slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
DesignPro-KristelvanDijk-Portret 3a
Lisanne
22 juli 2020
3 min. lees plezier
Designpro.nl

SEO en SEA, een combinatie van beide zorgt voor de beste resultaten!

Wij merken dat er vaak een keuze wordt gemaakt tussen investeren in online adverteren (SEA) of zoekmachine optimalisatie (SEO). Dat is zonde! Uit de praktijk blijkt dat een combinatie van beide de beste resultaten kan garanderen. Natuurlijk begrijpen wij als geen ander dat er een flink budget nodig is om zowel SEA én SEO toe te passen. Zeker als je dat laatste door een online marketing bureau laat uitvoeren. Er zijn talloze online cursussen die je leren hoe je SEA of SEO voor jouw bedrijf in kunt zetten. Heb je zelf de ervaring niet of gewoon wat extra hulp nodig, laat je dan adviseren door een online marketing specialist. Ben je wel toe aan de volgende stap? Dan vertel ik je graag hoe jij SEA en SEO zo optimaal mogelijk kunt inzetten!

Maak de resultaten inzichtelijk

Beide opties hebben de mogelijkheid om de resultaten inzichtelijk te maken. Zorg ervoor dat jouw doelen in Google Ads en Google Analytics goed ingesteld zijn. Wanneer je gebruik maakt van beide, dan kun je deze ook aan elkaar koppelen. Het optimaliseren van je online advertenties kan via Google Ads. Het inzien van zowel de resultaten van de online advertenties als van de zoekmachine optimalisatie kun je in Google Analytics terugvinden, mits deze aan elkaar gekoppeld zijn én je de juiste doelen ingesteld hebt.

Gebruik de resultaten om SEO en SEA te optimaliseren

Zie je dat bepaalde advertenties of misschien wel zoekwoorden veel bezoekers trekken of veel conversies realiseren. Zorg ervoor dat je je hier dan ook op richt in de zoekmachine optimalisatie. In Google Search Console kun je zien via welke organische zoektermen gebruikers op jouw website terecht zijn gekomen. Kies de zoekwoorden waar het meest op gezocht wordt en breid daarmee je Google Ads campagnes uit.

Doe vooraf research

Ga je voor het eerst starten met SEO en SEA? Start dan met een zoekwoordenonderzoek. Een zoekwoorden analyse is de activiteit waarbij je gebruikmakend van verschillende tools alle relevante zoektermen achterhaalt. Relevante zoekopdrachten zijn de zoektermen die klanten gebruiken in Google om producten of diensten van jouw bedrijf te zoeken. Dit zoekwoordenonderzoek is gebaseerd op jouw website en gerelateerde zoekopdrachten. Via een handige tool in Google Ads (zoekwoordplanner) kun je bekijken hoeveel er maandelijks op de door jou gekozen zoekwoorden gezocht wordt en wat de concurrentie hierop is. Google geeft ook andere opties aan waar je zelf misschien nog niet aan gedacht hebt. Kies voor een combinatie van short- en longtail-zoekwoorden en verwerk deze in zowel SEA als SEO.

/zoekwoordenonderzoek-voorbeeld-designpro

Gebruik relevante bestemmingspagina’s

Google Ads werkt met een zogenoemde kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore wordt gebaseerd op de ervaring op de bestemmingspagina, relevantie van de advertenties, de verwachte CTR (click through rate) en de gemiddelde kwaliteitsscore. Waar je zelf op kunt letten om deze score zo hoog mogelijk te houden:

  • De relevantie van het zoekwoord m.b.t. de bestemmingspagina
  • De laadtijd van de bestemmingspagina
  • De gebruiksvriendelijkheid van de landingspagina
  • De relevantie van de advertentietekst bij de zoekopdracht
  • Gebruik van voldoende, relevante advertentie extensies

Wanneer je aan deze punten voldoet kun je minder kosten per klik realiseren voor je advertentie, maar wel hoog in de zoekresultaten van Google terecht komen. In het voorbeeld zie je rechts drie kolommen. De eerste geeft de kwaliteitsscore weer, de tweede de ervaring op de bestemmingspagina en de derde de advertentie relevantie. Vallen de resultaten je tegen? Dan is er werk aan de winkel!

kwaliteits-score-voorbeeld-designpro

Optimaliseer de metagegevens van jouw website

Heeft de bestemmingspagina van jouw meta-gegevens-voorbeeld-designprowebsite een sterke titel en meta omschrijving? Dan is de kans groot dat de organische doorklikratio van die pagina hoog is. Is dit niet het geval? Kijk dan eens naar de advertenties in Google Ads die een hoge CTR hebben en pas die titels en omschrijvingen ook toe in de metagegevens van jouw website. Maak verschillende advertenties aan om te testen welke titels en omschrijvingen het beste werken. Gebruik de resultaten hiervan voor het optimaliseren van de titels en meta omschrijvingen.

Via Google Search Console kun je een rapport uitdraaien die de CTR per pagina aangeeft. Start met de pagina’s met een gemiddeld lage CTR. Hierdoor kun je beter meten of de aanpassingen die je doet effect hebben.

Ga voor het beste resultaat

Door zowel SEA als SEO in te zetten, kun je dus het beste resultaat behalen. Succes met het toepassen van deze tips en tricks! 

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Gecertificeerd Google Partner

Gecertificeerd Google Partner

Bij Designpro zijn we trots op onze status als Google partner, een erkenning die onze toewijding...

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info
leadinfo-logo
Leadinfo Partner

Leadinfo Partner

Meer info
downloadbelco-logo
Belco Partner

Belco Partner

Meer info
mollie-logo
Mollie Partner

Mollie Partner

Meer info
microsoft365-logo
Microsoft 365 Partner

Microsoft 365 Partner

Meer info
spotler_logo
Spotler

Spotler

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 27 jaar Actief op het web
  • 3200 + Klanten gingen u voor
  • 8500 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2024 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro

Stel hier je vraag!

Of neem contact met ons op via: