Verstand van wat we doen
Bekijk onze certificeringen
Adverteren via Facebook? Jouw producten promoten via Instagram? Bereik zo veel mogelijk mensen of zorg voor likes van jouw post. Wat ga jij bereiken met het adverteren via Instagram en Facebook?
Met honderden mogelijkheden, ontelbaar veel doelgroepen en advertentiemogelijkheden kunnen we een heel boekwerk schrijven over het adverteren op Facebook en Instagram.
Graag leg ik je uit welke 3 elementen de basis vormen voor jouw Facebook campagne.
Wil je meer weten? Dan kun je altijd contact met ons opnemen.
Om inzicht te krijgen in de mogelijkheden om te adverteren op Facebook en/of Instagram is het handig om te weten hoe de structuur van een campagne is opgebouwd. Je begint met een Campagne, hieronder hangen 1 of meerdere advertentiesets met ieder hun eigen advertentie(s).
Hier bepaal je het doel van de campagne.
Hier bepaal je onder andere de doelgroep/ jouw targeting, tijdsplanning en plaatsingen.
Welke advertentiemogelijkheden je hebt, hangt af van je gekozen doel. Of de door jouw gewenste combinatie van advertentietypen en campagnedoelen matcht, kun je altijd bij ons navragen.
Oké, je hebt het besloten, je gaat een advertentie opzetten via Facebook. Uit welke type advertenties kun je dan kiezen?
Bij Designpro zetten wij veel Facebook advertenties op voor onze klanten om vacatures te promoten. Hiervoor gebruiken wij de meest eenvoudige versie:
We maken een mooie advertentie waarin vaak het logo, het product/dienst en dergelijke worden meegenomen.
Maar er zijn veel meer advertentietypen mogelijk:
Heb jij een mooie bedrijfsvideo? Een video van jouw product? Ook deze kun je inzetten als advertentie. Video valt beter op dan afbeeldingen!
Meerdere foto’s achter elkaar of een video laten zien? Een Facebook diavoorstelling kan worden gecombineerd met geluid.
Met een carrousel kun je meerdere afbeeldingen op een rij zetten. Elke afbeelding krijgt een eigen kaart met kop, omschrijving en URL. Zo kun je bijvoorbeeld meerdere producten uit jouw collectie tonen.
Dit is geen advertentietype op zich. Maar een mogelijkheid om aan je advertentie te hangen. Door te klikken op een van jouw advertenties, openen mensen een advertentie op volledig (mobiel) scherm.
Met de collectie laat je meerdere producten zien, deze openen in een instant Experience.
Naast het kiezen van een type advertentie is het belangrijk om te weten welk doel je wilt bereiken met jouw advertentie.
Merkbekendheid bereik mensen die zeer waarschijnlijk zijn geïnteresseerd in jouw product/dienst
Bereik | Bereik max. aantal mensen binnen jouw targeting | |
Verkeer | Genereer verkeer naar de website | |
Leads genereren | Genereer leads, bijv. door Facebook formulieren toe te voegen aan de advertenties (mensen vullen jouw formulier in via Facebook zelf) | |
Video weergaven | Max. aantal weergaven van jouw video | |
Chatberichten | Genereen meer contactopnames door middel van Facebook Messenger | |
Conversies | Geneer online aankopen in jouw webshop/ contact opnames en ander belangrijke acties. | |
Betrokkenheid | Geneer betrokkenheid bij de post of pagina |
Door het kiezen van het juiste doel, target Facebook de advertenties op mensen die zeer waarschijnlijk zullen voldoen aan de door jou gewenste actie.
Start nu jouw Instagram Campagne
Als je weet wat jouw advertentie materiaal is en je weet wat je wil bereiken met de Instagram/ Facebook campagne, is het handig om te weten op wie jij je wilt richten met jouw advertentie. Verkoop jij make-up via jouw webshop? Dan is het aannemelijk dat jij je wilt richten op vrouwen vanaf 18 jaar. Maar als jij een eigen restaurant hebt, wil je misschien jouw nieuwe menukaart wel onder de aandacht brengen bij mensen in een straal van 10 km?
Daarbij is het mogelijk om bepaalde groepen juist uit te sluiten. Zo wil je misschien wel Noord-Holland meenemen in de targeting. Maar is Amsterdam je te druk en lever je daar jouw producten liever niet. Of misschien wil je alleen nieuwe klanten bereiken en sluit je graag mensen die jouw Facebookpagina leuk vinden uit van het bereik van jouw advertentie.
Je kunt targeten en uitsluiten op:
Naast het specificeren van de doelgroep, kun je aangeven waar en wanneer jij jouw advertenties wél en niet wil laten zien.
Op de vraag waar, kun je kiezen uit:
Op de vraag wanneer kun jij zelf tijden en dagen bepalen. Als restaurant wil je misschien alleen ’s avonds promoten terwijl een bloemist misschien juist een actie voor vroege vogels in de ochtenduurtjes begint.
De drie kernwaarde voor een advertentie via Facebook en Instagram zijn: Advertentiemateriaal, campagnedoel en targeting/doelgroep.
Wil je hulp bij het opzetten van jouw eerste Facebook/Instagram campagne? De marketeers van Designpro staan voor je klaar en denken graag met je mee.