slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
DesignPro-KristelvanDijk-Portret 3a
Lisanne
8 november 2021
3 min. lees plezier
Designpro.nl

Above the fold: de eerste indruk

Above the fold geeft een eerste indruk aan de websitebezoeker over je website. Het is het eerste wat ze zien als ze jouw website openen, nog voordat ze naar beneden scrollen. Je wilt dat ze in één oogopslag kunnen zien waar jouw website over gaat. Tenslotte wil je dat het uitnodigt om verder te kijken op je website en dat ze de informatie vinden waarnaar ze op zoek zijn.

Op websites is de scheidslijn tussen ‘above the fold’ en ‘below the fold’ (onder de lijn) veel lastiger te bepalen dan bij kranten waar oorspronkelijk het begrip vandaan komt. Websites worden op verschillende apparaten bekeken die allemaal een ander formaat hebben. Daarnaast kunnen mensen zelf de grootte van de weergave van de website bepalen op de computer, tablet of mobiele telefoon. Sommige zoomen in omdat zij een groter lettertype willen, maar zien dan wel minder van de website. Anderen zoomen weer uit en zien juist een groter gedeelte van de website.

Oorsprong van above the fold

Above the fold is een begrip dat oorspronkelijk uit de krantenwereld komt. Het betekent ‘boven de lijn’. Een krant wordt altijd dubbelgevouwen en alles wat boven de vouwlijn staat is ‘above the fold’. De krantenberichten die daar staan moeten de aandacht van de lezers trekken. Je kunt daar de meest belangrijke berichten vinden.

In een krant staan ook veel advertenties, wil jij een advertentie plaatsen above the fold, dan kost dit veel meer geld dan ‘below the fold’ oftewel ‘onder de lijn’. Tenslotte valt je advertentie bovenaan de pagina veel meer op dan wanneer hij onderaan de pagina staat.

Zijn er regels voor above the fold?

Er zijn ook regels voor above the fold content waaraan voldaan moet worden. De content moet het volgende bevatten:

  • De content moet SEO geoptimaliseerd zijn
  • De pagina moet een duidelijke header, afbeelding of ondertitel bevatten zodat je in één oogopslag kunt zien waar de website overgaat
  • Above the fold content moeten interne links bevatten

Heeft above the fold effect op SEO?

Ja, above the fold heeft effect op je SEO. Als jouw above the fold content niet duidelijk is, heb je een hoger bouncepercentage, dit houdt in dat mensen die je website bezoeken maar één pagina bekijken en daarna direct weer wegklikken. Een hoger bouncepercentage heeft een negatief effect op je SEO-positie. De crawl bots van Google en je website bezoekers beoordelen en analyseren namelijk aan de hand van de above the fold content je website. Willen ze verder kijken rondkijken op je website? Of gaan ze liever naar een andere website omdat je content onduidelijk is.

Hoe kan ik mijn above the fold content verbeteren?

Er zijn verschillende manieren waarop je deze content kunt verbeteren. Hierbij kun je denken aan:

  • Zorg voor duidelijke content die geoptimaliseerd is voor zowel crawl bots van Google als voor de websitebezoeker. Wanneer jouw above the fold content onduidelijk of rommelig is, zullen je websitebezoekers al gauw naar de concurrent gaan
  • Moeten website bezoekers contact met je opnemen? Zorg ervoor dat het duidelijk is hoe zij dit moeten doen. Als het onduidelijk is zijn ze geneigd om verder te zoeken op internet.
  • Een ‘call to action’ plaatsen, dit houdt in dat je de website bezoeker probeert aan te zetten tot een actie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een offerte aanvragen of door het ophalen van informatie
  • Kies voor een opvallende titel, die mensen aanspreekt
  • Afbeeldingen kunnen een positief effect hebben

Voldoet jouw website hieraan?

Is de above the fold content op jouw website interessant genoeg voor jouw bezoekers of kan dit nog wel wat aandacht gebruiken? Met de bovenstaande tips kun je direct zelf aan de slag. Weet je niet precies hoe en kun je wel wat hulp gebruiken? Schakel dan de professionals van Designpro in. Wij weten als geen ander hoe je de content op jouw website kunt optimaliseren. Neem contact met ons op. Spreken we elkaar snel?

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Gecertificeerd Google Partner

Gecertificeerd Google Partner

Bij Designpro zijn we trots op onze status als Google partner, een erkenning die onze toewijding...

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info
leadinfo-logo
Leadinfo Partner

Leadinfo Partner

Meer info
downloadbelco-logo
Belco Partner

Belco Partner

Meer info
mollie-logo
Mollie Partner

Mollie Partner

Meer info
microsoft365-logo
Microsoft 365 Partner

Microsoft 365 Partner

Meer info
spotler_logo
Spotler

Spotler

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 27 jaar Actief op het web
  • 3200 + Klanten gingen u voor
  • 8500 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2024 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro

Stel hier je vraag!

Of neem contact met ons op via: