Google Search Console Insights

Google Search Insights
Suzanne-1
Suzanne
3 min. lees plezier
toppage bg
toppage bg

Er is weer een nieuwe versie van Google Search Console, namelijk Search Console Insights Beta. Eerder schreven we al een blog over Google Search Console en over hoe je Google Search Console kunt gebruiken voor jouw website. Vandaag gaan we het dus hebben over de nieuwe versie van dit platform en welke mogelijkheden dit biedt. Google zegt hier zelf het volgende over: ‘Een makkelijkere manier om inzicht te krijgen in hoe je content lezers aanspreekt.'. Volgens hen kun je dat doen door:

  • Contentmakers voorzien van de gegevens die ze nodig hebben om weloverwogen beslissingen te nemen en hun content verbeteren.
  • Met Search Console Insights kun je je focussen op het maken van content met een snel, inzichtelijk overzicht.

Op het eerste oog klinkt dit erg goed, laat ik je verder meenemen in de mogelijkheden en tips over hoe je jouw website kunt verbeteren met deze nieuwe versie.

Wat is Google Search Console Insights?

Met gebruik van gegevens uit Google Search Console als Google Analytics, wordt er een handig overzicht gemaakt. Hiermee moet het voor contentmakers gemakkelijker worden om de website of webshop te optimaliseren en in te spelen op de behoefte van de (potentiële) klant.

Voor wie is Google Search Console Insights?

Wanneer je een website of webshop hebt dan is het handig om gebruik te maken van verschillende Google Tools. Hiermee kun je namelijk gemakkelijk bijhouden wat de resultaten van jouw site zijn en de data gebruiken om deze te optimaliseren. Google Analytics wordt vaak het eerst ingezet, terwijl tools als Google Search Console je ook veel kunnen vertellen. Heb jij een geverifieerd Google Search Console-property, dan kun je gebruik maken van Google Search Console Insights. Koppel je dit met jouw Google Analytics account, dan krijg je nog veel meer en betere inzichten in je content.

Hoe krijg ik toegang tot Search Console Insights?

Zoals gezegd, de tool is voor iedereen toegankelijk, maar hoe krijg je hier nu toegang toe? Wanneer je al een account van Google Search Console hebt, dan heb je eigenlijk automatisch toegang tot de nieuwe mogelijkheden. Wanneer je bent ingelogd, kun je via de volgende manieren bij het Insights gedeelte terecht komen:

  1. Wanneer je op de overzichtspagina bent kun je boven aan Search Console Insights selecteren.
  1. Wanneer je gebruik maakt van de app kun je in het accountmenu Search Console Insights selecteren (op dit moment is dit alleen nog mogelijk in de IOS-versie).
  1. Open de functie via de zoekresultaten in Google Search Console.

Op welke manieren kan ik met Google Search Console Insights mijn website of webshop verbeteren?

Via Google Search Console kun je natuurlijk al zien welke pagina's goed presteren en vind je zoekwoorden waar jouw doelgroep veel op zoekt, waar jouw pagina getoond wordt en waar er nog weinig naar jouw pagina doorgeklikt wordt. Met de nieuwe mogelijkheden die deze tool biedt, kun je voor jezelf de volgende vragen beantwoorden:

  1. Welke content op mijn website presteert het beste?
  2. Hoe presteert de content die ik onlangs geplaatst heb (nieuwe content)?
  3. Op welke manier zoeken Google-zoekers?
  4. Welke Google-zoekers zoeken voordat ze mijn content bekijken?
  5. Welke pagina's verwijzen Google-gebruikers door naar mijn website of webshop en dus content?

Wanneer je deze vragen voor jezelf beantwoord hebt, kun je de content die op jouw website of webshop staat blijven optimaliseren en zo steeds beter laten presteren. Weet je niet goed hoe? Neem dan contact met ons op, onze specialisten helpen je graag verder.

Hulp nodig?

Laat ons je verder helpen waar de blogpost ophoudt.

Zoeken

Doorzoek onze website

contactbg1 contactbg2