Wat zijn de belangrijke webdesign trends op dit moment?

De belangrijkste webdesign trends van nu
Jacco-1
Jacco
4 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Het design van je website is het eerste wat je websitebezoeker ziet op jouw website. Wat zijn de kleuren en hoe is de website ingericht? Dit zorgt voor de eerste indruk die je jouw websitebezoeker geeft. Zoals je misschien wel weet is een eerste indruk heel belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan de eerste indruk die je krijgt van bijvoorbeeld een restaurant. Denk je gelijk als je binnenloopt: wow? Of valt het tegen als je binnenloopt? Als het je tegenvalt, is er voor het restaurant werk aan de winkel, want de kans dat jij daarna nog terugkomt, is een stuk kleiner. Hetzelfde geldt voor een website. Is jouw websitebezoeker gelijk enthousiast over het design? Dan wordt diegene nieuwsgierig naar de inhoud. Als de bezoeker de website niet mooi vindt, is de kans groot dat diegene de website verlaat. Webdesign is daarom een belangrijk onderdeel van een website. Hierin moet je ook echt meegaan met de tijd. Een ouderwets webdesign is ook niet wat je wilt. Wij vertellen je daarom de webdesign trends waar jij op dit moment rekening mee moet houden!

Neem afscheid van de beeldvullende afbeelding op de homepagina

Een beeldvullende afbeelding op de homepagina kan zeker een goede binnenkomer zijn. Het hangt alleen heel erg van het doel af. Eigenlijk wil je gelijk laten zien wat jouw bedrijf doet. Misschien kun je dit al gelijk met één afbeelding doen, maar moet de websitebezoekers eerst 10 seconden scrollen en lezen om erachter te komen wat jouw bedrijf doet, is dit geen goede zaak. De kans is groot dat je je bezoeker hierdoor kwijtraakt. We hebben tegenwoordig eenmaal geen geduld meer. Begin voor de gebruiksvriendelijk van je website gelijk met de boodschap die je de bezoeker wilt geven. Wat heb je de bezoeker te bieden, hoe doe je dat en wie ben je? Dit wordt steeds belangrijker, waardoor de beeldvullende afbeeldingen op homepagina's steeds minder gebruikt worden.

Dark mode

In je telefoon kun je instellen dat je telefoon op dark mode staat. Dit zorgt ervoor dat overwegend lichte instellingen worden omgedraaid naar donkere en vooral rustigere kleuren. Steeds meer mensen hebben deze instelling ontdekt en hebben hun telefoon op dark mode staan, omdat dit een stuk beter voor de ogen is, maar ook voor het batterijvermogen. Steeds meer bedrijven spelen hierop in. Het wordt ook steeds noodzakelijker om hierop in te spelen. Het kan namelijk zo zijn dat jouw website er in dark mode helemaal niet meer mooi uitziet. Dit is een gemiste kans, want dit kan ervoor zorgen dat je klanten die hun telefoon op dark mode hebben staan misloopt. Kijk dus hoe jouw website er in dark mode uitziet en pas het hierop aan. 

Less is more

Al een tijdje bestaat de trend ‘less is more’ al, de trend die uit Scandinavië is komen overwaaien. Ook binnen webdesign is het belangrijk om met deze trend mee te gaan. Drukke websites met veel prikkels hebben namelijk een negatieve invloed op de bounce rate (in de nieuwe versie van Google Analytics kun je dit meten d.m.v. het betrokkenheidspercentage). Bezoekers verlaten de pagina namelijk sneller als ze de pagina als druk ervaren. Daarnaast gaat de drukte van de website ook ten koste van de laadsnelheid, wat weer een negatief effect kan hebben op de zoekresultaten van je website in Google.

Light-app

De light-app is een grote trend op het gebied van webdesign. Light-app is in principe een website, maar met het uiterlijk en de functionaliteiten van een app. Het is een stuk goedkoper dan een echte app en ook technisch is het makkelijker in te richten. Een light-app wordt ontwikkeld met HTML, Javascript en Ajax, waardoor er een prachtig alternatief ontstaat voor het ontwikkelen van een dure app. Je doet hierbij eigenlijk niets anders dan een website bouwen.

Mobile first

Steeds meer websites worden meer bekeken via mobiel dan via desktop. Het is daarom belangrijk dat je de website aanpast op het apparaat waarop de website het meeste wordt bekeken. Hierdoor zorg je voor meer gebruiksvriendelijkheid en een goede gebruikerservaring voor jouw websitebezoekers.

Genderneutraal design

Je kan er niet meer aan ontkomen: het in hokjes plaatsen van mensen wordt steeds minder. Roze voor meisjes en blauw voor jongens is verleden tijd. Met de kleuren van je website kun je dus rekening houden met deze trend, maar ook met de filters als je bijvoorbeeld kleding verkoopt. Laat je websitebezoekers niet de keuze maken of ze alleen mannen- of alleen vrouwenkleding willen zien. Geef ze ook de keuze om alle kleding te zien. Vermijd hiermee aannames die je doet over jouw websitebezoekers en hun interesses.

Dit jaar is dit webdesign mooi en volgend jaar is dit webdesign mooi

Trends binnen webdesign komen en gaan. De ene keer is een animatie of applicatie helemaal in en de andere keer is het toch weer helemaal in om dat op een andere manier te doen. Het is daarom belangrijk om goed de trends op het gebied van webdesign in de gaten te houden en daarbij te kijken en te luisteren naar jouw doelgroep. De doelgroep moet je design ten slotte mooi vinden. Heb je moeite met het ontwerpen of aanpassen van jouw webdesign? Of zou je hierin graag advies willen krijgen? Bij Designpro zijn wij gespecialiseerd in het maken en vernieuwen van websites en webshops van allerlei soorten bedrijven. Wij helpen je daarom ook graag en geven je graag advies hoe jij bovenstaande trends kan toepassen op jouw website of webshop. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden!

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2