Verstand van wat we doen
Bekijk onze certificeringen
Oftewel in het Nederlands: verouderde content verwijderen. Laten we beginnen met waarom deze tool zo handig is en waarvoor je deze tool nodig hebt. We willen natuurlijk niet dat je verkeerde of verouderde informatie verspreid op het internet. Het is belangrijk dat jouw informatie of eventuele voorraad van jouw webshop up-to-date is.
Verder gebruik je deze tool:
Deze tool gebruik je wanneer je de pagina of afbeelding al verwijdert of aangepast hebt, maar deze nog wel vindbaar is in de Google-zoekresultaten. Zijn er juridische redenen waarom de oude content verwijdert moeten worden? Dan moet je gebruik maken van een andere manier. Je dient dan een verzoek tot verwijderen in te dienen bij Google zelf.
De content removal tool van Google is dus bedoeld voor het verwijderen van verouderde content van verwijderde pagina’s van websites of webshops met content en/of afbeeldingen die niet meer nodig zijn. De do's hebben we bovenstaand natuurlijk al besproken dus laten we nu verder gaan met de don’ts. Wanneer is de content removal tool van Google minder geschikt?
Door je content up-to-date en relevant te houden kom je betrouwbaar over bij je (potentiële) klanten. Als dit niet het geval is, dan is de kans groot dat je (potentiële) klanten en/of bezoekers kwijtraakt.
Je kunt hier gebruik maken van de tool!
Om misbruik te voorkomen moet je ingelogd zijn met een Google-account om de tool te gebruiken. Om het verzoek in te kunnen dienen geef je de afbeelding of de URL van de pagina op, het kan voorkomen dat Google nog om aanvullende informatie zal vragen. Je verzoek is dan ingediend, gedurende de tijd die Google nodig heeft om jouw verzoek in behandeling te nemen kun je de status van je verzoek monitoren.
Als je verzoek wordt goedgekeurd door één van de medewerkers van Google dan is de pagina of afbeelding niet meer beschikbaar en wordt de pagina of afbeelding ook niet meer weergegeven in de Google zoekresultaten. Als de pagina nog steeds beschikbaar is, maar is gewijzigd, worden het fragment en het gecachte resultaat verwijderd uit de zoekresultaten. Ze worden beide vernieuwd als de indexering van Google de pagina opnieuw bezoekt. In de tussentijd is de pagina nog steeds vindbaar in de Google-zoekresultaten. Als je verzoek is afgewezen dan stuurt Google je netjes door naar een link waarin uitleg wordt weergegeven waarom je verzoek is afgewezen.
Het gaat er bij betrouwbaarheid dan ook om dat je accuraat bent en de bezoekers voorziet van de juiste informatie. Wanneer je oude content verwijdert van het internet zullen je bezoekers jou als een betrouwbare bron beschouwen en voorkom je dat bezoekers de verkeerde informatie of eventueel productvoorraad constateren. Kom je er zelf niet uit en heb je extra hulp nodig? Neem dan contact op met Designpro, onze marketingspecialisten helpen je hier graag bij!