slideshow cover gray slideshow cover gray
Ga terug
2 oktober 2019
4 min. lees plezier
Designpro.nl

Hoe maak ik de perfecte Social Media post?

De perfecte Social Media post. Dat willen we natuurlijk allemaal, maar hoe doe je dat? Wat wil je bereiken? Meer volgers, genoeg bereik en de likes? Het is lastig, maar niet onmogelijk.  Geef het zijn tijd, werk hard en niets is onmogelijk. Wat je daarvoor nodig hebt, zal ik je zo goed mogelijk proberen uit te leggen. Ik ga je tips geven en hopelijk steek je er aan het eind iets van op.

Stap 1: doelgroep

Om te beginnen moet je goed weten wie je doelgroep is. Waar liggen hun interesses, wat is hun leeftijd en wat zouden zij nou echt willen weten? Als je hier een beeld bij hebt gekregen kunnen we verder. 

Het kennen van je doelgroep is belangrijk, omdat zij degene zijn die jou willen volgen. Luister naar je doelgroep. Let bijvoorbeeld op de posts die het vaakst worden gedeeld. Deze post vindt jouw doelgroep het interessants, hier kun je verder op inspelen. Bijvoorbeeld door een titel meerdere malen te gebruiken. Zorg dat mensen gelijk kunnen herkennen dat het jouw insta post is, dan willen ze deze gelijk bekijken. Maak bijvoorbeeld een serie van “elke maand een nieuwe life hack”.

Wanneer mensen op Social Media zitten, scrollen ze heel snel door alle posts heen. Daarom is beeld één van de belangrijkste dingen van je Social Media post. Wanneer jouw beeld er goed uitziet gaan mensen terug om te kijken waar het over gaat. Wanneer ze bij jouw post zijn beland gaan we naar stap 2: content. 

Stap 2: content

De-perfecte-Social-Media-Post-Designpro-Facebook

Als mensen je post gaan bekijken zien ze in eerste instantie beeld, maar wat zou men willen, wanneer ze beeld zien? Ze willen content. Het beeld uitleggen, dat is belangrijk. Vaak denken bedrijven of anderen achter Social Media dat je jouw tekst zo kort mogelijk moet houden. Dat is helemaal niet waar. Jouw post mag best een klein verhaaltje zijn, let dan wel op; begin bij de clue. De clue moet bovenaan staan. Normaal plaats je juist de clue van het verhaal onderaan, maar in een Social Media bericht doen we dat niet. Dit komt omdat mensen op Social Media gelijk willen weten wat er in de tekst te lezen valt. Wanneer ze dat niet zien, scrollen ze verder en wanneer wel dan denken ze; leuk, dit wil ik wel verder lezen. Maak dus gebruik van boeiende en interessante teksten, die kennis bieden en een rede geven voor jouw volgers om jou te blijven volgen.

Stap 3: onderbouwen

Het onderbouwen van je content. Waar je op kunt letten tijdens het schrijven van je Social Media teksten is het gebruik van emoji’s en symbolen. Dit trekt aan. Als je niet zo van emoji’s houdt, dan kun je gebruik maken van symbolen. De-perfecte-Social-Media-Post-Designpro


Gebruik hashtags om je post vindbaarder te maken. Ook kun je een eigen hashtag maken, zodat mensen de hashtag kunnen gebruiken onder hun eigen post. Om goed te kunnen weten welke hashtags je moet gebruiken, zoek je iemand op die jou zou kunnen volgen. Bekijk welke hashtags deze persoon gebuikt. Hashtags gebruiken we niet alleen bij Instagram, je kan bij elk Social Media platform hashtags gebruiken.  

Zo zijn er nog een paar voorbeelden om meer te geven aan jouw Social Media post:

  • Maak gebruik van quotes. 
  • Stel vragen en maak interactie. 
  • Vermaak je volgers met een leuk filmpje en zorg ervoor dat jouw volgers jou leren kennen.
  • Zet een linkje onder je post en informeer wat men te zien krijgt. Let wel op: gebruik één linkje. Als er meer linkjes onder de post staan en men klikt op één, komen ze vaak niet terug naar de post om een ander aan te klikken. Dit komt doordat de tijdlijn zo snel verandert tegenwoordig. Het is wel mogelijk om twee linkjes te gebruiken, wanneer de twee naar bijvoorbeeld “registreren” en “aanmelden” verwijzen. Hier heeft men alsnog één optie. 

De-perfecte-Social-Media-Post-Designpro-LinkedIn

Stap 4: Kies het juiste kanaal

De doelgroep achter Social Media is op elk platform anders. De leeftijd van een Facebookgebruiker verschilt bijvoorbeeld met de leeftijd van een Instagrammer. Op Facebook is het net een tikkeltje zakelijker dan op Instagram. Hier kun je rekening mee houden, door bijvoorbeeld andere teksten onder de post te zetten. Je kunt ook dezelfde teksten gebruiken en bij de één meer emoji’s te plaatsten. Ook zou het gebruik van de u-vorm en de je-vorm een verschil kunnen maken. Het ligt er net aan hoe jij jouw doelgroep wilt aanspreken. 

Stap 5: inhakers

Een kleine leuke stap 5 is: blijf up to date. Gebruik het nieuws voor jouw Social Media post. Een voorbeeld is koningsdag. Bijna elk bedrijf maakt een koningsdag post. Zo kun je op veel meer onderwerpen inspelen. Zoals:

  • Nieuw seizoen, zoals winter. 
  • WK, olympische spelen 
  • Feestdagen
  • Sportgebeurtenis, bijvoorbeeld toen Sven Kramer de verkeerde baan pakte maakte de Randstad daar goed gebruik van. 

De-perfecte-Social-Media-Post-Designpro-Inhaker

Ik hoop dat je wat hebt opgestoken van deze blog en dat je het beste uit je Social Media post gaat halen. 

Bekijk ook onze andere blogs
 

Reacties

Lees de reacties op De perfecte Social Media post in 5 stappen

(Nog) geen reactie(s), wees de eerste!
Reageren

Laat een reactie achter

Reageren

Het e-mailadres niet wordt niet getoond op de website.

Laat een reactie achter

Contact opnemen
Liever gewoon bellen?
Contactformulier
Relevante blog(s)

Aanvragen

Nooit meer wat missen? Aanmelden nieuwsbrief
Tekst Certificeringen

Verstand van wat we doen

Bekijk onze certificeringen

Designpro.nl logo
Designpro.nl
designpro-is-google-partner
Google partner

Google partner

Meer info
designpro-specialist-in-bing-ads
Bing ads accredited profesional

Bing ads accredited profesional

Meer info

Wat zeggen onze klanten over Designpro

Bekijk onze recensies en hun project!

shutterstock_641138056
shutterstock_1416483638
shutterstock_355428872
  • 24 jaar Actief op het web
  • 2250 + Klanten gingen u voor
  • 6200 + Websites gerealiseerd
Informatie aanvragen

© 2020 Designpro.nl | Alle rechten voorbehouden

Powered by Dynacontent, het CMS systeem van Designpro