slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
shannon-staand
Shannon Kempers
17 november 2021
3 min. lees plezier
Designpro.nl

De content removal tool van Google

Oftewel in het Nederlands: verouderde content verwijderen. Laten we beginnen met waarom deze tool zo handig is en waarvoor je deze tool nodig hebt. We willen natuurlijk niet dat je verkeerde of verouderde informatie verspreid op het internet. Het is belangrijk dat jouw informatie of eventuele voorraad van jouw webshop up-to-date is.

Verder gebruik je deze tool:

  • Wanneer je de adresgegevens van je website of webshop hebt aangepast.
  • Wanneer je de contactgegevens van je website of webshop hebt aangepast.
  • Wanneer je een product of dienst niet meer aanbiedt, maar deze nog wel vindbaar zijn in de zoekresultaten van Google.
  • Wanneer een externe website of webshop content over jouw bedrijf weigert te verwijderen.
  • Wanneer promoties van bijvoorbeeld een oude actie of prijsverlaging nog zichtbaar zijn in de zoekresultaten.

Deze tool gebruik je wanneer je de pagina of afbeelding al verwijdert of aangepast hebt, maar deze nog wel vindbaar is in de Google-zoekresultaten. Zijn er juridische redenen waarom de oude content verwijdert moeten worden? Dan moet je gebruik maken van een andere manier. Je dient dan een verzoek tot verwijderen in te dienen bij Google zelf.

Dos and don'ts

De content removal tool van Google is dus bedoeld voor het verwijderen van verouderde content van verwijderde pagina’s van websites of webshops met content en/of afbeeldingen die niet meer nodig zijn. De do's hebben we bovenstaand natuurlijk al besproken dus laten we nu verder gaan met de don’ts. Wanneer is de content removal tool van Google minder geschikt?

  • Als je een geverifieerde eigenaar van Search Console bent (dan kun je namelijk gebruik maken van een andere tool?)
  • Je denkt dat de informatie op de pagina onjuist, illegaal, is.
  • Je wilt een zoekresultaat definitief verwijderen voor een URL die openbaar toegankelijk is.
  • Wanneer een pagina alleen opnieuw geïndexeerd hoeft te worden.
  • Als de informatie nog steeds op een bestaande pagina staat. (Voor meer informatie over het alsnog verwijderen van informatie die op een live pagina staat kun je terecht bij het helpcentrum van Google)

Door je content up-to-date en relevant te houden kom je betrouwbaar over bij je (potentiële) klanten. Als dit niet het geval is, dan is de kans groot dat je (potentiële) klanten en/of bezoekers kwijtraakt.

Je kunt hier gebruik maken van de tool!

Maar hoe nu verder? Hoe maakt Google dit mogelijk?

Om misbruik te voorkomen moet je ingelogd zijn met een Google-account om de tool te gebruiken. Om het verzoek in te kunnen dienen geef je de afbeelding of de URL van de pagina op, het kan voorkomen dat Google nog om aanvullende informatie zal vragen. Je verzoek is dan ingediend, gedurende de tijd die Google nodig heeft om jouw verzoek in behandeling te nemen kun je de status van je verzoek monitoren.

Als je verzoek wordt goedgekeurd door één van de medewerkers van Google dan is de pagina of afbeelding niet meer beschikbaar en wordt de pagina of afbeelding ook niet meer weergegeven in de Google zoekresultaten. Als de pagina nog steeds beschikbaar is, maar is gewijzigd, worden het fragment en het gecachte resultaat verwijderd uit de zoekresultaten. Ze worden beide vernieuwd als de indexering van Google de pagina opnieuw bezoekt. In de tussentijd is de pagina nog steeds vindbaar in de Google-zoekresultaten. Als je verzoek is afgewezen dan stuurt Google je netjes door naar een link waarin uitleg wordt weergegeven waarom je verzoek is afgewezen.

Zorg ervoor dat jouw content up-to-date is

Het gaat er bij betrouwbaarheid dan ook om dat je accuraat bent en de bezoekers voorziet van de juiste informatie. Wanneer je oude content verwijdert van het internet zullen je bezoekers jou als een betrouwbare bron beschouwen en voorkom je dat bezoekers de verkeerde informatie of eventueel productvoorraad constateren. Kom je er zelf niet uit en heb je extra hulp nodig? Neem dan contact op met Designpro, onze marketingspecialisten helpen je hier graag bij!

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Google partner

Google partner

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info
leadinfo-logo
Leadinfo Partner

Leadinfo Partner

Meer info
downloadbelco-logo
Belco Partner

Belco Partner

Meer info
mollie-logo
Mollie Partner

Mollie Partner

Meer info
microsoft365-logo
Microsoft 365 Partner

Microsoft 365 Partner

Meer info
spotler_logo
Spotler

Spotler

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 25 jaar Actief op het web
  • 2250 + Klanten gingen u voor
  • 6200 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2021 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro