaten van versie A en versie B zien. Daarnaast is het ook mogelijk om van alles in te stellen over jouw target groep. Waar mogen de deelnemers van jouw A/B test bijvoorbeeld vandaan komen? Of welke browser moeten zij gebruiken om deel te mogen nemen aan de A/B test?
Als je een A/B test wil uitvoeren is het belangrijk dat je onderstaande tips en tricks nog even doorleest. Je wil natuurlijk niet dat jouw resultaten niet betrouwbaar zijn.
Als je iets wil testen is het belangrijk dat je vooraf alles goed uitwerkt. Het is natuurlijk zonde als je test uiteindelijk niet betrouwbaar is en je het werk voor niks hebt gedaan. Het invullen van een testkaart helpt je hierbij. Door het invullen van de testkaart denk je na wat je precies gaat testen, hoe je de test uit gaat voeren, wat je zelf denkt dat de uitkomst zal zijn en wanneer jij hierin gelijk hebt. Dit laatste is belangrijk om van tevoren vast te stellen, zodat je aan het eind van de test niet genoegen neemt met tegenvallende resultaten. De resultaten moeten overtuigend genoeg zijn om de aanpassing te implementeren en moeten geen toevallig gelukkige resultaten zijn. Hieronder vind je een voorbeeld van een ingevulde testkaart van een A/B test.
Wil jij graag een kleine verandering aanbrengen op je website, maar wil je eerst graag weten wat voor effect dit heeft op jouw websitebezoekers? Voer dan een A/B test uit. Doe dit zelf met behulp van bovenstaande uitleg of neem contact op met Designpro. Wij kunnen jouw vragen over A/B testen beantwoorden en kunnen kijken of dit ook relevant voor jouw website is.
Ik ben via Google bij Designpro terechtgekomen. Wat direct aansprak was de professionele uitstraling. Na het eerste contact ben ik de samenwerking aangegaan met Designpro, de medewerkers van Designpro denken graag met je mee en ik ben zeer te spreken over de service die Designpro verleent. Er wordt snel geschakeld en mijn wensen worden snel en goed opgepakt. Wat ik ook echt handig vind, is het systeembeheer, de content vullen kan ik zelf waardoor ik niet telkens contact op hoef te nemen met de websitebouwer. Designpro krijgt van mij een dik verdiende 9.
Er bestond al wel een oude website, of eigenlijk slechts een onderdeel van een portal, voor onze mooie camping in Noorwegen. Dit voldeed natuurlijk niet aan onze wensen. We wilden hiervoor dan ook graag een eigen website hebben. Op advies van een bevriende collega kwamen wij bij Designpro uit voor de realisatie van deze website.
Het ontwerp is gebaseerd op een ontwerp van een andere kennis van mij, deze is goed overgenomen en aangevuld waar nodig door Jasper van Designpro. We hebben dan ook veel direct contact gehad met deze Front-end developer, wat leidde tot het huidige resultaat. Onze complimenten over het resultaat. Wij zijn 100% blij! Een 9 is dan ook minimaal ons cijfer.
Wij zijn bij Designpro terecht gekomen omdat wij een lokaal bedrijf zochten met kennis van het inrichten van websites.
Onze opdracht voor Designpro was om een website te bouwen, die modern en slank was. Dat wil zeggen met adequate informatie maar zonder overbodige ballast. Dat is prima gelukt. De website is overzichtelijk en door ons, als relatieve leken, makkelijk te beheren.
De samenwerking met Designpro is prima; de lijntjes zijn kort en er is persoonlijke aandacht over en weer.
Wij bevelen Designpro van harte aan.
Onze website is ontworpen en gerealiseerd door Designpro, de keuze om ook online marketing bij Designpro onder te brengen was snel gemaakt. In onze branche hebben we naam gemaakt, ons doel is dan ook om onze naamsbekendheid in tact te houden. Daarnaast willen we ook goed gevonden worden door particulieren.
Na een start met lager resultaat kunnen we zeggen dat het de goede kant op gaat en we gevonden worden! Designpro heeft zich vanaf dag 1 ingezet voor ons en daar zijn we dan ook heel blij mee. De samenwerking vinden wij nu heel goed tot bijna perfect te noemen. Het valt ons op dat degene die ons bezoekt heel goed bekend is met de materie, en de dienst verleent op uiterst gepaste wijze. Acties die besproken zijn, worden meteen ondernomen en doorgezet. Ga zo door! - Onder druk de Beste!